Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Håller med dig Mats.. Men Sigmas 14/2.8 verkar hålla nere distorsionen rätt bra. Fast det känns lite jobbigt att släpa på 1.5 kg kamera för att kunna ta vidvinkelbilder ;)
En ide' kan vara att köpa ex. ett EOS300v-hus som backup och nästan inte väger något och är litet.
 

Anders W

Aktiv medlem
Alfons2 skrev:
"Interpolera" - how to do?
Det finns olika sätt. jag använder en plugin till Photoshop som Heter SI StarInterpolation som jag hittade på http://www.fredmiranda.com/. Min bildbyrå tar emot bilder som jag interpolerat med hjälp av denna plugin. Jag har också ställt mig i kö på en 10D, första gången jag beställer något osett men har använt Canon grejor länge och hoppas att detta blir ett bra köp.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Linmajon skrev:
Pojkar, glöm inte att ni behöver fina gluggar oxå :)
japp, 25 000:- till blev det, för följande kombination:
17mm f3.5 Tokina PRO ny, 3600:-
50mm f1.8 (för porträtt) Canon ny, 1260:-
105mm f2.8 (för macro) Sigma beg, 3000:-
28-135 IS beg, 4000:-
100-400L IS beg, 13 000:-

det känns som om det skulle täcka det mesta,
och riktigt skarpa objektiv.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Linmajon skrev:
Pojkar, glöm inte att ni behöver fina gluggar oxå :)
japp, 25 000:- till blev det, för följande kombination:

17mm f3.5 Tokina PRO ny, 3600:-
50mm f1.8 (för porträtt) Canon ny, 1260:-
105mm f2.8 (för macro) Sigma beg, 3000:-
28-135 IS beg, 4000:-
100-400L IS beg, 13 000:-

det känns som om det skulle täcka det mesta,
och det är riktigt skarpa objektiv.
 

FouFoto

Aktiv medlem
Anders W skrev:
Det finns olika sätt. jag använder en plugin till Photoshop som Heter SI StarInterpolation som jag hittade på http://www.fredmiranda.com/. Min bildbyrå tar emot bilder som jag interpolerat med hjälp av denna plugin. Jag har också ställt mig i kö på en 10D, första gången jag beställer något osett men har använt Canon grejor länge och hoppas att detta blir ett bra köp.
Ok. Någon som har interpolerat upp bilder från exempelvis 20mb till 30mb?

Verkar som en ganska kraftig interpolation. Antar att det endast fungerar på motiv där stora delar av motivet består av nästan samma färger etc?

Novis på PS.

/Thomas
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jösses Kim.. Det var en rejäl investering :)

Skönt att man har gluggarna redan.

Att interpolera upp från 20 till 30 MB är inga problem.. Jag har interpolerat upp en skanning från Scan Dual II (2720 DPI) med nästan det dubbla. Ser riktigt bra ut där den hänger på väggen.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Ju högre kvalitet på orginalfilen dessto mer tål den att interpolera, och med tanke på bildkvalite´n från 10D (i kombination med skarp optik givet) så ska det inte vara några som helst problem.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Jösses Kim.. Det var en rejäl investering :)

Skönt att man har gluggarna redan.
japp, men köper man en sån kamera så gäller det att ha optik som matchar tycker jag ;-)
tycker ändå att jag fick mycket optik för pengarna...trevligt att kunna köpa begagnat :)
 

FouFoto

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Jösses Kim.. Det var en rejäl investering :)

Skönt att man har gluggarna redan.

Att interpolera upp från 20 till 30 MB är inga problem.. Jag har interpolerat upp en skanning från Scan Dual II (2720 DPI) med nästan det dubbla. Ser riktigt bra ut där den hänger på väggen.
Lite utanför denna tråd men, men...
Ok. Att interpolera är allstå detsamma som att öka storleken på bilden i PS och "skärpa upp" lite mellan varven! Lät svårare en vad det är!
(och att se till att använda "bicubic" för högsta kválitet?)
 

Anders W

Aktiv medlem
Alfons2 skrev:
Ok. Någon som har interpolerat upp bilder från exempelvis 20mb till 30mb?

Verkar som en ganska kraftig interpolation. Antar att det endast fungerar på motiv där stora delar av motivet består av nästan samma färger etc?

Novis på PS.

/Thomas
Jag har med vissa bilder från min Canon G2 interpolerat dem från 2272*1704 ca 11Mb till 3658*2744 ca 28Mb. Detta med mycket gott resultat och några av dessa bilder har också sålts av bildbyrån. Bifogar ett motivexempel.
 

Bilagor

FouFoto

Aktiv medlem
Kim7i skrev:
Ju högre kvalitet på orginalfilen dessto mer tål den att interpolera, och med tanke på bildkvalite´n från 10D (i kombination med skarp optik givet) så ska det inte vara några som helst problem.
Låter ju kanon. Jag nyligen investerat i ny Canon EOS 50E för 2300:-. En EOS 10d för 19000:- medför merkostnad på 16700:-. Om man tar ca 40 rullar dia per år (ej ramad) med en kostnad per film på ca 75:- (inkl. framkallning) så hamnar man på en årskostnad på 3000:-. Dvs det börjar löna sig med digitalkameran efter ca 5-6 år.
Hmm. Tål att tänka på. Men, ett stort MEN är brännviddsförlängingen på 1.6. Inga digitala vidvinkelbilder...
Jag tror jag väntar tills nästa modell som åtminstone nöjer sig med 1.3 i brännviddsförlängning - när kommer den??
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det där kan man ju (och har det) diskutera fram och tillbax i det oändliga (är det ekonomiskt eller inte)

några saker att tänka på:

Plåtar du med digitalkamera så tar du sanolikt betydligt fler biler och sanolikt oxå (därmed) fler bilder som du blir nöjd med (så är det för mig iaf)

ordentliga vidvinkelbilder är möjliga, en 14mm skulle ju ge motsv 22mm

men det är upp till dig så klart ;-)
 

Jerker 77

Aktiv medlem
Det är ju även en fråga om hur mycket man vill ha digitalt. Brukar man lägga ner mycket tid på scanna och putsa eller lämnar bort bilder för scanning måste det läggas in som värdering i priset för en digitalkamer. Ett annat plus är om man säljer bilder att slippa skicka iväg en originalbild för scanning som blir repig och smutsig efter några vändor.
 

FouFoto

Aktiv medlem
Kim7i skrev:
Det där kan man ju (och har det) diskutera fram och tillbax i det oändliga (är det ekonomiskt eller inte)

några saker att tänka på:

Plåtar du med digitalkamera så tar du sanolikt betydligt fler biler och sanolikt oxå (därmed) fler bilder som du blir nöjd med (så är det för mig iaf)

ordentliga vidvinkelbilder är möjliga, en 14mm skulle ju ge motsv 22mm

men det är upp till dig så klart ;-)
Som sagt tidigare, jag börjar närma mig den digital kameravärlden.
Men, det blir lite tufft att först investera i ett kamerhus för 19000:-, därefter ett par nya vidvinklar (vilka inte är billiga med dessa extrema objektiv) och slutligen behöver man väl en bärbar disk för att tanka över bilderna ute på "fältet" a 6000:- / 7000:- ??
 

matnyttige

Aktiv medlem
Kim7i skrev:
Plåtar du med digitalkamera så tar du sanolikt betydligt fler biler och sanolikt oxå (därmed) fler bilder som du blir nöjd med (så är det för mig iaf)
Men man får betydligt mer skräpbilder;-). För oss som kör både småbild o mellanformat blir det ofta att när man använder mellanformat så lägger man mer tid på bilden innan man trycker på avtryckaren. Det blir med andra ord inte lika många skräpbilder. Men det är sant att ju fler bilder man tar ju större chans att någon av dessa blir bättre än om man bara tar två-tre stycken.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Kim7i skrev:
japp, 25 000:- till blev det, för följande kombination:

17mm f3.5 Tokina PRO ny, 3600:-
50mm f1.8 (för porträtt) Canon ny, 1260:-
105mm f2.8 (för macro) Sigma beg, 3000:-
28-135 IS beg, 4000:-
100-400L IS beg, 13 000:-

det känns som om det skulle täcka det mesta,
och det är riktigt skarpa objektiv.
Duktigt handlat Kim. Är inte plånboken tom snart? :)
 

sagan

Avslutat medlemskap
matnyttige skrev:
Men man får betydligt mer skräpbilder;-).
kan bara tala för mig själv men..jag tar inte fler "skräpbilder" (i %)än när jag plåta med småbild.

sen spelar det väl ingen som helst roll heller hur många "skräpbilder" det blir, det enda intressanta är hur många bra man tar ;-)
 
ANNONS