Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Precis av den anledningen kommer jag att behålla min analoga.. Det finns inte mycket som går upp mot en tri-x. Sen finns det säkert filter och doningar i ps som man kan lägga på en digital bild för att efterlikna tri-x. Men det är svårt att ladda förstoringsapparaten med ett CF-kort ;)
Javisst, hade jag gillat korn så hade jag så klart fortsatt plåta med analogkamera oxå.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Guffa skrev:
Men ifall en analog eller digital bild innehåller mer information är ju ganska svårt att jämföra
Det är ju inte bara det som är avgörande för hur bra bildkvaliten är, sen hur bra bildkvalitet är i siffror saknar helt betydelse, det är hur bra den upplevs vara när man ser den som är intressant.
 

Foto-Ante

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Jodå.. det är för att de som har en massa Nej..jag håller med.. förstår inte heller riktigt idén med den.. kanske är det för att frugan ska kunna använda den (eller mannen, beroende på hur det förhåller sig).
Det tycker jag också. När jag försöker övertala kärestan att ta lite bilder är det en förusättning att kunna ställa in EOS´n på P-läge innan man räcker över kameran. Det är ju bra dels för att hoppet finns ju kvar att även hon kanske blir intresserad av att fota, dels kanske fotogalningen själv kan få vara med på bild nån gång :).
 

matnyttige

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Det är ju inte bara det som är avgörande för hur bra bildkvaliten är, sen hur bra bildkvalitet är i siffror saknar helt betydelse, det är hur bra den upplevs vara när man ser den som är intressant.
Jag håller fullständigt med dig Kim. Det jag reagerar på är just att många tror de ska få knivskarpa bilder med den nya 10D. Jag kommer också köpa en digitalkamera snart men än så länge är inte vanlig film död. Det fattas ett bra optik i vidvinkelområdet för jag ska slå till på en 10D.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Re: Re: Re: 50mm?

tager skrev:
Förstår inte riktigt hur du menar med att perspektivet ändras beroende på var man står, känns som det enda som kan ändra perspektiv är objektivet.. Inte var du står och inte vilket hus du har bakom..
Vi pratar om olika saker. Du pratar om bildvinkel, jag pratar om perspektiv. Perspektivet handlar om hur de olika objekten i motivet förhåller sig till varandra i storlek och vinkel och är enbart beroende av var man står.

Men det finns gott om andra trådar om det. Nu återgår vi väl till ämnet och låter pojkarna fortsätta ostörda med sina julklappsdrömmar :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Foto-Ante skrev:
...Det är ju bra dels för att hoppet finns ju kvar att även hon kanske blir intresserad av att fota, dels kanske fotogalningen själv kan få vara med på bild nån gång :).
Det är precis därför som jag inte har lärt min fru hur man ställer kameran på P. ;)

/Jeppe - utan programvalsratt (än så länge)
 

saab

Aktiv medlem
Compactflash Ultra

Kommer 10D att kunna nyttja de snabbare Ultra-korten eller är det bortkastade pengar att köpa dom? Hur är det på D60?
 

tager

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: 50mm?

jimh skrev:
Vi pratar om olika saker. Du pratar om bildvinkel, jag pratar om perspektiv. Perspektivet handlar om hur de olika objekten i motivet förhåller sig till varandra i storlek och vinkel och är enbart beroende av var man står.

Men det finns gott om andra trådar om det. Nu återgår vi väl till ämnet och låter pojkarna fortsätta ostörda med sina julklappsdrömmar :)
Dåså, då är vi ju överens om att perspektivet inte ändras eftersom objekten i motivet förhåller sig till varandra i storlek och vinkel på en bild från en EOS30 med 50mm som på en med D60 och 50mm.

Med allas julklappsdrömmar man hör här borde man nästan investera i canon-aktier ;)
 

irrbloss

Aktiv medlem
Re: Canonpris

Besse skrev:
Har ni kollat priset den är ju nästan gratis 18.995:- på Scandinavian.
Ännu billigare på andra ställen. 18700:- har jag nog sett någonstans. Fast priset är inte helt fastställt än, även om det förmodligen inte kommer bli några större justeringar.

Jag ringde förresten till Hegethorns och ställde mig i kö där också. Det var "ett tiotal" före mig fick jag till svar. Dessutom hade personen jag pratade med pratat med Svenska Canon, och enligt dem så skulle 10D till skillnad från D30/D60 tillverkats i mycket större mängd. Så de väntade in ett ganska stort antal nästa månad om jag fattade det hela rätt.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Det jag jag undrar över, hur kan 10D vara så mycket billigare än en D60. Dom som köpt en D60 nu på sluttampen har ju gått på en blåsning.
Någon som har en vettig förklaring?
 

sagan

Avslutat medlemskap
matnyttige skrev:
Jag håller fullständigt med dig Kim. Det jag reagerar på är just att många tror de ska få knivskarpa bilder med den nya 10D.
Ja, det lär det få oxå om de köper skarp optik.
matnyttige skrev:

Det fattas ett bra optik i vidvinkelområdet för jag ska slå till på en 10D.
Jag hoppas (och tror) att det kommer något sånt som nikon har, DX-objektiv 12-24mm, om inte från canon så från sigma, tamron eller tokina.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Bengt-Arne skrev:
Det jag jag undrar över, hur kan 10D vara så mycket billigare än en D60. Dom som köpt en D60 nu på sluttampen har ju gått på en blåsning.
Någon som har en vettig förklaring?
D30-D60 betalade utveklingskostnaderna, nu använder man samma sensor (som i D60) men utveklar signalbehandlingen m.m (billigare än att göra en ny sensor) 10D är (tydligen) tänkt att säljas i betydligt större volymer, vilket oxå gör att priset kan hållas ned, vilket så klart är nödvändigt om man ska sälja stora volymer.
canon tänker uppenbarligen göra allt för att dominera D-SLR marknaden.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Håller med dig, tyckte bara att det var för stor skillnad i prissättningen. Nikon ligger nog inte på latsidan, finns snart en ersättare till D100.
Optiken är avgörande hur bildkvaliten skall bli så kvittar det om det är en D10 eller en D60. Likadant, vill man ha en kamera som är ordentligt tätad m.m , får man gå upp till D1 för att klara lite hårdare tag, man får vad man betalar för. Men som hobby utövning klarar man sig bra med D10.
 

EdwardH

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
Det är för att folk inte ska kunna låta bli att köpa den så klart ;-)
Well, det fungerade rätt bra i mitt fall.

Med lite tur så kommer jag inte få något konstigt för mig och vilja köpa fler objektiv än 28-135:an på ett _bra_ tag.

Det enda jag kan tänka mig köpa inom en snar framtid är något bärbar hårddisk att tömma korten till.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Re: Re: Re: Re: Re: 50mm?

tager skrev:
då är vi ju överens om att perspektivet inte ändras eftersom objekten i motivet förhåller sig till varandra i storlek och vinkel på en bild från en EOS30 med 50mm som på en med D60 och 50mm.
Nej, både bildvinkel och storlek förändras. Ett 50 mm på en canondigitalare uppför sig i alla väsentliga aspekter som ett 80 mm på en småbildskamera. Men perspektivet är som sagt oförändrat.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Där är vi INTE överens.
som jag citerade tidigare..och som jag är helt överens med FOTO om:

test av D60 i FOTO nr 6, 2002:

"lågt brus och avsaknaden av korn
gör att bilden många gånger upplevs
som bättre vid än 30x40 cm stor utskrift på riktigt fotopapper
än en förstoring från ett ISO 100-negativ eller -dia."
 
ANNONS