Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Gadget

Aktiv medlem
Ursäkta...men varför diskuterar man kameror runt 20 000kr..??? En sådan fotograferar man med och är glad, men värd att diskutera? Finns det någon kamera under Canon 1DS att förutom använda också är värd att diskutera! Vill man ha en kamera som är värd att prata om så köper man väl inte en sådan för det fjuttiga priset. Dessa kameror är absolut inte dåliga, de är t.o.m riktigt bra..men hur orkar man hålla på att jämföra mellan några tusenlappar. Ta med dig själv ut, upptäck, fotografera och se till att njuta.
 

Kristjan

Aktiv medlem
Gadget skrev:
Ursäkta...men varför diskuterar man kameror runt 20 000kr..??? En sådan fotograferar man med och är glad, men värd att diskutera? Finns det någon kamera under Canon 1DS att förutom använda också är värd att diskutera! Vill man ha en kamera som är värd att prata om så köper man väl inte en sådan för det fjuttiga priset. Dessa kameror är absolut inte dåliga, de är t.o.m riktigt bra..men hur orkar man hålla på att jämföra mellan några tusenlappar. Ta med dig själv ut, upptäck, fotografera och se till att njuta.
Säg att det där inlägget var ett skämt.
 

tager

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
Visst. Jag kan tänka mig köpa en D5. Men då måste du pröjsa alla mina film- och framkallningskostnader. Deal?

Nej, men usch. Jag beställde min 10D igår. Den kommer i slutet på mars/början på april, enligt ny-camera.de.

När jag fått min 10D... då kan du bli förbannad på mig för att jag har en bättre kamera än du har och har därmed möjligheten att bli bättre fotograf än vad du är.

Istället för att sitta där och spela översittare och tro att dina kära filmkameror är bättre än 10Dor.
Jag är övertygad om att han kan betala alla film- och framkallningskostnader till en D5, det verkar inte som alla hästarna sprang hela vägen fram hos dig här..
 

Gnurra

Aktiv medlem
EdwardH skrev:
...Istället för att sitta där och spela översittare och tro att dina kära filmkameror är bättre än 10Dor.
Förlåt, men du menar alltså att man alltid tar bättre bilder med digitala kameror... Eller mera precist, bättre bilder med 10D än med vilken annan analog kamera som helst...?

Tillåt mig skratta... Hör du inte själv hur löjlig du låter? :D
 

SunKi

Aktiv medlem
Det verkar finnas en viss övertro till tekniken hos vissa, som att kameran gör fotografen. Visst, vissa saker kan man inte göra med en kompaktkamera.. Men du kan göra precis samma saker med en gammal analog kamera som en 10D, du tar INGA bättre bilder för att du har en 10D... sen om man vill ha den för att den är jättehäftig och rolig, det är en annan sak.. jag är också prylbög :)

Men jag inser att kameran inte direkt gör några bilder åt mig, dem får jag fixa själv.

Så länge man inser det så tycker jag det är helt ok att lägga alla pengar man har plus lite till på utrustning.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Ja, inte 17 kommer jag på något sätt ta bättre bilder (annat än i bildkvalité) för att jag köper 10D, men det ger trots allt möjligheter att ta fler typer av bilder (och på så sätt kanske flera bra bilder iaf ;-) framför allt då med kort skärpedjup vid porträtt och den mycket snabba AF som ger större chans att ta bra bilder vid rörliga motiv..så slutsatsen blir nog trots allt att jag kommer kunna ta fler bra bilder, och det är anledning nog tycker jag:)
 

sagan

Avslutat medlemskap
gundj skrev:
Innan ni har hunnit få era så finns det en EOS D5 som alla måste ha :)
Hoppas era köplatser inte är bindande.
inte ska det väl behöva ta ett helt år ;-)
hittils har det gått ett år mellan kamerorna D30-D60 och nu 10D..så nästa modell kommer troligen till PMA om ett år.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Speedy skrev:
De hade tydligen fått in sjukt mycket beställningar.
Inget att förvånas över ;-) äntligen en D-SLR med riktigt snabb AF och till ett förhållandevis lågt pris..kommer bli många som köper sin första D-SLR nu tror jag.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
inte ska det väl behöva ta ett helt år ;-)
hittils har det gått ett år mellan kamerorna D30-D60 och nu 10D..så nästa modell kommer troligen till PMA om ett år.
Säg inte det, det verkar ju vara årets julklapp redan i april så väntetiden för några lär nog bli lång tyvärr.
Iofs så tänkte jag mig ett DSLR-hus från Minolta och det lär jag väl få vänta bra länge på antar jag.
Det är väl bara att finna sig i ödet och åka till Jönköping och titta på underverken, både EOS & *istD.
 

EdwardH

Aktiv medlem
50mm?

Folk använder 50mm på fullsize kameror eftersom den linsen är mest naturtrogen (har jag fått förklarat för mig).

Frågan är ... är det ens lönt att tänka sig en sån på en 10D? 50mm blir 80mm, något som man skulle kunna åstadkomma med sin 28-135.

För att fixa 50mm på en 10D så måste man ha en 31mm lins...

Men ändå köper folk 50:eek:r till sina 10Dor. Varför?
 

wikman

Aktiv medlem
Re: 50mm?

EdwardH skrev:
Folk använder 50mm på fullsize kameror eftersom den linsen är mest naturtrogen (har jag fått förklarat för mig).

Frågan är ... är det ens lönt att tänka sig en sån på en 10D? 50mm blir 80mm, något som man skulle kunna åstadkomma med sin 28-135.

För att fixa 50mm på en 10D så måste man ha en 31mm lins...

Men ändå köper folk 50:eek:r till sina 10Dor. Varför?
För att 80mm är en "perfekt" porträtt lins, och om man gått och suktat efter en 85/1.2 så är en 50/1.4 ett riktigt klipp :)

(gäller ju självklart 1.8:eek:rna också)
 

matnyttige

Aktiv medlem
EdwardH skrev:

Kameran har visst det påverkan på hur bra bilden blir.

Fotografera en flygande fågel med en kameran som bara har fixed focus och en slutartid på 1/200 som max, sedan fotografera samma fågel med en 600mm och 1/1000. Sen kan man ju undra om suddiga motiv är roliga eller inte...
Till exempel.
http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/film_ccd/index.htm
Frågan är om man ska köpa en D10 om man är ute efter högupplösning på bilderna? ;-)
 

Tompa B

Aktiv medlem
matnyttige skrev:
http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/film_ccd/index.htm
Frågan är om man ska köpa en D10 om man är ute efter högupplösning på bilderna? ;-)

Det här med upplösning skall vi nog inte disskutera i den här tråden också :) Den är nång nog som den är. Man kan väl bara säga att det är svårt att jämföra äpplen och päron. Vanlig film anser folk att man kan förstora upp så att kornet syns tydlig och väl (och det tycker jag också att man kan) information finns ju där även "mellan" kornen. Det är värre att interpolera upp digitalbilder för resultatet blir fulare även utan brus.

Är man "kornallergiker" så skulle jag säga att film har samma användbara upplösning som en digitalkamera (om man inte räknar velvia ISO 25).
 

sagan

Avslutat medlemskap
test av D60 i FOTO nr 6, 2002:

"lågt brus och avsaknaden av korn
gör att bilden många gånger upplevs
som bättre vid än 30x40 cm stor utskrift på riktigt fotopapper
än en förstoring från ett ISO 100-negativ eller -dia."
 

sagan

Avslutat medlemskap
Re: 50mm?

EdwardH skrev:

Frågan är ... är det ens lönt att tänka sig en sån på en 10D? 50mm blir 80mm, något som man skulle kunna åstadkomma med sin 28-135

Men ändå köper folk 50:eek:r till sina 10Dor. Varför?
50mm "80" f1.8, ett mycket ljusstarkt porträttobjektiv som ger möjlighet till mycket kortare skärpedjup en med zoomen som du nämnde.
 

Joker

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
test av D60 i FOTO nr 6, 2002:

"lågt brus och avsaknaden av korn
gör att bilden många gånger upplevs
som bättre vid än 30x40 cm stor utskrift på riktigt fotopapper
än en förstoring från ett ISO 100-negativ eller -dia."
Upplevs och är är väl inte riktigt samma sak.
 

dsmannen

Aktiv medlem
Re: Re: 50mm?

wikman skrev:
För att 80mm är en "perfekt" porträtt lins, och om man gått och suktat efter en 85/1.2 så är en 50/1.4 ett riktigt klipp :)

(gäller ju självklart 1.8:eek:rna också)
själv tycker jag att en perfekt porträttlins ligger mer kring 100-135-200mm om man vill få ett tajt porträtt (headshot då), kan bli lite väl häftigt med en 50mm.

85/1.2 är grymt bra, men har för dålig närgräns för tajta porträtt, blir oftast att jag kör 70-200 vid 135mm läget där det objektivet är riktigt bra. Får dessutom trevligare perspektiv med mer mm.

Rekommenderar annars starkt ett 85/1.8USM till D60/D10. Kanonfin glugg med toppenskärpa, blir riktigt skarpt kring bländare 2.8 och därefter. Vid 1.8 får man räkna med lite kromatiska abberationer men det är väldigt lite.
 

Toste

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Nja. Vad jag hört är det ganska stor skillnad på mjukvaran. En 2GHz P4 är inte direkt långsam och behöver en halvminut eller så per bild. I kameran sker det på 'nolltid'.
Jag såg några exempel side-by-side som Kjell (Photodo) hade. Skillnaden var ganska dramatisk både i färger och skärpa.
Kanske någon här vet säkert?
Ett chip som är dedikerad till att koda till JPEG är betydligt snabbare än en dator som ska göra samma sak. Detta chip till exempel klarar att koda 25 st 1,5 Mpixel bilder per sekund.
 

Joker

Aktiv medlem
Kim10D skrev:
filosofisk fråga..upplever man den som bra så är den väl bra...eller?
bilder är väl i första hand en upplevelse..
Skönt då kan man sluta diskutera vilka kameror som leverera bäst bilder. Allt är lika bra om man tycker det att det är bra. Om inte annat kan man ju alltid interpolera.
 
ANNONS