Annons

Djungel! Adobe - Mac kompabilitet

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Ja och jag håller inte med. Dom har flera klara felaktigheter. AMD har inte heller köpt x86 arkitekturen från Intel och Intel har inte köpt x86-64 från AMD. Dom gör bara kompitibla x86-processorer.
Vad jag kan se påstår inte artikeln att AMD har ”köpt x86 arkitekturen från Intel”, vad det nu skulle ha med Apples SoC att göra.
 

Falumas

Aktiv medlem
Absolut inte, men artikeln menar att Apples ARM chip inte ska kallas ARM trots att det är en ARM-Processor för att dom inte köpt arkitekturen.

Har du läst artikeln?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Okej. Eftersom du skrev "Dom har flera klara felaktigheter. AMD har inte heller köpt x86 arkitekturen från Intel och Intel har inte köpt x86-64 från AMD." och inte påpekade något i övrigt förutsatte jag att detta var vad du syftade på som "felaktigheter" i artikeln. Men det var alltså något annat du tyckte var fel?
 

Falumas

Aktiv medlem
Felaktigheterna jag syftar till är att dom listar upp skillnader som visserligen inte är fel, men det som är felaktigt är att detta på något vis skulle vara unikt. Dom skiljer sig också mellan Qualcom och Samsung och som jag tidigare på pekade mellan AMD och Intel. Dom andra försöker dock inte hävda att det gör att dom inte är en ARM eller X64 -CPU.

AMD och Intel hanterar också sina Cores olika och dom har helt olika GPUs, dom har också olika unika extra tillägg.

Så faktat är korrekt, men många slutsatser av faktat är felaktiga.
 

ztenlund

Aktiv medlem
En i mitt tycke extraordinärt fånig argumentation, inte ens Apple påstår (om man inte bara tittar på marknadsföringsgojan) att Apple Silicon inte är ARM64.

Hästens mun:
"Build apps, libraries, frameworks, plug-ins, and other executable code that run natively on Apple silicon. When you build executables on top of Apple frameworks and technologies, the only significant step you might need to take is to recompile your code for the arm64 architecture. If you rely on hardware-specific details or make assumptions about low-level features, modify your code as needed to support Apple silicon."

Sedan har Apple bl a lagt till saker för att få just gamla saker komplierade för Intel-Mac att köras med rimlig prestanda, men likväl är "Apple Silicon" i högsta grad Arm. Det kan knappast vara något att ens diskutera. Det är inte heller nytt för Apple per se, särskilt att till att A-processorerna i telefoner och surfplattor har varit baserade på Arm. Det finns äldre historik än så, t ex Newton, men det kanske inte är så relevant här.
 

DubbelEken

Aktiv medlem
För att återgå till huvudfrågan i tråden undrar jag vad ni har för erfarenheter enligt nedan av funktionaliteten med senare Macbook pro och Lightroom.

Jag sneglar på Macbook pro 15' från 2017-2019 med 4 gb gpu eller helst 8 gb gpu och 32 gb ram.
512GB eller allra helst 1TB lagring

Min budget är max 15000 kr.

Jag ska främst använda datorn till redigering med adobes prenumeration för Lightroom classic och redigering av videoklipp i premiere pro.

Kommer det här att lira bra med Lightroom utan några problem och deras kommande uppdateringar några år framåt eller ska jag titta direkt mot Macbook pro M1?
Med M1, behöver jag då inte ha lika mycket ramminne, räcker 16GB eller vad är era erfarenheter?

Obs! Jag är Mac-användare så Windows är inte något alternativ.

Tack på förhand
Martin
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du får ju en ny MBA13 M2 16/512 för 18500 kr. Jag gissar att ganska många M1 kommer ut på begagnatmarknaden nu när M3 finns, så du borde komma ganska långt med din budget.
 

mikoto

Aktiv medlem
Den generationens Macbook Pro skulle jag ganska starkt avråda från, och vill man ha en av de ändå så skulle jag säga att man inte bör betala för mycket för de.

De har stor chans att drabbas av två olika fenomen.

Det huvudsakliga är tangentbordet som har en speciellt konstruktion, det brukar kallas Butterfly tangentbord. Mekanismen påminner om en fjäril.

De har väldigt snäva marginaler som gör att de hanterar partiklar och smuts väldigt dåligt. Tangenterna blir helt enkelt låsta med tiden och slutar fungera.

Apple har erkänt detta problemet och har en sida om det här: https://support.apple.com/keyboard-service-program-for-mac-notebooks

Men det är pga åldern på datorerna troligtvis inte möjligt att få hjälp med det längre. Att byta tangentbordet själv är nästan hopplöst, du behöver troligtvis byta hela topcovern.

De är även påverkade av Flexgate, ett problem där bildskärmskabeln var något för kort och med tiden om man öppnar och stänger datorn kan kabeln gå sönder. Kabeln går inte byta under normala omständigheter utan man får byta skärmen.

Det verkar främst påverka de tidigare modellerna men 2016-2019 delar väldigt mycket detaljer i designen så det finns anledning att tro att alla kan drabbas.

Bägge dessa saker gör den här generationen av Macbook Pro ett väldigt riskabelt köp för en arbetsdator. Hade starkt rekommenderat att titta på första generationens M datorer där Apple bestämde sig för att glömma Butterfly tangentborden och de verkar fått bukt med bildskärmskabeln.
 

DubbelEken

Aktiv medlem
Den generationens Macbook Pro skulle jag ganska starkt avråda från, och vill man ha en av de ändå så skulle jag säga att man inte bör betala för mycket för de.

De har stor chans att drabbas av två olika fenomen.

Det huvudsakliga är tangentbordet som har en speciellt konstruktion, det brukar kallas Butterfly tangentbord. Mekanismen påminner om en fjäril.

De har väldigt snäva marginaler som gör att de hanterar partiklar och smuts väldigt dåligt. Tangenterna blir helt enkelt låsta med tiden och slutar fungera.

Apple har erkänt detta problemet och har en sida om det här: https://support.apple.com/keyboard-service-program-for-mac-notebooks

Men det är pga åldern på datorerna troligtvis inte möjligt att få hjälp med det längre. Att byta tangentbordet själv är nästan hopplöst, du behöver troligtvis byta hela topcovern.

De är även påverkade av Flexgate, ett problem där bildskärmskabeln var något för kort och med tiden om man öppnar och stänger datorn kan kabeln gå sönder. Kabeln går inte byta under normala omständigheter utan man får byta skärmen.

Det verkar främst påverka de tidigare modellerna men 2016-2019 delar väldigt mycket detaljer i designen så det finns anledning att tro att alla kan drabbas.

Bägge dessa saker gör den här generationen av Macbook Pro ett väldigt riskabelt köp för en arbetsdator. Hade starkt rekommenderat att titta på första generationens M datorer där Apple bestämde sig för att glömma Butterfly tangentborden och de verkar fått bukt med bildskärmskabeln.
Hej. Detta var något som jag inte hade någon aning om. Tack för bra svar.
 

alf109

Aktiv medlem
Jag skaffade ny Mac för ett tag sedan, körde en iMac pro 27" (sent 2014) tidigare. anledningen till bytet var framför allt att uppdateringarna till operativet inte hängde med längre och då är man (i mitt tycke) fort ganska rökt. Det påverkar ju i stort sett allt man använder. Sedan är ju de nya blixtsnabba i jämförelse, skaffade en m2 pro och jag klarar mig utmärkt med 16G. När det gäller hur mycket internminne man behöver så handlar det mycket om vad man gör på datorn, skulle jag hålla på med tung videoredigering eller liknande skulle jag valt 32G men det gör jag inte så 16G räcker bra för mig.

Jag skulle absolut gå över till den nya processorfamiljen om jag skulle skaffa ny Mac.
 

PMD

Aktiv medlem
Den generationens Macbook Pro skulle jag ganska starkt avråda från, och vill man ha en av de ändå så skulle jag säga att man inte bör betala för mycket för de.
Jag hade en MacBook Pro 15" inköpt 2016 (modellår 2015, tror jag). Efter tre år började den bukta utåt på undersidan. Apple bytte kostnadsfritt ut det svällande batteriet och allt var frid och fröjd. Trodde jag. Tre år senare hände samma sak, men nu fick man bekosta en nytt batteri själv. Inte så blodigt (2800:- inklusive moms), men jag tyckte att det ändå var dags för en modernare dator efter sex år, så jag köpte en MacBook Pro 16".

En bidragande orsak till att batterierna slets hårt kan ha varit att jag använde datorn mest inpluggad i elnätet. Litiumjonbatterier ska man visst inte ladda upp fullt, sägs det. Mina batterier var nästan alltid fulladdade.

I senare versioner av MacOS ser batterisystemet till att inte alltid ladda fullt, så vi får väl se om några år hur mitt nyaste batteri mår.

Min nya MacBook Pro, som är baserad på Apple Silicon, är helt underbart tyst. Med samma belastning som med min förra MacBook så går inte fläkten igång. Den förra surrade hela tiden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Någon gång är det väl ändå rätt att klippa kompatibiliteten bakåt. Det är ju heller inte bara Apple som gjort detta. Jag undrar verkligen hur många miljoner Intel i3-, i5- och i7-maskiner med "fel "generation" av dessa processorer som skrotats då Intel och Microsoft med gemensamma krafter byggt en ny plattform där Windows 10 helt enkelt inte var kompatibla med Windows 11-uppgradering.

Jag blev först jäkligt sur men det gick över rätt snabbt när min nya maskin visade sig kunna exportera ut mina bild-exporter fron Phottolab ca 4 ggr snabbare än min gamla maskin. Jag har läst att även de nya Mac-maskinerna kanske i än högre grad är mycket snabbare än de gamla.

Så min slutsats av detta har blivit att jag nog aldrig tidigare sett ett liknande prestandalyft när jag bytt maskin och att man nog aldrig fått mer för pengarna vid nyinköp av nya datorer, vare sig man väljer Mac eller Windows-maskiner.

Detta skriver jag trots att någon applikation slutat funka och min ritplatta blivit inkompatibel och oanvändbar. Det är trots allt smällar man får ta.

Möjligen har Microsoft gjort det enklare för Windows-användarna än Apple gjort för sina användare när MS gjorde det möjligt för oss att köra ett analysprogram som gav oss besked direkt om man kunde eller inte kunde uppgradera OS. Jag upplevde inga oklarheter där även om jag där och då inte alls gillade testresultatet.
 
Senast ändrad:

PerK

Aktiv medlem
Jo, det är väl del av Apples strategi att tvinga kunderna att köpa nytt
Det är inte bara för det: När både hårdvara och mjukvara hela tiden förbättras kan man inte förvänta sig vare sig prestanda eller bakåtkompatibilitet så många år. Utvecklingen är exponentiell!
Vill man inte köpa nytt behåller man maskin och mjukvara som lirar med varandra.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är inte bara för det: När både hårdvara och mjukvara hela tiden förbättras kan man inte förvänta sig vare sig prestanda eller bakåtkompatibilitet så många år. Utvecklingen är exponentiell!
Vill man inte köpa nytt behåller man maskin och mjukvara som lirar med varandra.
Det stämmer till viss del det du skriver. Men dom flesta som har en dator pressar den inte speciellt mycket, dom flesta är inte fotografer, videografer eller gamers.

Jag använder fortfarande gamla datorer för vissa saker och dom klarar det med bravur. Så länge OSet updateras och du får dina updateringar till webläsare och officeprogram så kan dom datorerna snurra på länge. Där blir det oftast problem först när uppdateringarna inte kommer längre.
 
ANNONS