Annons

DVD-djungeln - vad är vad

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxell

Aktiv medlem
Jag har skaffat en ny burk med DVD-brännare. Jag har förstått sedan tidigare att det finns ett antal olika standarder på skivor, men jag har inte lagt någon möda på att lära mig skillnaderna mellan dessa.
Efter lite sökande har jag fått fram att min brännare klara de här typerna av skivor:
DVD +R, DVD -R, DVD +RW, DVD -RW, DVD +R9, DVD R DL, DVD RAM

Nu är frågan - vad är vad? Skillnaden mellan R och RW känner jag till, men vad är skillnaden mellan +R, -R, +R9, R DL respektive RAM.

Nästa fråga - vad ska man köpa? Jag är övertygad om att det finns många här som har kunskaper och åsikter om detta.

Jag ska kanske tillägga, om det nu har någon betydelse för valet, att det är backup av bilder jag ska göra, och att säkerhet går före pris.
 
Vet inte rikigt om det är nån större skillnad på dom egentligen, men jag envisas om att bara köra DVD+r. Har hört det från kompisar och har bara kört på det. Tror inte prisskillnaderna är så stora.
Det är det jag har att säga, hoppas jag inte förvirrar mer än förklarar:D Har iofs inte förklarat nåt, utan snarare berättat hur jag gör:p
 
Skillnad + och -

Som vanligt är det kriget mellan olika tillverkare. Varför ha EN standard (ironi)!!

En grupp har samlats kring +, en kring -. Kräver olika skivor.

Mycket grov generalisering:
* dataindustrin håller på -
* tv industrin håller på +

Så ska du använda på DVD-spelare till TV, så är + bäst i de flesta fall.

Om du mest ska använda på dator, så är - bättre, ibland snabbare när du ska skriva till skivan.

Har du en DVD kopplad till TV:n, kolla vad den klarar. Datorn klarar i ditt fall allt.

Men annars?? Krona/klave!!
 
Att minus är bättre till datorn är en gammal myt... Det är snarare tvärt om, ofta bränner moderna datorbrännare +RW snabbare än -RW. Dessutom har +RW smidigare formatering på datorer än -RW. I övrigt är det inte några större skillnader när det gäller datorbruk.
Ska tillägga att både Dell och HP var med om att ta fram +R/RW, så det formatet har starka rötter i datorbranchen.

När det gäller video har plus-formatet flera fördelar. Exempelvis är plusskivorna alltid bakåtkompatibla oavsett tidsformat (1-8 timmar). Dessutom behöver man inte göra nån "finalize" på +RW när du spelar in video.
För att vara säker på att en -R/RW ska vara bakåtkomplatibel i en videobrännare bör du spela in den endast i 2-timmars läget.

När det gäller priser så är det ingen större skillnad på +/-, sålänge vi talar om kvalitetsskivor.

För att sammanfatta (och generalisera lite) så kan man säga att +R/RW är en vidareutvecklad och modernare variant av -R/RW.

RAM är ett specialformat som har en helt annan struktur på skivan är DVD, därav mycket snäv kompatiblitet på DVD-videospelare. Bör därför undvikas i videosammanhang. Dessutom är skivorna mycket dyrare.

+R9 är dubbellagers +R skiva som rymmer cirka 9 GB, kallas även DL-skivor (dual layer).
 
Lotus skrev:

RAM är ett specialformat som har en helt annan struktur på skivan är DVD, därav mycket snäv kompatiblitet på DVD-videospelare. Bör därför undvikas i videosammanhang. Dessutom är skivorna mycket dyrare.
Jag läste någonstans på Internet om att DVD-RAM skulle vara bäst om det är data som ska lagras, eftersom det formatet har bäst felkorrigering och bäst accesstid. Nackdelen verkar vara att det formatet går långsammast att skriva.

Kompabilitet med vanliga DVD-(video)spelare har i stort sett noll betydelse. Däremot har säkerheten i lagringen och kompabilitet med framtida DVD-läsare mycket stor betydelse.

Hittade förresten den här beskrivningen på Wikipedia

Tack för svaren. Jag är fortfarande lite förvirrand över vad jag ska välja, men nu ligger förvirringen på ett lite högre plan :)
 
Tror inte RAM kommer att vara "mer kompatibelt" än +/-R/RW i framtiden, främst pga. de senares större spridning. RAM-formatets kompatiblitet med de nya Blue Ray Disc och HD-DVD enheterna är också omdiskuterat.

Man bör också vara medveten om att långtidslagra på optiska diskar bör göras med mycket stor försiktigthet. Flera oberoende tester har visat att om inte man är mycket noggran med hanteringen och lagringen av själva skivorna, vad gäller luftfuktighet och ljusexponering, har de en relativt kort livslängd. Rätt förvarat håller skivorna länge, dock kanske inte 100 år som vissa påstår.

Man bör ta för vana att bränna om sina skivor vart 5-10 år för att undvika informationsförlust.
 
Senast ändrad:
ANNONS