Annons

En nybörjare som älskar natur och vill börja fotografera

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen aning, men den funkar bra och var billig. Jag får ont i ryggen av att gå med kameran i hand allt för länge, på detta sättet slipper jag det och har ändå kameran nästan lika snabbt vid ögat när det behövs. Man kan även fästa det på bältet, men det passar inte mig alls.

Rätt uppenbart att det kinesiska företaget ägnar sig åt "ohämmat smicker"...
 
Jag tittade på den också, den var dyrare och saknade några av funktionerna jag behövde. På den jag köpte kan man säkra kameran så att den inte släpper om man kommer åt knappen.
 
Förvisso går fodralet att sätta på skärpet också, men det är lite för mycket "jag har köpt en GSM-telefon anno 1995". 🙃
Jag har haft bältesväska till mobiltelefon sen cirka 1995, och har det fortfarande. :)
Det var redan fullt i mina byxfickor.

(Min första mobiltelefon, inköpt ett par år tidigare var för stor för en bältesväska. Att man stod ut).

Det stora problemet med att ha en massa grejer i fickor och bältesväskor när man reser är att det tar en hiskelig tid att komma igenom säkerhetskontrollen på flygplatser. Mycket mer praktiskt med väskor.
 
Dom var mycket praktiska, min sista gick nog sönder för 15år sedan och sedan dess har jag inte hittat någon ny att köpa.
 
Indiana Jones gav väl idéer till axelväskan under en period, annars har jag flera bältesväskor liggandes hemma, varma sommardagar med T-shirt och shorts gav inga utrymmen till telefoner, plånbok och snus så jättebra med midje-väska, okej har också kortbyxor med benfickor och dyligt men ofta bra när man har tunna lätta shorts man byter till då tar jag midje-väskan, man har lite koll också i trånga miljöer med väskan nära magen.
 
Jag drog med mig en D3, stativ, 80-200/2,8, 16-35/4 och säkert något 50mm på en Greklandsemester. Santorini. Det var det värt. Men vi hyrde bil. Annars har jag börjat resa lätt med en Sony RX100 och ett fickstativ.
Samma här. Om jag inte ska hyra bil på semestern så är det RX100 och Oly TG5 som följer med. Fungerar hur bra som helst. Förstorar man inte bilder större än A2 så är det inga problem.
 
Jag vill mena att jag har spetskompetens på din frågeställning eftersom jag har spenderat ca 6v i tält per år de senaste 8 åren, alltid med kamera. Vill du ha bevis för det så kan du besöka min instagram Ludvig_svensk.

Om du inte ska ha med dig teleobjektiv så tycker jag att du ska välja en fullformatskamera, de väger obetydligt mer med normalzoom än vad en kamera med mindre sensor gör.
Om du ska ha med dig teleobjektiv (vilket jag tycker är väldigt trevligt även om jag inte fotar så mycket djur) så ska du välja en mindre sensor. Jag har fotat med apsc-sensor (i mitt fall fujifilm) och tyckt att det varit superbra.
Vill man spara ännu mer vikt så går man ner på m4/3 hos panasonic elller olympus. Med ett pannkaksobjektiv till deras minsta kameror så får du ett otroligt kompakt system som du kan förvara i jackfickan och få fram snabbt för att fånga de bästa tillfällena.

Att lägga pengar på vädertätning är att kasta bort pengar, använder du kameran på ett "normalt" sätt så kommer du aldrig behöva det. Förvara kameran i en plastpåse eller packpåse när du inte använder den. Läs mer här https://www.utsidan.se/forum/threads/diy-vattentaet-kameravaeska.45336/page-3.

Min favoritsetup var fuji xt10 + 18-55 + 55-200. Om jag ville spara vikt och utrymme så tog jag bort 55-200 och ersatte 18-55 med 35/2. Senare bytte jag till xt2, men den tyckte jag var för stor och tung. Så satsa på en liten och nätt kamera tycker jag.
Idag äger jag ingen kamera längre, men snyltar på min flickväns sony a7ii. Den väger lika mycket som fujin gör med normalzoom. Med teleobjektiv så blir det dock en annan historia....
Undvik de mest ljusstarka objektiven, du kommer ändå inte ha användning för de låga bländartalen och de väger onödigt mycket.

Var inte rädd för batteritiden på spegellösa kameror. Jag har gått på vintertur 1,5v, sovit i tält och kommit hem med 800 bilder, och ändå inte gjort åt mer än 1 batteri. Använd kameran klokt, så håller batteriet länge.

Här är också matnyttig läsning https://www.utsidan.se/forum/threads/fotoutrustning-vid-vandring-tips.86272/
 
Senast ändrad:
Batteri ja. Var ute på Mälarens is i helgen med RX100 i fickan. Inte i innerfickan. Tog fram kameran och efter 5-6 bilder stänger kameran butiken och säger att batteriet är slut. När jag kommer in i värmen är batteriet nästan fulladdat igen.
Nu är batteriet inte helt nytt men kylan (-10 c:a) påverkar battetikapaciteten ordentligt. Ha ett extrabatteri med som förvaras lite varmare, säger en som inte alltid lever som han lär. 😀
 
Batteri ja. Var ute på Mälarens is i helgen med RX100 i fickan. Inte i innerfickan. Tog fram kameran och efter 5-6 bilder stänger kameran butiken och säger att batteriet är slut. När jag kommer in i värmen är batteriet nästan fulladdat igen.
Nu är batteriet inte helt nytt men kylan (-10 c:a) påverkar battetikapaciteten ordentligt. Ha ett extrabatteri med som förvaras lite varmare, säger en som inte alltid lever som han lär. 😀

Batterier hanterar kyla olika bra. Dom gamla GoPro-batterierna var kassa på att hantera kyla, dom blev dåliga redan innan 0 grader och nästan obrukbara när det var -10. Till GoPro 9/10 kunde man köpa till ett som klarade kyla där det var mycket bättre, men på sommaren var det ungefär samma som det gamla. GoPro 11/12 leveras med det nya batteriet. Filmade 1.5tim per batteri med det nya i -19 i lördags.
 
Kan ha missat någon tidigare kommentarer, men jag skulle så ett slag för en begagnad Olympus om-d em1 markII, med tex ett Olympus 12-45 f4 PRO objektiv. Bra vädertätning, bra kvalitet på objektiv, hyfsad autofokus (för pengarna). Sparar väl inte jättemycket i vikt jämfört med modernare FF system, men skulle du i framtiden vilja ha mer tele så sparar du vikt.

Har själv haft det som system tidigare när jag varit ute och vandrat/skidat (nu bytt till ett OM1 hus), fast då med ett 12-100 f4 PRO objektiv. Något större och dyrare, men totalt sett en väldigt trevlig kombo.
 
ANNONS