Annons

En nybörjare som älskar natur och vill börja fotografera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle försöka få tag i en billig Nikon Z6 och para ihop den kanske med en Nikkor Z 28mm f/2.8. Jag ÄLSKADE Nikon Z6, särskilt till just landskap och natur.

Kan du få tag i ett kit med Nikon Z6 + Nikkor 24-70/4 till ett överkomligt pris vore ju det trevligt också förstås, just för lite flexibilitet i zoomen om man tror det är viktigt.

Tack, ska undersöka denna.
 
Det var ett väldigt bra tips kring efterbehandlingen av bilderna. Går det att säga rent procentuellt på ett ungefär hur mycket bättre bilderna blir efter man har utfört redigering på datorn?
Procentuellt är förstås olika från fall till fall men en ganska "tråkig" bild kan gå att lyfta rejält med efterbehandling. Av de bilder vi ser omkring oss är det väldigt få som inte har fått en ansiktslyftning.
 
Går det att släppa kravet på vädertätning så blir det plötsligt ett helt annat läge med betydligt fler val. Är inte TS väldigt intresserad av att fota landskap i just ösregn så fungerar det med plastpåseknepen och paraplyer. Jag gillar ibland ljuset och reflexerna som uppstår vid ösregn vilket gör att det kan bli några timmar med blandade motiv. Då är det skönt att ha en tätad lins och slippa tänka på att skydda den. Jag har flera otätade linser som jag föredrar i många andra fall pga låg vikt och bra pris/prestanda.
 
Känn inte att utrustningen måste vara totalt vädertätad. När kameran ligger i väskan är det bara att slänga den i en vattentät packpåse. Har man den framme på bröstet eller liknande är det bara att köpa plastpåsar i lite bättre kvalitet (zip lock brukar vara kraftigare) och ordna ett skydd.

När det vräker ner kan du ändå inte fota utan att plocka fram ett paraply, om du vill hålla vattendropparna undan från frontlinsen vill säga.

Jag har spenderat mycket tid till fjälls med otätad kamerautrustning och det har aldrig uppstått några problem. Lite bra rutiner med de vattentäta packpåsarna man ändå brukar ha med och sunt förnuft räcker långt.
Precis som förr, på den analoga tiden (70-talet). Det fanns ingen vädertätning. Man hade kameran innanför jackan när det regnade, tog upp den för att ta en bild och in med den innanför jackan igen.
 
Det som jag tycker är viktigt är att utrustningen är lätt, annars blir den kvar i bilen, båten, stugan eller hemma.
Jag skaffade en liten begagnad Canon EOS M10 som en extra kamera, de kostar nästan inget och väger nästan inget. För en så liten kamera räcker det med ett lätt stativ. Funkar bra att fotografera stillastående motiv, det är samma sensor som EOS 60D. Biderna kan sedan förbättras i Canon DPP. Tar många bilder i sådama sammanhang då inga bilder blev tagna tidigare.

Dock är EOS M-serien utgången, detta ger lågt pris, men du kan inte växa in i systemet. Men en bra början.
 
Precis som förr, på den analoga tiden (70-talet). Det fanns ingen vädertätning. Man hade kameran innanför jackan när det regnade, tog upp den för att ta en bild och in med den innanför jackan igen.
En del kameror på den tiden tålde väta rätt bra, även om "vädertätning" inte var ett försäljningsargument.
Nikon F2 vann FOTOs duschtest. Alla andra kameror i testet la av efter kortare eller längre tid. F2 fungerade hela testperioden som var nåt dygn eller så).
 
Skulle rekommendera att titta på Olympus eller Panasonic. M43 kan upplevas som att det lever lite på konstgjord andning, men det går inte att blunda för bredden av objektiv till systemet.
Som regel blir objektiven mindre eftersom det är mindre sensor som behöver täckas (att överväga är dock att Fullformats-objektiven blir mindre med stormsteg för att uttrycka sig milt, inte riktigt framme än dock)

Här har du ett kitt som du kommer klara dig länge på,väger inte ens ett kilo och är vädertätat (kanske finns på blocket eller Tradera om du letar):



Objektivet är att jämföra med ett 24-70mm (detta täcker 24-80mm, men 24-70 f/2.8 är ett klassiskt fullformatsobjektiv, så du har lite större bredd på zoomen)

Det du blir påverkad av med M43-sensorn är skärpedjupet, lyssna inte på de som är rädd att du ska tappa ljusinsläppet med ett mindre objektiv. Det är bevisat gång på gång att det endast är skärpedjupet som blir påverkat. Kort förklarat om skärpedjupet är att du får större del i bilden i fokus, om det är positivt eller negativt är upp till fotografen.
 
Fast det är väl i princip bara Pansonic som har en vädertätat m43 och den är tyngre än en Nikon Z50.
Nej, Olympus har satsat rätt mycket på vädertätning redan för några av de första M4/3-kamerorna. För OM-1 har de t.o.m specificerat tätning enligt IP53. Övriga kameror med specificerat fukt- och dammskydd är några från Leica. Det kan förstås finnas fler, men det lämnar jag som en övning åt läsaren att ta reda på.
 
Under åren har jag alltid använt mig av min mobiltelefon men skulle vilja ta nästa steg och köpa mig en riktig systemkamera för att ta fina bilder under mina äventyr.
Vad är det du (tror att du) inte kan åstadkomma med din mobiltelefon?
Försök räkna upp några typer av bilder du gärna vill ta men inte kan med mobiltelefonen. Det kan ge ledtrådar till vad du ska leta efter.

Handlar nog om känslan att hålla i en riktig kamera i handen, blir mer på riktigt då.
Det här är en bra insikt. Mobiltelefoner har ofta rätt usel fotograferingsergonomi. Det spelar dock mer roll för fotografering av rörliga motiv än statiska motiv.
 
Jag håller med om att lätt utrustning är bra. Men sett till bildkvalitén är det få fickkameror som matchar en bra systemkamera med rätt objektiv. Så det blir en kompromiss. Om man i förväg bestämt vilken bild man tänkt ta känns det lättare att bära med sig "den tunga utrustningen" än vid en spontan promenad. Ibland ångrar man att man tagit fel kamera med sig om man kunnat välja.

Men man måste ju börja någonstans och köper man allt begagnat så blir det ingen större förlust om man säljer när man vill byta till något annat. Att köpa en sprillans ny kamera när man fortfarande är osäker på vad man behöver kan bli onödigt dyrt.
 
Kan rekommendera att titta på m43 systemet /panasoic/olympus)
Bra kamerar och små och lätta objektiv.
 
..Om man i förväg bestämt vilken bild man tänkt ta känns det lättare att bära med sig "den tunga utrustningen" än vid en spontan promenad. Ibland ångrar man att man tagit fel kamera med sig om man kunnat välja...

Håller helt med. Jag har själv släpat på dubbla kamerahus med flera objektiv varav ett av dem var ett nikon 200-400/4 (3,2kg!) , just för att öka chanserna för att få bra bilder på fjällvärldens vilt/fågel-liv.
På denna tripp så fick jag kämpa mer med min packning än vad min resekamrat gjorde. Men det var absolut värt mödan.
Så har man ett bestämt mål med resan/fotograferingen så blir man mer motiverad till att släpa på tyngre grejer.

(bif. bild är tagen med Nikon Z50 + 200-400/4)
 

Bilagor

  • fjällripa.PNG
    fjällripa.PNG
    667.7 KB · Visningar: 16
Ett bra objektiv gör sannolikt mera skillnad än vilken kamera du köper. Nikon Z50 är säkert ett bra köp till erbjudandet Cyberphoto har nu.


Att man får 28mm f2.8 på köpet skadar inte. Bra att börja med om inte annat.

Här en "test" med Z50 + 180-600mm. Såklart ett dyrt objektiv, men tycker det visar att resultatet blir bra även med en relativt billig kamera.

 
Håller helt med. Jag har själv släpat på dubbla kamerahus med flera objektiv varav ett av dem var ett nikon 200-400/4 (3,2kg!) , just för att öka chanserna för att få bra bilder på fjällvärldens vilt/fågel-liv.
På denna tripp så fick jag kämpa mer med min packning än vad min resekamrat gjorde. Men det var absolut värt mödan.
Så har man ett bestämt mål med resan/fotograferingen så blir man mer motiverad till att släpa på tyngre grejer.

(bif. bild är tagen med Nikon Z50 + 200-400/4)
Jag drog med mig en D3, stativ, 80-200/2,8, 16-35/4 och säkert något 50mm på en Greklandsemester. Santorini. Det var det värt. Men vi hyrde bil. Annars har jag börjat resa lätt med en Sony RX100 och ett fickstativ.
 
Faktiskt är det även så att en period funderade jag på att köpa en GM1 eller GM5, men det föll på att den lilla zoomen är så ljussvag att det blir som en 1"-kompakt med mer ljusstarkt objektiv, typ RX100 III e dyl. Då faller poängen lite, i mitt tycke.
Jag köpte en GM5 för flera år sen för att ha på resor, och det blev jag nöjd med. Jag använde dock även andra objektiv än den medföljande zoomen, som ett Panasonic 20/1.7 för användning i svagare ljus.

Jag är dock tveksam till att rekommendera den kameran till TS. Den är så liten att ergonomin blir lite lidande.
Och ett av kraven var att det skulle gå att få ned kameran i en jackficka (inte stor rockficka), vilket med ölmagen på den kombinationen redan var lite sådär.
Jag hade inte ambitionen att ha hela utrustningen i en ficka, utan bar den i en liten väska. Med en systemkamera får man nog räkna med att använda någon sorts väska, ryggsäck eller Läderlappsbälte även med en liten utrustning.
 
Jag köpte en GM5 för flera år sen för att ha på resor, och det blev jag nöjd med. Jag använde dock även andra objektiv än den medföljande zoomen, som ett Panasonic 20/1.7 för användning i svagare ljus.

Jag är dock tveksam till att rekommendera den kameran till TS. Den är så liten att ergonomin blir lite lidande.

Jo, det blir den ju även på RX100 och liknande kameror. Ricoh GR-serien är dock rätt bra för att vara så små. Och självklart vet jag att det finns några pannkakor till m4/3, men det blir ju ungefär som en GR... GR III och IIIx har för övrigt ärvt Pentax lätta horisonträtning i stabiliseringen (om man har funktionen på förstås).

Jag hade inte ambitionen att ha hela utrustningen i en ficka, utan bar den i en liten väska. Med en systemkamera får man nog räkna med att använda någon sorts väska, ryggsäck eller Läderlappsbälte även med en liten utrustning.

Men då tycker jag att jag lika gärna kan ha en något större kamera, även om den kanske inte behöver vara lika stor och tung som de som är mer "fullstorlek". GR kan jag till och med trycka ned i bakfickan på jeans, även med fodralet på. Brukar hända ibland sommartid vid behov om jag bara har tagit den i handen och behöver händerna fria. Förvisso går fodralet att sätta på skärpet också, men det är lite för mycket "jag har köpt en GSM-telefon anno 1995". 🙃
 
Om man är ute i naturen ett tag så brukar man ha ryggsäck och då är dessa perfekta enligt mig att bära kameran med

Jag har en sådan här, men det finns liknande från många andra tillverkare. Man fäster helt enkelt kameran på axelremmen till ryggsäcken och har den snabbt åtkommlig.

Puluz Brand Photo Accessories, GoPro Accessories - PULUZ Capture Camera Clip Aluminum Alloy Quick Release Clip with Plate
Det där är väl någon kopia på Peak Designs Capture Clip, ser det ut som.
 
Det där är väl någon kopia på Peak Designs Capture Clip, ser det ut som.

Ingen aning, men den funkar bra och var billig. Jag får ont i ryggen av att gå med kameran i hand allt för länge, på detta sättet slipper jag det och har ändå kameran nästan lika snabbt vid ögat när det behövs. Man kan även fästa det på bältet, men det passar inte mig alls.
 
I dagsljus och stillastående motiv är en bra mobil (med väderskydd) svårslagen för de pengarna du anger som budget. Det som är mobilens begränsning är långsamt från "tryck" till tagen bild, vilket för natur inte är något problem. Ska du fotografera djur blir det annorlunda. Systemkamera har oftast bättre prestanda i svagt ljus.
Men för din budget blir det svårt att få men något objektiv som är väsentligt bättre än premium mobiler. Nyttan med systemkamera kommer med bra objektiv, ljusstarka (bländare 2.8 i zoom eller bättre dvs gärna 1.4 om fast). Dessa spräcker dock din budget. Möjligen kan ett beg kamerahus med 28 mm 1.8 rymmas.
 
ANNONS