Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enskild firma eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruuuud

Medlem
Hej!
Jag har tänkt börja sälja fotografier, min idé för åt försöka få ut dom på marknaden är främst att få dom upphängd lokalt på olika ställen där jag bor exempelvis hotell, restauranger eller fik. Jag har ej tänkt ha detta som en huvudsyssla utan mest som ett "sido projekt" för att sedan se hur det utvecklar sig.

Min fråga är då ska jag endå starta en enskild firma eller kan jag köra på utan?

Jag har läst på, på skatteverkets hemsida och gått på webbinarium om enskild firma men jag är inte helt hundra på hur allt fungerar, exempelvis hur mycket exakt får jag tjäna för att slippa starta enskild firma? Är det vinsten i sig som räknas eller vilken summa är det som man räknar på?

Tror att hobbyverksamhet kanske är på gränsen för mig i och med att jag faktiskt vill tjäna mig en liten hacka på det jag gör och har förstått att hobbyverksamhet ej ska göra så mycket vinst? Har jag uppfattat rätt?

Vart isåfall ska jag ställa mig? starta enskild firma? hobbyverksamhet eller ingenting alls egentligen?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Vill du göra det enkelt för dig och arbeta mot företag som vill ha faktura är Frilans Finans praktiskt. De sköter allt med skatter och liknande mot procent på din faktura.
Får du däremot större omsättning på ditt arbete, behöver göra avdrag och liknande är nog enskild firma att föredra.
 

Ruuuud

Medlem
Vill du göra det enkelt för dig och arbeta mot företag som vill ha faktura är Frilans Finans praktiskt. De sköter allt med skatter och liknande mot procent på din faktura.
Får du däremot större omsättning på ditt arbete, behöver göra avdrag och liknande är nog enskild firma att föredra.
Tanken är att sälja till privatpersoner, men funderar då på hur det funkar med exempelvis swish om man har enskild firma? Hur är det med frågan om kvitto då? Hur erbjuder man en kund kvitto när denne har betalat med swish? det blev en annan fråga
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Swish om man har enskild firma funkar, både Swedbank och SEB har info om detta. Säkert andra banker också. Kvitto kan man kanske ordna genom Swish också, det är jag inte säker på. Annars maila en PDF? Har du inte 50 kunder om dagen kan ju det fungera.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om du vill dra av kostnader för utgifter så måste du ha ngt slags företag.
Så en enskild firma är väl rätt väg att gå även om det är mycket att lära sig i början.
Men kolla på skatteverket vad som gäller för om du tar in den utrustning som du redan äger idag.
En sådan firma kan knappast kursa så det finns inga tisker med att bolaget äger utrustningen. Men det kan bli problem med försäkringar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Man kan dra av utgifter även för en hobbyverksamhet. Men då är du begränsad i vad du kan göra (du ska ha ett annat "riktigt" yrke), du kan inte lyfta moms, du måste ha en begränsad omsättning osv.

Jag har ibland köpt saker av en firma där jag privat betalat med swish. Sen har jag fått kvitto via e-mail.
 

janc

Aktiv medlem
En sak att tänka på är väl att om du ska ha en enskild firma samtidigt som du är anställd behöver du en FA-skattsedel (i alla fall var det så tidigare) och jag skulle absolut råda att stämma av detta med den egna verksamheten med din arbetsgivare inan du drar igång. Det kan finnas regler om vad som är konkurrerade verksamhet och krav på att den egna verksamheten inte ska kunna inkräkta på det du gör som anställd. Exempelvis inte kunna arbeta övertid (inom ramen för vad som är laglig sådan) därför att du har åtagit dig uppdrag i din egen verksamhet.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ring Skatteverket och snacka med dem. De är hjälpsamma. Men var inte alltför rädd att skaffa enskild firma. Det är i grunden bara en juridisk rättighet att betala in egenavgift (arbetsgivaravgift) och moms.

Jag har haft enskild firma sedan 1995 och det har inte varit det minsta krångel. Om du ändå har en tanke på att kunna sälja bilder eller fotouppdrag i lite större omfattning är det lika bra att dra igång.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har du möjlighet att klämma fram aktiekapital gå på aktiebolag i stället.
Med ett aktiebolag har du ett begränsat ekonomiskt ansvar. I en enskild firma medför verksamheten att du vid ogynnsamma omständigheter personligen riskerar allt vad du äger och har.
 
ANNONS