Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson Scan, Digital ICE och Windows 11

Produkter
(logga in för att koppla)

Bipen

Medlem
Digital ICE stöds enligt Epson inte längre i mjukvaran Epson Scan 2 men i däremot i den äldre versionen Epson Scan. Är det någon som av egen erfarenhet vet att den äldre Epson Scan fungerar med Windows 11?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har kört den förr men tyckt att den är rätt medioker. Jag försökte också använda Digital ICE men jag slutade snabbt med det då det var väldigt långsamt och ineffektivt.

Jag kan tycka att det är konstigt att Epson efter alla år inte kunnat ta fram något bättre. Efter ett tips på FS så har även jag gått över till Vuescan som man väl kan kalla något av industristandard. Det har givit min gamla 4490 Perfection ett helt nytt liv. Jag har varit väldigt nära att kasta den flera gånger då ja för längesedan gav upp att skanna mina diapositiv med den.

Jag undrar verkligen om det finns något Vuescan inte fixar när det gäller skanning. Programmet stöder även OCR, vilket väl är det jag oftast använder numera. Väldigt användbart.

En finess jag kommit att gilla när jag skannat gamla släktbilder är att man kan lägga in en liten text i underkant på bilderna i svart på vitt. Det är ju annars lätt att man möter bilder där någon skrivit något på baksidan som sedan glöms bort på kopiorna.
 

Bipen

Medlem
Efter lite research och handfast provning har det visat sig att det finns en uppdaterad version av Epson Scan som fungerar fint med V600 (och troligen V850 m.fl.) och Digital ICE i Windows 11. Den har versionsnummer 3.9.3.1 och finns att ladda ned från en Epson FTP-server (klicka här så laddas den ned) :)
 
ANNONS