Annons

Ersättning för stulen bild

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Och straffet för upphovsrättsbrott är böter eller fängelse i högst 2 år. Så den ersättning som upphovsrättsinnehavaren kan få är skadestånd.
Nja, det vanliga (även efter rättsprocess) är att upphovsmannen får ersättning för den olovliga användningen av en bild. För att få skadestånd måste man visa att man lidit skada. Det är mycket ovanligt med skadestånd för upphovsrättsbrott i Sverige.
 

atotowi

Aktiv medlem
Nja, det vanliga (även efter rättsprocess) är att upphovsmannen får ersättning för den olovliga användningen av en bild. För att få skadestånd måste man visa att man lidit skada. Det är mycket ovanligt med skadestånd för upphovsrättsbrott i Sverige.
NE.se:
skadestånd, ersättning i pengar för skada som tillfogats annan genom en handling eller ett förhållande som man på något sätt ansvarar för – i avtalsförhållanden vanligen ett kontraktsbrott.
 

walter-g

Aktiv medlem
Hej

Med hänsyn till att företaget gjort en hel del övertramp rent lagligt så skulle jag hamna på sexsiffriga belopp.
Skulle ni inte komma överens och saken hamnar i tinget så har du alla fördelar på din sida.

ThomasR
Riktigt tunn is är dom på , fy f-n vad fräckt. Tyvärr brukar det inte resultera i större skadeståndsbelopp, men godtar dom inte ägarens krav så är dom riktigt illa ute.
 

atotowi

Aktiv medlem
Det stämmer ju bra med vad Erland skrev.
Det beror ju på om utebliven ersättning kan räknas som skada eller inte.
Om det är det Så är det skadestånd och om inte; så är ju frågan varför de behöver betala nåt alls...
Jag tolkar att lagen ger rätt till ersättning och att utebliven ersättning i sig är en ekonomiskskada.

Men hårklyveri som inte har med sakfrågan att göra. Rätt till ersättning har man i vart fall.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Det beror ju på om utebliven ersättning kan räknas som skada eller inte. .
Det berättigar, enligt svensk rättspraxis, inte till skadestånd. Däremot har man förstås rätt att få sin ersättning, och extra hög ersättning dessutom eftersom publiceringen var olovlig.
 

Attlid

Aktiv medlem
Det har varit väldigt intressant att läsa allas tankar kring det hela, det ska ni ha tack för!

De har nu besvarat mitt mejl och gått med på mitt krav om ersättning. 22 500:- enligt SFFs prisguide, utan krångel och de har lovat snabb utbetalning. Visst kunde det kanske funnits möjlighet att få mer än så, men jag är nöjd både över hur "smidigt" situationen redde upp sig samt över summan. Så för min del känns det bra, och det är väl ändå det viktigaste :)
 

AWid

Aktiv medlem
Det har varit väldigt intressant att läsa allas tankar kring det hela, det ska ni ha tack för!

De har nu besvarat mitt mejl och gått med på mitt krav om ersättning. 22 500:- enligt SFFs prisguide, utan krångel och de har lovat snabb utbetalning. Visst kunde det kanske funnits möjlighet att få mer än så, men jag är nöjd både över hur "smidigt" situationen redde upp sig samt över summan. Så för min del känns det bra, och det är väl ändå det viktigaste :)
Grattis! Jag tror du gjort en bra deal och huvudsaken är att du är nöjd själv. Nu kan du övergå till att glädjas över att din bild varit eftertraktad och nu kan ses av många:)
 
ANNONS