** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ersättning för stulen bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte alls så jag uppfattar det.
De tycks ju haft en bra mail konversation där man inte försöker smita undan sitt ansvar utan vill göra rätt för sig.
I mitt tycke blir det dåligt klimat om man i det läget springer i väg och hotar med stämning eller försöker hämnas genom att ta oskäligt betalt. Därav mitt inlägg.

Kan man få vad man hade begärt om de frågat först och extra på det tycker jag att man kan vara nöjd. Sen tycker jag att stora företag ska ha bättre koll på vad man gör. Därför lade jag till att man kan begära att de gör lite extra i form av välgörenhet. Det visar att man inte är girig, hämndlysten osv men att man nog tycker att de kan ge lite extra på ett sätt som gagnar andra och dessutom kan användas på ett positivt sätt av företaget.

Det är klart de är tillmötesgående :) De har tagit en chans och blev avslöjade så nu försöker de vara så trevliga som möjligt för att inte reta upp.

Det tog en kalkylerad risk, ofta kräver fotografer bara 2-3 ggr beloppet. Så om det är 10% risk att bli avslöjad lönar det sig ända upp till om kravet är 10 ggr köpbeloppet.

Den här kalkylen har vissa tidningar gjort som därför systematiskt stjäl andras bilder, det är helt enkelt billigare att stjäla.
 
Tack för alla svar! Det är till stor hjälp, även om det känns överväldigande att höra er nämna fem- och sexsiffriga belopp. Givetvis vill jag allra helst nå en överenskommelse med företaget gällande en klumpsumma som ersättning.

Korrekt eller inte. I ditt fall hade jag bestämt mig för ett belopp som jag var nöjd med om jag fick och sen hade jag lagt fram ett bud till dem med viss prutmån nedåt. Så varför inte begära 125´och acceptera 100´förutsatt att ni kommer överens i godo. Du kanske tom kan sälja rättigheterna till dem så att de kan fortsätta sin försäljning men lagligt. De har ju ett visst intresse i att slippa den juridiska processen eftersom det kan missgynna dem som varumärke.
Skall fortsätta följa den här tråden med stor nyfikenhet!
 
Jag har nu fått informationen att tröjan tryckts i 500 exemplar och sålts för 40kr styck (det var en barntröja). Detta var färre och billigare än vad jag föreställt mig. Tycker ni att det påverkar ersättningen jag kan kräva?
 
Jag fick en bild stulen för 11-12 år sedan. Fick se den på Afonbladet i form av reklam.
Blev hispig och yrde runt som en tokig , men det slutade med att jag kände mig stolt över att
ett företag tyckte bilden var bra ;-)
 
Jag har nu fått informationen att tröjan tryckts i 500 exemplar och sålts för 40kr styck (det var en barntröja). Detta var färre och billigare än vad jag föreställt mig. Tycker ni att det påverkar ersättningen jag kan kräva?

Vad tröjan har sålts för är inget som du behöver bekymra dig över, det är deras bekymmer. Dessutom hade den väl kostat mer om de betalat dig för bilden. Det är bara upplagan som är intressant för dig och du kanske inte ska lita på att 500 är helt sant.
Filmbolagen brukar ju argumentera med sina egna siffror när de stämmer piratkopierare och de tar i ordentligt. Du kan t.ex. hävda att värdet på din bild blivit förbrukad nu, och hypotetiskt jämföra med värdet om du hade sålt den till någon som tryckt i 500000 exemplar.
 
Om det är en av Sveriges största klädkedjor låter det fullständigt osannolikt att de bara tryckt upp 500 ex av tröjan! Den hade ju sålt slut. 500*40 kr = 20 000 kr, varför skulle de ens göra sig besväret med bildredigering, design, tryck, distribution? Det tror jag inte en sekund på.

Hur många butiker har kedjan i Sverige? Ungefär, alltså. Sedan några olika barnstorlekar och ett rimligt antal per butik och storlek. Lek lite med siffrorna :)
 
...
Hur många butiker har kedjan i Sverige? Ungefär, alltså. Sedan några olika barnstorlekar och ett rimligt antal per butik och storlek. Lek lite med siffrorna :)

Om kedjans namn börjar på H och slutar på M så är det inte bara Sverige man ska räkna med, då behövs det 3500 tröjor bara för att skylta med 1 tröja i varje butik.
 
... Och om det är Sveriges största varuhus, som det stod i trådstarten, så läser jag att de säljer 25000 gula plastkassar per dag. Tänk om man fick sin bild stulen till de kassarna ;)

Så 500 tröjor skulle jag inte tro på så lätt, istället skulle jag anlita en filmbolagsadvokat.
 
När man gapar om att stämma och få skadestånd på i mitt tycke stora belopp (6 siffrigt) ska man nog betänka att ett normalt skadestånd vid t ex dråp är runt 100 000SEK till de anhöriga.
(Sen kan man ha synpunkter på det men kanske inte i den här diskussionen)

I de fall som dagstidningar har ertappats med att använda bilder olovligen har ersättning efter förhandlingar i rätten slutat med att ersättning utgår enligt tidningens avtal med Bildleverantörerna dvs betydligt lägre än SFF prislista. Solklara fall men svenskt rättsväsende sysslar inte med hämnd.

Så med SFF i ryggen och minsta ersättning för bild på produkt 9000:- + moms etc + 100% för otillåten användning dvs 22 500 SEK (vilket då är mer än intäkten från försäljningen.
 
Om kedjans namn börjar på H och slutar på M så är det inte bara Sverige man ska räkna med, då behövs det 3500 tröjor bara för att skylta med 1 tröja i varje butik.

Ej den klädkedja du syftar på här. Det gäller ett varuhus som endast har en butik i hela landet.
 
... Och om det är Sveriges största varuhus, som det stod i trådstarten, så läser jag att de säljer 25000 gula plastkassar per dag. Tänk om man fick sin bild stulen till de kassarna ;)

Så 500 tröjor skulle jag inte tro på så lätt, istället skulle jag anlita en filmbolagsadvokat.

Ja precis, du är på rätt spår... :)

Vet inte heller om jag tror på 500 ex.
 
När man gapar om att stämma och få skadestånd på i mitt tycke stora belopp (6 siffrigt) ska man nog betänka att ett normalt skadestånd vid t ex dråp är runt 100 000SEK till de anhöriga.
(Sen kan man ha synpunkter på det men kanske inte i den här diskussionen)

I de fall som dagstidningar har ertappats med att använda bilder olovligen har ersättning efter förhandlingar i rätten slutat med att ersättning utgår enligt tidningens avtal med Bildleverantörerna dvs betydligt lägre än SFF prislista. Solklara fall men svenskt rättsväsende sysslar inte med hämnd.

Så med SFF i ryggen och minsta ersättning för bild på produkt 9000:- + moms etc + 100% för otillåten användning dvs 22 500 SEK (vilket då är mer än intäkten från försäljningen.

Tack! Det låter mycket rimligt i mina öron.
 
Som jag har nämnt tidigare, utmäts skadestånd efter skadan man har lidit. Utan att jämföra det med mord, har det att göra med kommersiell skada, och den kan rimligen sättas minst till beloppet som undanhölls genom tillgreppet. Det är därför man lägger på 100 %. Om man kan påvisa att det har minskat intresset från andra aktörer att använda bilden, skulle man kunna få ett högre skadestånd, men det är ganska klart att varje försäljning, dvs användning, av bilden, skulle ge samma resultat, så om man säljer en bild till en intressent, kan det göra bilden mindre värd för framtida försäljning. Jag tror att det skulle vara mycket svårt att få en svensk domstol att döma ut amerikanska belopp, trots en viss lobbyism från film- och muzakindustri.

Däremot är det klart av intresse för alla oss som har upphovsrättsskyddat material att få rättsläget prövat i domstol, och att se om de mer kännbara följderna är reella. Visst dömdes det hårt i fallet Pirate Bay, men kommer våra domstolar att göra någonting för att skydda småfolket från stölder av det här slaget. Attlids bild representerar troligen i relativa termer ett större värde än vad Pirate Bay kan ha åsamkat muzak- och filmindustri. Skyddar det svenska rättsväsendet också en liten inhemsk aktör som utsätts för stöld från en betydligt större kommersiell aktör?
 
När man gapar om att stämma och få skadestånd på i mitt tycke stora belopp (6 siffrigt) ska man nog betänka att ett normalt skadestånd vid t ex dråp är runt 100 000SEK till de anhöriga.

Skadestånd är inte en straffpåföljd. Det är en ersättning för den som har drabbats av skada. Därför går det inte riktigt att jämföra med dråp där den som döms får en straffpåföljd som är mer kännbar än skadestånd. Mansbot är något som vi har slutat med i Sverige sedan länge.
 
Skadestånd är inte en straffpåföljd. Det är en ersättning för den som har drabbats av skada. Därför går det inte riktigt att jämföra med dråp där den som döms får en straffpåföljd som är mer kännbar än skadestånd. Mansbot är något som vi har slutat med i Sverige sedan länge.

Och straffet för upphovsrättsbrott är böter eller fängelse i högst 2 år. Så den ersättning som upphovsrättsinnehavaren kan få är skadestånd.
 
Jag har nu skickat iväg ett mejl där jag anger hur mycket jag vill ha i ersättning. Jag gick till slut efter SFFs aktuella prisguide. Jag återkommer i den här tråden när jag fått svar från dem, och hur det gick.
 
ANNONS