Annons

Export av bilder från LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Jag kör LR, (LR2), både på min stationära dator som är min "basdator" där jag importerar alla bilder till LR, och min bärbara som är en McBook Pro. MacBooken använder jag i fritidshuset och när jag reser.
Ibland importerar jag bilder direkt från kamerorna till Macen, men det blir alltmera sällan och är i så fall för tillfälligt bruk, jag importerar alltid bilderna till LR i den fasta datorn senare.

I den fasta datorn har jag alla bilder jag sparat efter datum - fn drygt 30 000 bilder. Av dessa har jag valt ut serier (collections) med typ 5 000 bilder just nu. Dessa collections vill jag få över på Macen för att kunna visa när jag är ute och reser. Jag är inte alls bra på datorer och filhantering och vet inte hur jag enkelt ska få över de mina collections till Macens LR. Såklart vill jag få över bilderna med de beskärningar och övriga bildbehandlingar jag redan gjort . Jag har provat med att exportera samlingar från fasta datorns LR och har då valt export. Det blir då JPEG-filer och trots att jag har kvalitet 100 % blir det små filer och när jag sen lägger dom på en sticka och flyttar över till Macen fyller de inte ens skärmen.

Alltså - skulle jag kunna få en lathund i klartext (utan för mkt dataspråk som jag kanske inte fattar) för hur jag för över de collections jag har i LR i min fasta dator till Macens LR med alla bildjusteringar med - jag vill inte sitta och göra om bildjusteringarna till dom c:a 5 000 bilderna?
 
Använd Exportera som katalog... (Export as Catalog..) och motsvarande import funktions så ska det nog fungera.
 
[...] Jag har provat med att exportera samlingar från fasta datorns LR och har då valt export. Det blir då JPEG-filer och trots att jag har kvalitet 100 % blir det små filer och när jag sen lägger dom på en sticka och flyttar över till Macen fyller de inte ens skärmen.

Alltså - skulle jag kunna få en lathund i klartext (utan för mkt dataspråk som jag kanske inte fattar) för hur jag för över de collections jag har i LR i min fasta dator till Macens LR med alla bildjusteringar med - jag vill inte sitta och göra om bildjusteringarna till dom c:a 5 000 bilderna?

1) Om JPG-filerna blir för små för att fylla skärmen så har du en storleksbegränsning på dem, titta efter "Image sizing" i rutan som dyker upp när du valt att exportera. Bocka ur "Resize to fit" så exporteras de i den storlek de har efter ev. beskärning. Siffran 100% anger bara hur noggrann JPG-konverteringen är (ju lägre siffra, desto hårdare komprimering och mindre filstorlek).

2) Om du vill kunna fortsätta jobba med dina collections gör du som Tony skriver: markera de collections du vill ta med och välj "Export as catalog". Om du är nöjd med bilderna och det räcker med JPG-filer markerar du dem och väljer "Export..." istället, båda under File-menyn.
 
ANNONS