Annons

Fågelidentifikation

krisljungberg

Aktiv medlem
Nu har jag varit ute och amatörfågelskådat mig igen. Kan inte bara titta på starar från köksfönstret. Stack bort till Herrebro Våtmark för att reka lite. Snubblade över dessa:

1. Någon form av trast? Björktrast? Försöker jämföra med andra foton men tycker ändå det är knepigt.

_DSC8700.jpg

2. Sen den här gynnaren som flög ut från området vid fågeltornet. Ormvråk igen eller något annat?

_DSC8735.jpg
 

PMD

Aktiv medlem
Men guuuuud! Blev nästan tårögd (musiken hjälpte ju till förstås...). Kan man se något liknande i Sverige?
Antagligen inte i så stora antal, men bergfinkar verkar uppträda i enorma mängder i Sverige ibland. I tidningen Vår Fågelvärld nr1 2021 finns en artikel om bergfinkar som kan ses i ansamlingar om miljontals fåglar, t.ex. i södra Sverige.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns bra forskning gjord på hur jättestora flockar av starar lyckas hålla ihop sådär bra som i videon ovan.

En stare håller reda på sina sju närmaste grannar i en stor flock. Det räcker för att hålla ihop flocken.

En populärvetenskaplig artikel som beskriver fenomenet:
http://www.princeton.edu/main/news/archive/S36/02/56I00/index.xml?section=topstories

Forskningsartikeln i tidningen Computational Biology som refereras ovan:
https://journals.plos.org/ploscompbiol/article?id=10.1371/journal.pcbi.1002894

Varning! Det är rätt mycket matematik i artikeln. Det är inte för inte som tidningen heter Computational Biology. :)
 

StS

Aktiv medlem
Med tanke på att jag tror vissa i den här tråden bara skulle behöva se en fjäder för att kunna art, köns och åldersbestämma en fågel, så prövar jag med en kass mobilbild som mest är en siluett.. Rätt säker på havsörn, kan någon bekräfta eller förneka med hjälp av denna?

örn.JPG
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Här kommer fågelfotografen numero uno med ännu par fågelfoton i världsklass på något som rör sig långt bort åt skogen... Ser lite ut som en havsörn? Den skrämde slag på de vitkindade gässen i alla fall!

_DSC9905.jpg
_DSC9913.jpg
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Lite småfågel såg jag idag med, alla runt samma ställe. Vad är det för några? :p Försöker googla men blir osäker ändå. 1an ser lite ut som Bergfink men, hona? 2an, Bofink? 3an, ser ut som 2an men utan det röda...

1.
_DSC9958_Small.jpg

2.
_DSC9962_Small.jpg

3.
_DSC9968_Small.jpg
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej kan detta vara en Blå kärrhök hona?
Kom lite hastigt, vet att brun kärrhök brukar vara där jag fota denna.

Visa bilaga 161146
Blå kärrhök, ung hanne, så dit antagande av art var spot on! Att det är en hanne ser man på att den har ljus iris, honan har mörk. Att det är en ungfågel ser du här lättast på den fräscha fjäderdräkten utan slitage.
 
Senast ändrad:
ANNONS