Annons

Fågelidentifikation

krisljungberg

Aktiv medlem
1. Bergfink, hanne
2. Bofink hanne
3. Bofink, ungfågel/hona
Säker på att det är en Bergfink Hane och inte hona?

Fotade ju den här för några dagar sen och dom ser ju olika ut på huvudet:
_DSC9429_Small.jpg

Sen tog jag den här med vid samma tillfälle. Olika ljus och allt ddock så diffar ju ltie men ändå:
_DSC9456_Small.jpg

Vilken djungel det är med fåglar alltså! Fasiken inte lätt. Jag kan ju ingenting dessutom. :D Bara glad jag ser en fågel överhuvudtaget.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Säker på att det är en Bergfink Hane och inte hona?

Fotade ju den här för några dagar sen och dom ser ju olika ut på huvudet:
Visa bilaga 161203

Sen tog jag den här med vid samma tillfälle. Olika ljus och allt ddock så diffar ju ltie men ändå:
Visa bilaga 161204

Vilken djungel det är med fåglar alltså! Fasiken inte lätt. Jag kan ju ingenting dessutom. :D Bara glad jag ser en fågel överhuvudtaget.
Det skulle kunna vara en hona. Men den har så starkt rött i dräkten, därav att jag tror att det är en ung hanne. Men det ska jag inte säga säkert.
Gott om individuella fåglar skiljer sig en aning från den enstaka bilden i fågelboken speciellt i olika övergångsdräkter och ljus, det har jag fått erfara många gånger=)
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Det skulle kunna vara en hona. Men den har så starkt rött i dräkten, därav att jag tror att det är en ung hanne. Men det ska jag inte säga säkert.
Gott om individuella fåglar skiljer sig en aning från den enstaka bilden i fågelboken speciellt i olika övergångsdräkter och ljus, det har jag fått erfara många gånger=)
Ah jag förstår att det är himla svårt! Är oerhört imponerad av er alla som har så pass bra koll ändå. :D Jag kan fortfarande inte komma ihåg vilken som är pilfink och vilken som är gråsparv när jag är ute. :p Men det pratar vi inte högt om!
 

HeBe

Aktiv medlem
Ställde ut kameran i Tänndalen med förhoppning att fånga lite norrsken häromdagen. Efter en stund kom denna uggla(?) och satte sig i en björk. Kan någon identifiera vilken art?

Kraftigt beskuret foto av ugglan.IMG_3943.jpg

Obeskuret foto med fågeln i björken längst till vänster.
IMG_3943-2.jpg
 

wiksten

Aktiv medlem
Inte så lätt att se men jag säger att det är en hökuggla. (Mörk inramning av ansiktet och ljust band på bröstet talar för men en kort stjärt emot.)

Mvh. Calle
 

HÅHÅ

Aktiv medlem
Vi har besök flera gånger om dagen av ringduvor och ibland denna duva (se bild) under fågelfrö-automaten. Är detta en ”vanlig torgduva”, eller ung ringduva? Den är inte alls lika skygg som en ringduva. Den går att komma mycket nära – flyger inte heller iväg när vi går ut genom dörren, som ringduvorna gör.

håhå247A0927f.jpg
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Vi har besök flera gånger om dagen av ringduvor och ibland denna duva (se bild) under fågelfrö-automaten. Är detta en ”vanlig torgduva”, eller ung ringduva? Den är inte alls lika skygg som en ringduva. Den går att komma mycket nära – flyger inte heller iväg när vi går ut genom dörren, som ringduvorna gör.

håhåVisa bilaga 165527
Det är en tamduva, "vanlig torgduva" som du skriver. Den kan ha många olika dräktmönster från vit till väldigt mörkt blå, men de allra flesta har de två mörka banden du ser över vingen. Det skiljer den snabbt från de "vilda" duvarter som förekommer i Sverige.

Unga ringduvor ser ut som äldre ringduvor, men saknar fläcken på halsen. De är marknat större än tamduvan.
 

matchis

Aktiv medlem
Hej
Var ett tag sedan jag testad den eminent kunskapen som finns här på tråden
Denna fågel går jag bet på att identifiera som jag fotade v Landsjöns strand bland alla sävvippor på den västra sidan av sjön
Kan någon identifiera denna fågel så är jag tacksam. Dåliga förhållande med mycket motljus men hoppas att ni känner igen trots allt
Hälsar
Mats C
 

Bilagor

NoNic

Medlem
Hej
Var ett tag sedan jag testad den eminent kunskapen som finns här på tråden
Denna fågel går jag bet på att identifiera som jag fotade v Landsjöns strand bland alla sävvippor på den västra sidan av sjön
Kan någon identifiera denna fågel så är jag tacksam. Dåliga förhållande med mycket motljus men hoppas att ni känner igen trots allt
Hälsar
Mats C
Kan det vara en Sävsparv tro, inte alls säker men det får bli min gissning.
 

Tbirder

Aktiv medlem
Hej
Var ett tag sedan jag testad den eminent kunskapen som finns här på tråden
Denna fågel går jag bet på att identifiera som jag fotade v Landsjöns strand bland alla sävvippor på den västra sidan av sjön
Kan någon identifiera denna fågel så är jag tacksam. Dåliga förhållande med mycket motljus men hoppas att ni känner igen trots allt
Hälsar
Mats C
Buskskvätta

Mvh Toni
 

matchis

Aktiv medlem
Buskskvätta

Mvh Toni
Tack Toni för ditt svar och även tack till Christer för ditt förslag!!
Där ser man vådan av att "låsa" sig på en viss typ av fågel som har sävväxtlighet vid sjö som sitt habitat Jag letade bland annat efter diverse sångare för att hitta denna fågel men gick bet Hade inte en tanke på t.ex buskskvätta utan satt med skygglapparna på
Tack för att du öppnade ögonen på mig
Hälsar
Mats C
 

HeBe

Aktiv medlem
Denna fågel flög över mig igår på Getterön och fick ingen bra chans att fota den tyvärr. Min gissning är någon slags hök men är osäker. Vad kan det vara?

734D4961-C9FC-4219-80BB-A299E41AB345.jpeg
A3D52A97-4A60-448C-8BBD-D14A2569C4A8.jpeg
 
ANNONS