Annons

Fågelidentifikation

Skogsfågel?

Hej denna bild är tagen på Torkö i Blekinge idag, vad är det för fågel?

Mikael Svensson
 

Bilagor

  • Fråga fotosidan4.jpg
    Fråga fotosidan4.jpg
    246.8 KB · Visningar: 55
Hej, skulle behöva lite hjälp med dessa fåglar

MVH
Krister
 

Bilagor

  • _DSC7905.jpg
    _DSC7905.jpg
    79.7 KB · Visningar: 70
  • _DSC7915.jpg
    _DSC7915.jpg
    71.5 KB · Visningar: 86
Vilken örn

Jag brukar ju alltid ha fel men i mina ögon är det en 1k Havsörn.
Proffsen kommer snart med ett rätt svar ;)

Jag har kollat fågelböcker och googlat och med dessa inramade skjärtfjädrar måste det väl vara en juvenil havsörn. Tvåfärgad näbb som väl bli helgus som adult?

Vi trodde det var kungsörn när vi lyckades ta över 300 bilder på 2 st av dessa örnar. Väl hemma blev vi altt mer tveksamma. Totalt novis på ornitologi med att det är örn är ju ingen tveksamhet.
 
Jag har kollat fågelböcker och googlat och med dessa inramade skjärtfjädrar måste det väl vara en juvenil havsörn. Tvåfärgad näbb som väl bli helgus som adult?

Vi trodde det var kungsörn när vi lyckades ta över 300 bilder på 2 st av dessa örnar. Väl hemma blev vi altt mer tveksamma. Totalt novis på ornitologi med att det är örn är ju ingen tveksamhet.

Det här har du ju kläm på :)

Bestämningen är helt korrekt!

EDIT: och Peter S hade ju redan svarat på frågan, såg jag nu.

Mvh, Toni
 
Och denna??
Märkligt vilka odefinierade fåglar som dyker upp när man står och grillar =)
 

Bilagor

  • IMG_0006.jpg
    IMG_0006.jpg
    62.6 KB · Visningar: 51
  • IMG_0010.jpg
    IMG_0010.jpg
    57.3 KB · Visningar: 56
Kan vi få lite hjälp med korrekt artbestämning av denna. Kungsörn? -men vi tycker inte den är "rastypisk".
 

Bilagor

  • orn.jpg
    orn.jpg
    48.4 KB · Visningar: 62
Kan vi få lite hjälp med korrekt artbestämning av denna. Kungsörn? -men vi tycker inte den är "rastypisk".

Det är en bivråk. Typiskt för den är bl.a. smalt, göklikt huvud och smal, lite långdragen näbb. Dessutom gult öga i ett "snällt" ansikte utan det annars vanliga ögonbrynet (ja det heter väl nåt annan egentligen som jag inte minns nu) som rovfåglar ofta har.

Mvh, Toni
 
Det är en bivråk. Typiskt för den är bl.a. smalt, göklikt huvud och smal, lite långdragen näbb. Dessutom gult öga i ett "snällt" ansikte utan det annars vanliga ögonbrynet (ja det heter väl nåt annan egentligen som jag inte minns nu) som rovfåglar ofta har.

Mvh, Toni

Aha! Tack för hjälpen. Ny art för oss med andra ord, inte undra på att vi blev så fundersamma. Jag trodde bivråken var mkt ljusare och inte så vanligt förekommande häruppe (Falun).
/Jenny
 

Nja, de gamla rödstjärtarna ruggar på sensommarn och får nya fjädrar med ljusa bräm som ger dem ett sådant här utseende, men även ungfåglarna får en liknande dräkt. Frågan är om de unga hunnit rugga så långt än... Det bör med stor sannolikhet vara en hane i alla fall, med tanke på det svarta som lyser igenom på hals- och kindpartiet.
(Men honor kan tydligen i en sällsynt variant se ut på liknande sätt på hösten!)

Mvh, Toni
 
Tack för hjälpen.
Bara en fråga, ryttlar Bivråken? Jag läste nämligen i en bok om att den aldrig ryttlar vilket jag tyckte den gjorde några gånger.

MVH
Krister

Nej, den ryttlar inte, men hanarna kan ibland sträcka upp vingarna rakt upp och liksom fladdra eller darra med dem, om det kan ha varit det du såg?

Mvh, Toni
 
Aha! Tack för hjälpen. Ny art för oss med andra ord, inte undra på att vi blev så fundersamma. Jag trodde bivråken var mkt ljusare och inte så vanligt förekommande häruppe (Falun).
/Jenny

bivråkar är inte vanligt förekommande men de finns. ofta är de väldigt hemliga av sig, men börjar så här i slutet av sommaren börja visa upp sig igen nu när häckningen i princip är över.
färgmässigt så har de en enormt stor färgvariation. från mkt ljusa individer till helt mörka. så det i sig är inte någon karaktär.

Med vänlig hälsning peter
 
ANNONS