Annons

Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ingju

Aktiv medlem
Jag var på en elevkonsert i går. Vi blev uppmanade att filma flitigt för det var trevligt med minnen, men uppmanades att inte publicera på sociala medier. En vettig ståndpunkt, privata foton och filmer kan knappast skada någon när den behålls i familjealbumet, om än digitalt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tolkade ditt inlägg #379 och efterföljande ordväxling med PMD på det viset, men det kanske var fel.

I så fall kan vi kanske vara överens om att även de beslut som kommuner och skolor fattar bör ifrågasättas och att de kan var fattade på felaktiga grunder och med felaktiga motiveringar?
Kommunernas debatter är ofta offentliga. Du behöver bara gå dit.
 

nonno

Aktiv medlem
Jag tolkade ditt inlägg #379 och efterföljande ordväxling med PMD på det viset, men det kanske var fel.

I så fall kan vi kanske vara överens om att även de beslut som kommuner och skolor fattar bör ifrågasättas och att de kan var fattade på felaktiga grunder och med felaktiga motiveringar?
Jag är ingen rättshaverist som ifrågasätter för ifrågasättandet skull. I den här tråden diskuterar jag endast fotoförbudet, inga andra beslut inom skolans område. Säger skolpersonal att det finns barn som har skyddad identitet, ser jag inget skäl till att ifrågasätta den uppgiften. Om det finns barn med skyddad identitet i verksamheterna, anser jag att hänsyn till barnens säkerhet och behov av trygghet går i första hand. Då har jag inga svårigheter att acceptera ett fotoförbud. Om hänvisningen till PUL är helt felaktig, då hade de förstås behövt motivera sig på annat sätt.
 

nonno

Aktiv medlem
Det räcker ju inte långt. Vad finns det för dokumentation av dessa beslutsprocesser, så att vi andra också kan ta del av självklarheterna?
Offentlighetsprincipen är det som gäller inom alla kommuner, det är bara att ta kontakt och be om att få titta på de handlingar som finns i ärendet. Du kan också be om att få kopior, men då får du vara beredd på att betala för dem. Dock kan en del av underlaget vara belagt med sekretess, t ex om det finns personuppgifter på de som har skyddad identitet.
 

PMD

Aktiv medlem
Offentlighetsprincipen är det som gäller inom alla kommuner, det är bara att ta kontakt och be om att få titta på de handlingar som finns i ärendet. Du kan också be om att få kopior, men då får du vara beredd på att betala för dem. Dock kan en del av underlaget vara belagt med sekretess, t ex om det finns personuppgifter på de som har skyddad identitet.
Jag är inte intresserad hur beslut i enskilda fall har gått till, utan av dokumentation om hur beslutsprocessen ser ut.

Det är lätt att säga att man har förtroende för att beslutsprocessen är vettig när man är inblandad i den (eller känner folk som deltar i den), men då är man faktiskt partisk och har automatiskt sänkt trovärdighet. Ett officiellt dokument ger en bättre bild av verkligheten (under förutsättning att den dokumenterade processen följs förstås).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att du förenklar.
I fallet som startade den här tråden formulerade man en motivering också.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är så enkelt som Erland skriver, skolan(kommunen) bestämmer själv.

ATT hänvisa till PUL förvillar det för fotointresserade människor som tex finns här på FS.
De behövde inte hänvisa till ngt alls, bara meddela att det är fotoförbud räcker.

I tråden dras en massa tramsiga paralleller tll alkohol o annat men det har inget med ämnet att göra om man inte är intresserad av ordvrängeri o det kan man iofs vara.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är så enkelt som Erland skriver, skolan(kommunen) bestämmer själv.

ATT hänvisa till PUL förvillar det för fotointresserade människor som tex finns här på FS.
De behövde inte hänvisa till ngt alls, bara meddela att det är fotoförbud räcker.
Jag tycker att en skola och en kommun inte bara kan "bestämma själva". Beslutet är förstås deras men de bedriver verksamhet som berör väldigt många, de finansieras av medborgarna. Alltså tycker jag man kan förvänta sig att de är tydliga i sina beslut - oavsett vad det gäller - och om de nu vill införa ett förbud för något som tidigare var tillåtet är det rimligt att de också motiverar sitt beslut på ett sakligt vis.

Då ökar chansen att förbudet accepteras, respekteras och kanske till och med applåderas.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men det hjälper inte vad du TYCKER.
Du skulle varit med o påverkat när de tog beslutet, det har gissningsvis varit uppe på agendan på ngt kommunfullmäktigemöte.

Sen att du tycker att du inte skall behöva bevaka sådant det är upp till dig.
Så tycker jag.

O jag tycker också att de enkelt kan meddela att man får fotografera efter luciatåget.
Man gör helt enkelt en andra entré där man får fota bäst man vill. Om då endast mina barn är kvar o resten bortplockade, då är det så det är.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är så enkelt som Erland skriver, skolan(kommunen) bestämmer själv.
Jag tror faktiskt inte att det är kontroversiellt. Alla är medvetna om vad som gäller. Vad jag efterfrågade var hur sådana beslut fattas. Om de slumpas fram tycker jag nog att beslutsprocessen är lite dålig, men om de fattas på grundval av fakta och det görs en värdering av förhållandet mellan fördelar och nackdelar så är beslutsprocessen bättre.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag tror faktiskt inte att det är kontroversiellt. Alla är medvetna om vad som gäller. Vad jag efterfrågade var hur sådana beslut fattas. Om de slumpas fram tycker jag nog att beslutsprocessen är lite dålig, men om de fattas på grundval av fakta och det görs en värdering av förhållandet mellan fördelar och nackdelar så är beslutsprocessen bättre.
Det skrev jag ttidigare, kolla med din kommun.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS