Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får jag plåta Människor på stan !!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosie

Aktiv medlem
Här kommer en undran från mig:

Får jag eller får jag inte ta en bild av en ovetande/medveten person i en intressant situation ? är det så att det bara rekommenderas att man frågar om det går bra, och är det så att känsligheten snarare ligger vid publiceringen av en sådan bild ??

Det är viktigt för mig att den som svarar verkligen vet hur det ligger till.

Mvh Hans.
 

Rolf S.

Aktiv medlem
knappast expert men

jag har funderat över samma sak och letat efter regler. I lagen hittar jag inget hinder för att fotografera folk på gatan här i Sverige. (I Tyskland och Frankrike gäller delvis andra lagar)
Möjligen finns det ett undantag för att fota människor i "ohedrande" situationer. Men vad det är får du fundera ut själv.
Är du allt för påflugen eller efterhängsen kan du bli anklagad för ofredande. Men bilderna kan ingen ta ifrån dig. (Om dom inte är större och starkare förståss)
I övrigt kan jag inte se att det finns några hinder.
Det var ju någon nyligen som satt bakom en spegel i ett skyltfönster och fotade folk som speglade sig. Det var väl först när hon ställde ut bilderna som det blev problem.
Så som sagt problemen börjar nog när du ska använda bilden. För du kan inte lägga ut den på Internet (PUL) och du kan inte använda den i kommersiella sammanhang (lag om bild i reklam) utan den avbildades medgivande.
mvh RolfS
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Ber att få....

....citera mig själv.

Enkel regel

Enkel regel
Det finns en enkel regel när det gäller fotografi i Sverige.
Du får plåta vad som helst (gäller inte skyddsobjekt), men du får inte publicera vad som helst.
Så enkelt är det.

Blev igår stoppad på ett köpcenter i Malmö, av en "chef" för stället ,som sa att det krävdes "fototillstånd " av dem om jag skulle få plåta där inne (Jag gick omkring med en kamera och åt glass, tog aldrig några bilder).
Jag påtalade då för henne att jag minskäl plåtar vad fan jag vill, och hon sa att det fick man inte. Det hela urartade och JAG tillkallade polis, då hon ville ha min filmrulle (som var full med släktbilder, vad fan nu hon skulle med dem till???).Polisen kom och jag vann diskussionen , då det är så att:" jag får plåta vad jag vill, men inte publicera vad som helst."

Detta är inte första gången någon velat ha min filmrulle, och jag har aldrig lämnat ut den. Vare sig till Securitas vakter eller andra.Vill de ha min rulle, måste de ha ett beslut från ÅKLAGARMYNDIGHETEN, och det kan bara polisen eller militären få.

Nu säger jag naturligtvis inte att man skall springa omkring inne i affärer och plåta hur som helst, man får ju visa lite respekt. Men sanningen är att om jag vill göra det, så får jag göra det, helt fritt enligt lagen.De kan köra ut mig ur butiken, och be mig dra åt helvete, men de kan inte komma och ta min rulle.
Det är dock skillnad på att fotografera, och att vara närgången, och det måste man som fotograf skilja på. Att tränga sig fram som en Paparazzi, vid olyckor,sorg eller svårt skadade och börja plåta, tycker JAG är något som man inte skall göra.Det är att missbruka sin roll som fotograf.

Ja, det var det hela.......



Första gången jag citerar mig själv, men jag anser att denna text ger svar på frågan på ett enkelt och concist sätt.

Tjo Flöjt !!!!

NIKLAS
Mr. Rumpfotograf 2001
(När skall någon utmana mig ???)
 

Anders_Andersson

Aktiv medlem
....Men får man publicera vad man vill?Om du t.ex tagit en bild av den koleriske handlaren i köpcentret,skulle du kunna använda bilden för tryck,tävling eller utställning?

....Anders Andersson
 

FredrikB

Aktiv medlem
Hur är det med t ex konserter och andra scenframträdanden då? Ofta står det ju på biljetten att foto är förbjudet. Om jag bara plåtar för mitt eget nöjes skull utan avsikt att sälja/publicera bilderna, skulle det alltså vara OK, eller faller detta utanför begreppet "allmän plats"?

/Fredrik
 

Rosie

Aktiv medlem
När jag sen ber om tillstånd.

Ponera: Jag går fram till damen som står och äter en korv utanför korvkiosken och frågar om jag får ta en bild och eventuellt använda den offentligt. Hon säger att det är ok, vad händer sen ? ska man ta fram ett kontrakt då eller ? Även om hon givit sitt godkännande så kan hon ju ångra sig senare av en eller annan anledning om inget kontrakt skrivits.

HansR.
 

Maverick

Aktiv medlem
Nåja, jag har skrivit det tidigare. Men jag för det igen. Enligt BLF så gäller följande när det handlar om hemsidor. Bilder på en hemsida räknas som reklam för hemsidan. Det innebär att jag inte får ladda upp bilder tagna på folk i allmänhet eftersom det inte är tillåtet att använda folk i reklam utan deras medgivande.

PUL reglerar alltså inte detta. PUL relerar huruvida du får spara personuppgifter eleketroniskt eller inte. Detta för att man inte hur som helst ska kunna lägga upp databaser över folk och deras intressen etc. Jag tror att den även till viss mån reglerar säkerheten kring de eventuella databaser man har tillåtelse att upprätta. Huruvida detta är exponerat på webben eller inte sakar betydlese för PUL. Det finns värre saker än att bli publicerad på weben.

Mvh
Maverick
 

JDH

Guest
Det är ett intressant ämne! Men vad är det då som gäller när jag fotograferar någons privata egendom, exempelvis bil, båt, eller kanske hus? Måste jag ha ägarens tillstånd för att visa bilden på min hemsida? Och hur gör jag om jag vill sälja bilden till någon tidning. Jag menar, ägaren blir ju kanske inte så glad över att bläddra i en tidning och plötsligt se bilder av sin Jaguar E-Type (med registreringsnummer) på mittuppslaget, även om det hela är i positiv mening.

Jens Holmström
 

Maverick

Aktiv medlem
Kortfattat så beror det på tidningen. Om det är av redaktionell karaktär så lär det vara fritt fram. Vet dock inte vad vad lagen säger om att visa regnummer. Men jag tror inte att vare sig PUL eller lagen om reklam reglerar detta. Fast det finns ju fler lagar har jag hört :)

Att fotografera hus och tomter är fritt fram. Dock så antar jag att man åka fast för förargelseväckande beteende om man gör det allt för provocerande.

Det skulle väl kunna vara jämförbart med att kika in genom någons fönster viket inte är förbjudet, det är dock inte tillåtet att ställa sig och stirra in.

Mvh
Maverick
 
Jag frågar aldrig om lov innan jag plåtar någon, gör man det är ju (oftast) bilden förstörd. Men å andra sidan plåtar jag på "ett schyyst sätt", dvs aldrig tele och enbart med en 35:a. Vilket klart och tydligt markerar att "här är jag" och jag tar en bild nu.

Sedan hur man får publicera bilden sedan har jag ingen aning om. En liten fråga:

Hur många har medgivande från de personer ni har på bild i ert galleri här på fotosidan?
 

Rolf S.

Aktiv medlem
Nej Maverick det här är fel:
Nåja, jag har skrivit det tidigare. Men jag för det igen. Enligt BLF så gäller följande när det handlar om hemsidor. Bilder på en hemsida räknas som reklam för hemsidan. Det innebär att jag inte får ladda upp bilder tagna på folk i allmänhet eftersom det inte är tillåtet att använda folk i reklam utan deras medgivande.
Att det skulle ses som reklam på en privat icke-kommersiell hemsida betvivlar jag.Men är sidan en reklamsida fördig som fotograf så OK.

Däremot är PUL definitivt tillämplig då den gäller:

All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en person som är i livet.
Och ett foto brukar ju kunna hänföras till en person. Den bästa informationen om pul finns på www.pul.nu
//RolfS
 

Maverick

Aktiv medlem
snip-snap skrev:
Nej Maverick det här är fel:

Att det skulle ses som reklam på en privat icke-kommersiell hemsida betvivlar jag.Men är sidan en reklamsida fördig som fotograf så OK.

Däremot är PUL definitivt tillämplig då den gäller:

Och ett foto brukar ju kunna hänföras till en person. Den bästa informationen om pul finns på www.pul.nu
//RolfS
Det är möjligtvis så att BLF har fel eller är otydliga och att jag därmed också får fel. Följ gärna länken och döm själva. Jag är så trött på folk som kommer och säger att andra har fel att jag inte orkar försvara det mer.

Sorgligt men sant, enligt BLF, så omfattas även privata websidor av detta. Dock har det inte prövats vad jag vet med säkerhet. Jag hörde läste dock någonstans att det var ny praxis på gång. Då allt fler påpekat det orimliga i resonemanget. Det har uppkommit för att det suttit någon imkompetent stackare och försökt få lagar anpassade till icke IT-medier att fungera även på IT-medier.

Antagligen samma i..ot som kom upp med idén att förbjuda smartcards för att förhindra att folk tjuvtittade på kabelkanaler.

/Maverick
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Klart man får plåta människor på stan, vad vore fotografering annars. Skit i att fråga, plåta på bara. Blir du för närgången ingriper säkert någon säkerhetsvakt eller liknande. I värsta fall kan du väl få en polisanmälan i brevlådan...

Så länge du är försiktig med publicering är det fritt fram...
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Att fota i varuhus..

Jag skulle vid ett tillfälle föjla en "modell uttagning". Visserligen med videokamera, men jag antar att lagen är samma för stillbild?

Jag var med ett gäng modeller på NK i Göteborg och filmade dem när de provade kläder för kommande visining. Och de visste om det! Det var inget smyg i omklädningsrummen.

Men jag frågade ansvarig först om det gick för sig att filma.
Jag fick veta att NK-byggnaden i Gbg är "arkitektskyddad" och man får inte filma eller fotografera utan vidare. Byggnade lär vara privatägd och då gäller tydligen inte lagen om att "fota var du vill, men inte publ. vad du vill".
Jag fick mitt tillstånd utan problem - alla var hjälpsamma.

Men så var det den gången...
 
Plåta på!

hej hans/

det är inte så krångligt! på offentlig plats får du fotografera vad du vill och använda materialet för en utställning, en fotobok, osv.

om du vill använda en bild i reklamsyfte, och personen kan kännas igen, då måste den personen ge sitt tillstånd.

köpcentra är inte offentliga platser, så där kan du bli tillsagd att sluta plåta. men självklart kan du inte tvingas till lämna ifrån dig filmen (det finns det prejudikat på...).

moraliskt, då? vad "bör" man plåta? i den frågan får man väl säga att svaret står i bibeln: bete dig gentemot andra som du vill bli behandlad själv. enkelt, eller hur?
 

janm

Aktiv medlem
Begreppet "arkitektskyddad" måste de ha hittat på själva, det är bara trams. Men ett varuhus är inte en allmän plats, så man får inte automatiskt filma där.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Ska man fundera vad man får och inte får plåta missar man en massa av kreativiteten. Vet inte hur många "fotografering förbjuden"-skyltar jag brutit mot. Jag brukar tänka att sådana skyltar gäller alla utom mig. Och bilderna blir bra...
Men med risk att bli utkastad så...
 
ANNONS