** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

För web, storleken

Produkter
(logga in för att koppla)

alfred k

Aktiv medlem
Hej!

Jag leverar bilder för web i den storlek de skall visas tex 900 pixlar breda.
Det kom nu nya direktiv att bilderna ska vara 1900 pixlar breda för att systemet
ska skala ned dessa till lite olika storlekar på web.

Min erfarenhet säger att automatiserad storleksanpassning inte är optimalt
när det gäller skärpa till hemsidor/web.

Jag optimerar skärpan för storleken som skall användas precis innan bilden sparas.
Det blir bra.

Men vad säger du om dessa automatiserade storleksförändringar??
 
Du kan ju höra om det är retinabilder de är ute efter. Isånafall är det ju bara två varianter av varje bild. Och det borde du kunna leverera till, blir "bara" en fil till per bild.
 
Vilket torde vara väldigt vanligt idag. Det är ju bara att kolla hur Foosidan fungerar.
Man laddar up en storlek och Fotosidan genererar Thumbnails, Previews etc...

Då är det bättre att fråga hur man ska tänka när det gäller skärpning i den här typen av situationer.
 
Wikipedia skalade förr ner bilder utan skärpning vilket gjorde att folk som använde bilderna valde att sätta storleken till något som var jämnt delbart med originalbildens storlek för att det skulle se acceptabelt ut. Numera så skärper även Wikipedia (eller Wikimedia Commons rättare sagt) alla nerskalningar.
 
Följdfråga...

Så kallade Retinabilder för HiDPI skärmar behöver vara dubbelt så stora som
dagens mått dvs 1920 pixlar breda.

Betyder det att mina kunder med "normala PC" skärmar inte kan se bilden
i 100% ? De flesta har inte skärmar med den upplösningen.

Eller tänker jag fel?
 
Säg att du har en bild på 1x1pixel. På din skärm är den en pixel. På en retina blir den 2x2. Dvs ser likadann ut. Dock har du möjligheten att leverera din originalbild både som 1x1 pixel, och en som är i retinastorlek, dvs 2x2. Då har du plötsligt 4pixlars bildinformation, istället för 1!
Nu gör sig inte mitt exempel så värst bra, men skala upp mitt exempel. Tänk en större bild, där du har möjlighet att erbjuda retinaskärmar en bild med dubbelt så stor upplösning, den blir då skarpare på deras skärmar.
 
ANNONS