Annons

Förvärv av bildrättigheter - vad menar dom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders_G skrev:
Mitt förslag är att du ringer upp den du fått erbjudandet av och hör med dom vad det är dom vill.

Mycket bra förslag Anders!
Jag tar och ringer ett lugnt och sansat samtal i morgon så får jag se.

Jag är väldigt ovan vid sådant här, så det är bra att få lite tips om vad jag bör tänka på.

/Catarina
 
camag skrev:
Vad tror ni?

Säger jag adjöss till min bild och kommer aldrig mer att kunna använda den?

Kan jag lika väl glömma att jag tagit den och radera den från min hemsida och min hårddisk?

Vad är det jag skriver på om jag accepterar deras avtal?

/Catarina

Jag tycker att du ska ta kontakt med Pripps och fråga rent ut. Fråga varför de har denna formullering och exakt hur de tänker använda sig av den. Fråga också om det finns möjlighet att göra en annan formullering som bättre tillvaratar dina rättigheter. Påpeka att du ogärna avsäger dig rätten till en bild utan att veta exakt hur den kommer att användas.
 
camag skrev:
Vad tror ni?

Säger jag adjöss till min bild och kommer aldrig mer att kunna använda den?

Kan jag lika väl glömma att jag tagit den och radera den från min hemsida och min hårddisk?

Vad är det jag skriver på om jag accepterar deras avtal?

/Catarina

Inte från hårddisken men från hemsidan. Publicerar du deras bild begår du lagbrott.
 
Dom kommer be dig antingen gå med på villkoren, eller dra dig ur tävligen.

Skulle detta vara en förhandlingsfråga skulle alla ringa och kräva mer pengar.
 
Vad jag är mest bekymrad över just nu, är inte pengarna utan det där dom skriver om bildrättigheterna

"förvärvar för all framtid av Bildinnehavaren samtliga rättigheter till bild"

DET känner jag mig lite olustig inför.

/Catarina
 
matissen skrev:
Dom kommer be dig antingen gå med på villkoren, eller dra dig ur tävligen.

Skulle detta vara en förhandlingsfråga skulle alla ringa och kräva mer pengar.

Stod det ingenting om att man får dra sig ur tävlingen om man inte går med på vilkoren i tävlingsreglerna så kan de inte kräva det även om du inte accepterar dem. Vad jag förstått kom de nya vilkoren i efterhand. Fy fan för sådana tävlingar i så fall!
 
Svar till Nils på första frågan:

Nej, jag tror faktiskt inte det, när jag tänker på saken.

/Catarina
 
Graal skrev:
Stod det ingenting om att man får dra sig ur tävlingen om man inte går med på vilkoren i tävlingsreglerna så kan de inte kräva det även om du inte accepterar dem. Vad jag förstått kom de nya vilkoren i efterhand. Fy fan för sådana tävlingar i så fall!

Tävlingen är över, redan i somras.

Nu vill dom "köpa" bilderna för ytterligare användning.

Dock säger dom inte klart och tydligt vad dom tänker använda bilderna till i framtiden. Så här säger hon ju bland annat i mailet jag fått:

"I första hand skall en del av de utvalda bilderna användas till en almanacka för 2006 men kan även komma att användas igen till annat."

/catarina
 
Så som jag tolkar det du citerar på första sidan är att de vill köpa de exklusiva rättigheterna till bilden. Det går knappast att tolka på annat sätt. Med det avsäger du, som många redan skrivit, din rätt att använda bilden mer än att möjligen ha som skärmbakgrund på din dator.

En exklusiv rätt till en bild skulle jag nog inte alls släppa för under ett femsiffrigt belopp.

Jag tycker du ska vara jättenöjd med att ha blivit utvald. Det om något visar väl att du är duktig. Släpper du alla rättigheter till bilden för 800 kronor så blir du bara utnyttjad.

mvh
David
 
matissen skrev:
Eero - kom igen, hur godtrogen kan man vara. Anledningen till att de vill ha rättigheterna är för att SLIPPA betala om de använder bilder fler gånger. Kom igen!

Godtrogen? Näpp, men slug. Eftersom det inte står någonting om priset i villkoren, öppnar det ju för en möjlighet för Catarina att kräva mer pengar om de använder bilder till annat än kalendern. Läs noggrannare inläggen innan du kommenterar.

Ska man bara låta de slippa betala bara för att de vill det? Som jag kan se av villkoren, köper de endast rättigheten att exlusivt få använda bilden, alltså att ingen annan får göra det. När de sen väl använder bilden får ju Catarina fakturera efter behag eller enligt överenskommelse. Men kräver hon det nu i förhand, kommer de möjligen bara att utesluta henne ur tävlingen. I vart fall kommer de inte att använda bilden för något annat senare.

Visst, ifall de låter henne veta att de inte tänker betala mer, även om de skulle använda hennes bild i varje produkt i framtiden, så kan hon alltid backa ur. Ingen tvingar henne att gå med på villkoren. Tror ni att de blir utan en bild då? Knappast, det finns säkert hundratals, om inte tusentals, amatörfotografer som gärna sålde sin bild istället, om de fick sin bild publicerat i deras kalender.
 
Om man lämnar ifrån sig en bild med "samtliga rättigheter" så innebär det inte att man endast ger vederbörande exklusiv rätt att använda bilden utan just alla rättigheter. Rätten att publicera som man behagar, kalender, reklam, ölburkar. Rätten att sälja vidare. Rätten att ge fotografen tillstånd att använda bilden. Eller låta bli........
 
... inte jag i alla fall.

Jag ringer eller skriver till dem i morgon och säger att det är ett fult knep dom försöker med.

Kanske även skall länka till den här tråden... hehe.

Vi får se.

/Catarina
 
Catarina, öppna inte med att det är ett fult knep utan gör som du sa tidigare.........

Mycket bra förslag Anders!
Jag tar och ringer ett lugnt och sansat samtal i morgon så får jag se.

Jag är väldigt ovan vid sådant här, så det är bra att få lite tips om vad jag bör tänka på.

/Catarina

Ibland skriver företag ihop saker utan att ha full koll på vad som gäller i en viss bransch. När man sedan förklarar vad det innebär och vad det borde kosta m.m. så kan man komma överens. Eller så är det så att Pripps och Carsberg är sådana rövarföretag som det verkar hittils. Ta det lugnt och tänk igenom vad du vill innan du ringer. Den som svarar kan vara riktigt slipad förhandlare.

Lycka Till

/Anders...............!

Förresten.... Kan man få se bilden, eller har jag bara missat den....
 
Anders_G skrev:
Om man lämnar ifrån sig en bild med "samtliga rättigheter" så innebär det inte att man endast ger vederbörande exklusiv rätt att använda bilden utan just alla rättigheter. Rätten att publicera som man behagar, kalender, reklam, ölburkar. Rätten att sälja vidare. Rätten att ge fotografen tillstånd att använda bilden. Eller låta bli........

Ok, det är nog som du säger.
 
Eeros skrev:
Ok, det är nog som du säger.

Men även om det är så så är det ju upp till en själv om man vill sälja sin bild under dom vilkoren och till det priset. Det är ju inte ens själ man säljer.

Jag ser inget märkligt med detta utan tycker att det är bra av Pripps att skriva ett riktigt avtal med fotografen och inte bara hänvisa till något finstilt tävlingsvilkor man godkände genom att skicka in sin bild.

Vill man inte sälja sin bild för 800kr så ska man låta bli.

Ett ord på tre bokstäver räcker... NEJ.
 
Har inte orkat läsa allt, fast ett förslag jag har är ju att ta kontakt med nån bildbyrå och förse dem med bilden, förklara läget och se om de är intresserade av att sälja bilden åt dig. Så kan Carlsberg förhandla med bildbyrån istället.

Den här typen av utsugning från företag kommer att fortsätta tills den dan alla duktiga fotografer säger nej till att låta sig utnyttjas.

Mvh
Maverick
 
Jag kan börja med att tala om att bilden vi hela tiden har pratat om finns i mitt album "Harstenabilder" och är märkligt nog döpt till "Blå blå timmar". Det namnet hade den redan innan jag skickade in den till tävlingen.

Min bild var inte bland de vinnande bidragen i finalen, men fanns bland de hundra som var med i en utställning som pågick i somras. Där ställde de ut bidrag som skickats in till tävlingen.

Nu vill de köpa bilder för framtida användande, gissar jag.

Nu skall jag snart ringa till kvinnan som skickade mig mailet.

Håll tummarna.

/Catarina
 
Senast ändrad:
ANNONS