Annons

Fast eller zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

sagan

Avslutat medlemskap
Den stora frågan är alltså:

Ska man zooma in på ett fast objektiv, eller fastna på en zoom?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Så du förväntar dig att se massa kvalitetszoomar billigt på begagnadmarknaden nu?

Tror du kommer bli våldsamt besviken i så fall :)
 

niklasl

Aktiv medlem
sagan skrev:
Så du förväntar dig att se massa kvalitetszoomar billigt på begagnadmarknaden nu?

Tror du kommer bli våldsamt besviken i så fall :)
Kvalitet och zoom? Går väl inte att göra ett sammansatt ord av dessa? Blir ju en ren kontradiktion?! Fast ett Canon 100-400mm f/3.5-f/5.6L har ju samlarvärde... ungefär som tre skilling banco... :)
 

sagan

Avslutat medlemskap
niklasl skrev:
Kvalitet och zoom?
http://fphoto.org/Kim10D//tamron
http://fphoto.org/Kim10D/DIV/test
http://fphoto.org/Kim10D/DIV/canon
niklasl skrev:
Går väl inte att göra ett sammansatt ord av dessa?
Det går utmärkt..det är t.o.m mycket vanligt att det görs.

niklasl skrev:
Blir ju en ren kontradiktion?!
På vilket sätt då?


niklasl skrev:
Fast ett Canon 100-400mm f/3.5-f/5.6L har ju samlarvärde... ungefär som tre skilling banco... :)
Verkar troligt..om det hade funnits vill säga.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Skärp dig nu Kim, är testet oseriöst för att det visar att en av dina prylar inte är på topp?

Jag vet att du med glädje har hänvisat till herr Reichmanns tester på andra områden... Återigen, försök driva diskussionerna framåt istället för att göra dem till en lekstuga.
 

sagan

Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Skärp dig nu Kim, är testet oseriöst för att det visar att en av dina prylar inte är på topp?
Jag känner till vilken skärpa 100-400:an har.
(Weighted MTF for 400 mm: f5,6 0,74, f8 0,76.)
Inte i nivå med de bästa fasta objektiven, nej.
Bättre än en del fasta varianter, ja.

Sakfel får testet att framstå som oseriös, ja.
 

.Z.

Aktiv medlem
sagan skrev:
Hur seriös tycker du den testen verkar vara med sådana sakfel då?
Tycker att det verkar vara klart seriösare än de många testbilder som läggs in här på FS & ofta tas på fullaste allvar.

Inget ont om privattestarna här på FS men jag undrar om du sagt samma sak om testet utfallit till Zoomens fördel?
 

sagan

Avslutat medlemskap
larsaz skrev:
Inget ont om privattestarna här på FS men jag undrar om du sagt samma sak om testet utfallit till Zoomens fördel?
Ja, än mer så eftersom det fasta objektivet är skarpare..enligt alla tester jag sett.
 

.Z.

Aktiv medlem
sagan skrev:
Ja, än mer så eftersom det fasta objektivet är skarpare..enligt alla tester jag sett.
Ok, att det fasta objektivet skulle vara bättre är det väl ingen tvekan om, trodde dock inte själv att skillnaden var så stor!
 

maritha

Aktiv medlem
jimh skrev:
Skärp dig nu Kim, är testet oseriöst för att det visar att en av dina prylar inte är på topp?

Jag vet att du med glädje har hänvisat till herr Reichmanns tester på andra områden... Återigen, försök driva diskussionerna framåt istället för att göra dem till en lekstuga.
Er det sånt här du skriver som forumvärd for å holde opp stemningen? Det er vel ikke särlig professionellt. Kim er vel den som i denne diskutionen blir angrepet personlig. Dette er jo alle mot en !
 

sagan

Avslutat medlemskap
Tack Maritha :)

larsaz skrev:
Ok, att det fasta objektivet skulle vara bättre är det väl ingen tvekan om, trodde dock inte själv att skillnaden var så stor!
Nej, och jag det är det jag tvekar på..mina enkla testbilder med 100-400 är mycket skarpa.

Skillnaden ser ut att vara våldsam enligt det testet..borde hitta en 400/5.6 så man kunde testa själv.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag skulle inte ha något emot en fast 400/4L Do IS...det är en kostnadsfråga (62 000:).

En fast 400/5.6 utan IS är uteslutet dock.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS