Annons

Fastpris på reparation men verkstaden kunde ej reparera

Produkter
(logga in för att koppla)

Martinro

Ny medlem
Hej!
Jag lämnade in min canon r6 på reparation på Scandinavian photo och betalade ett fastpris för detta. Efter några veckor fick jag ett mail där det stod att kameran ej gick att reparera.
Hur kan jag gå vidare?
I kontraktet som jag fick stod ingen om vad som händer om kameran ej går att reparera

Tack för svar

Vänliga hälsningar
Martin
 

pdahlen

Aktiv medlem
Enligt 8.4 så får du betala en returfrakt om det inte kan utföras några reparation ( om jag förstår det rätt). Har du haft den på stranden eller tappat den i vattnet? Kanske har du en försäkring som går in och täcker något?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Canons egna villkor finns här och jag antar att Scandinavian är någon sorts ombud i det här fallet:
Bra länk! Misstänker att det antingen var en modell som inte längre servas eller enl nedan under 8.2:

"Efter din beställning utförs en reparation till fast pris först när den tekniska diagnostiseringen har genomförts och inget undantag har identifierats. Vid reparationer till fast pris ogiltigförklarar vi erbjudandet om felet visar sig ha orsakats av andra omständigheter, till exempel (men inte begränsat till):

  1. Felaktig användning, skador eller defekter orsakade av felaktig förvaring, kraftiga stötar/slag/fuktskador eller skador orsakade av främmande ämnen
  2. Omfattande skada orsakad av felaktig spänningsingång"
 

mikoto

Aktiv medlem
Trådskaparen skriver att det är en R6 i första inlägget så den är förhoppningsvis aktuell att serva en liten stund till :)

Om de nekat en betalbar reparation rakt av så måste skadan de upptäckt varit så omfattande att reparationen överstiger nyvärdet på kameran eller någon form av olämplighet de anser den ha. Exempelvis att den är importerad eller liknande.

Om du betalade ett fullt pris vid inlämningen så borde Scandinavian Photo erbjuda pengarna tillbaka minus eventuell frakt och undersökningsavgift. Om de inte har några andra villkor specade i service avtalet som ingicks vid inlämningen.
 

bowire

Medlem
Din historia låter märklig på en sådan "ny"kamera Har själv haft min gamla 6D II på CPS medan våren passerat utanför Den badade för ca ett år sedan o nu
var det ärg i botten av huset Tre nya kretskort? riktning sensor (gratis)!
4700:- Min kostnad 1900.- T.o.m mitt gamla EF17-40L som legat i byrålådan i flera år med Err 01 funkar nu klockrent!
 

lasalda

Medlem
Din historia låter märklig på en sådan "ny"kamera Har själv haft min gamla 6D II på CPS medan våren passerat utanför Den badade för ca ett år sedan o nu
var det ärg i botten av huset Tre nya kretskort? riktning sensor (gratis)!
4700:- Min kostnad 1900.- T.o.m mitt gamla EF17-40L som legat i byrålådan i flera år med Err 01 funkar nu klockrent!
Fundering: kanske finns delar kvar på lager till 6D II medan delar till R6 knappt finns nog att bygga nya av.
 

bowire

Medlem
Så är det nog Tycker mig läst att kameror typ 6D så finns delar i 5 år
o något längre till R serien 7år Räknat efter lanseringsår Sedan beror
det förstås på lagerhållningen hos serviceställerna
 
ANNONS