Annons

filter eller inte filter

Produkter
(logga in för att koppla)

athoresson

Medlem
Hej,

Kommer köpa en D70 med kit-objektivet inom kort. När jag gjort research inför köpet har jag sett en del rekommendationer om att skaffa filter att sätta på objektivet "som en billig försäkring".

När min fru gick fotokurser för ~10 år sedan sa hennes fotolärare att "han inte kunde förstå folk som köpte dyra objektiv och sen hängde på ett filter av mycket sämre kvalitet".

Två frågor:
1) Håller resonemanget fortfarande, eller har filtren blivit bättre?
2) Om "ja, filtren har blivit bättre", vad kan ni rekommendera för tillverkare och modell?

//Anders
 
jag tycker resonemanget fortfarande håller.
ljuset ska ju genom ytterligare en glasyta och om det inte är till för någon effekt så kan det knappast bli bättre.

jag rekommenderar mycket hellre ett bra motljusskydd för det gör susen för kontrasten i bilderna samt skyddar gluggen.
 
Det finns ju olika kvalitéts klasser på filter och du får antagligen vad du betalar för.
Tex så tror B+W MRC och HOYA HMC Super håller rätt bra klass medans budgetalternativen från tex Soligor eller scandinavianphoto är något som ligger till grund för din frus fotolärares kommentar...

Tex för 77mm UV filter så går Scandinavianphotos filter på 195:- och B+W's på 590:-
 
Är det UV-filter som är filter utan "effekt"? Även om jag inte kommer använda ett jämt kommer jag behöva ett för fotografering på västkusten...
 
filter

jag har altid skyligth filter på min Eos 10S och FinePix för att det minskar blåstick från himmeln och skyddar objektivet för stötar, hadde en gån en kompakt som ej gick att setta på filter och tog nogra bilder på vintern och skuggorna var blåa istället för svarta (gräsligt fult).
 
Är man i en miljö som är krävande är det tillrådigt med filter. Bra exempel på tillfällen är saker som: Plåta motokross där det stänker grus, vid kuster där saltvatten stänker på dig, paintball- eller airsoftarrangemang.

Tillfällen då du helst inte ska använda filter är i situationer med motljus eller inomhus, då fyller det ingen funktion och kan t.o.m. förstöra.

Men generellt sett så är det inte så mycket skillnad på med eller utan, beror på objektivet och situationen. Vidvinkelobjektiv tror jag är klart mycket känsligare än ett långt teleobjektiv. Motljussitationer är värre än medljus, etc.
 
ANNONS