Annons

Flygfotokurs

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Nej, det är sant. Men alla bilder som läggs upp i mediadatabasen ska vara tillåtna att användas kommersiellt. När jag pratade med transportstyrelsen om att volontärer tar flygfoton som i sin tur kunde bli kommersiella i nästa led så visste han inte på rak arm om hur reglerna skulle tolkas, så vi vill vara på den säkra sidan.
Om jag tar en bild genom kabinfönstret i ett flygplan i linjetrafik så behöver jag inget flygfototillstånd (eller tillstånd för yrkesmässig flygning). Inget hindrar väl mig senare att sälja den bilden?

En situation lite mer lik den aktuella vore att jag inte säljer bilden till att börja med, utan bara publicerar den på en blogg (eller liknande). Om någon senare kontaktar mig och vill köpa bilden för kommersiell användning så behövs väl inga tillstånd för att genomföra en sådan affär?
 

flypix

Ny medlem
Om jag tar en bild genom kabinfönstret i ett flygplan i linjetrafik så behöver jag inget flygfototillstånd (eller tillstånd för yrkesmässig flygning). Inget hindrar väl mig senare att sälja den bilden?

En situation lite mer lik den aktuella vore att jag inte säljer bilden till att börja med, utan bara publicerar den på en blogg (eller liknande). Om någon senare kontaktar mig och vill köpa bilden för kommersiell användning så behövs väl inga tillstånd för att genomföra en sådan affär?
Nej, det är sant. Linjetrafik är inga problem, med något undantag. Jag blev en gång beordrad att lägga ner kameran på ett flyg till Kiruna. Där fanns tydligen något känsligt som inte var tillåtet att fota. Det är flygbolaget eller piloten som avgör för vad som är tillåtet eller inte.

Skulle tro att publicering och kommersiell användning betraktas på liknande sätt av myndigheten.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det är sant. Linjetrafik är inga problem, med något undantag. Jag blev en gång beordrad att lägga ner kameran på ett flyg till Kiruna. Där fanns tydligen något känsligt som inte var tillåtet att fota. Det är flygbolaget eller piloten som avgör för vad som är tillåtet eller inte.
Det har jag lite svårt att tro. Generellt är det tillåtet att fotografera från passagerarkabinen i linjefart, och om det finns undantag så torde det finnas något myndigetsbeslut för det. Att ett flygbolag skulle ha ett sådant avgörande verkar osannolikt. (Vilket i och för sig inte hindrar att befälhavaren ombord har rätt att hindra fotografering av andra skäl. Befälhavaren har ju närmast absolut makt.) Det är dock rimligt att befälhavaren är ålagd av myndigheterna att förhindra fotografering över områden där flygförbug råden i linjefart.

Skulle tro att publicering och kommersiell användning betraktas på liknande sätt av myndigheten.
Verkar rimligt, men det handlar ju om specialfall.
 

Wikimedia

Medlem
Lite väl mycket OT

Tack för alla kloka tankar, men kan vi försöka hålla den här tråden till att handla om utbildningar och inte fylla den med (i och för sig intressanta) diskussioner om tillstånd och liknande?
 

iSolen.se

Guest
Tack för alla kloka tankar, men kan vi försöka hålla den här tråden till att handla om utbildningar och inte fylla den med (i och för sig intressanta) diskussioner om tillstånd och liknande?
Ok, utbildningen avklarad.

Jag läste i en gammal tråd att det finns personer som kan godkänna flygbilder. I det fallet var det "en militär" som alltså kan göra samma godkännande som försvaret gör, fast snabbt.

Alldeles för vagt. Någon som känner till "någon militär" eller annan person som kan godkänna flygbilder?
 

iSolen.se

Guest
Jo det är just den vanliga vägen som jag helst inte vill gå så när jag läste att det finns alternativ ville jag veta mer men tråden jag hittade låg inte på fotosidan och dessutom gammal.
 

afe

Aktiv medlem
Jo det är just den vanliga vägen som jag helst inte vill gå så när jag läste att det finns alternativ ville jag veta mer men tråden jag hittade låg inte på fotosidan och dessutom gammal.
Tror inte du har något val. Det framgår ju också av pdf-filen att de är tämligen restriktiva då bestämmelserna ska göras om.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Detta handlade inte om att vi var uppe i luften och fotograferade känsliga områden som kan användas som attackplatser mot Sverige utan strikt landskapsfoton fast uppifrån.

Det hade varit annan sak om vi hade fotat UD, Försvarsmaktens huvudbas, järnvägsstationer, hamn, flygplatser osv som kallas för knytpunkter.

Folk som fotar från luftballonger har lagt upp massvist med bilder.
Mina bilder är redan uppe på nätet så jag skiter i, de är utspridda över hela världen men det finns ingen känslig data som jag lagt ut så som platser och vad de heter.
 

afe

Aktiv medlem
Nu är det ju inte upp till dig, utan det är Försvarsmakten som ska avgöra om bilderna får spridas eller inte (om du inte har tillstånd för självgranskning). Jag vet inte hur hårt de tar på detta och vad det kan bli för påföljd, men det är ett solklart lagbrott ;)
 

Saarikko

Aktiv medlem
Nu är det ju inte upp till dig, utan det är Försvarsmakten som ska avgöra om bilderna får spridas eller inte (om du inte har tillstånd för självgranskning). Jag vet inte hur hårt de tar på detta och vad det kan bli för påföljd, men det är ett solklart lagbrott ;)
Hur var det nu sist man läste på tidningen gällande Försvarsmakten? Jo, 1500 anställda fick avgå.

Jag står för att jag lagt upp bilderna på Flickr (världens största öppna bildsida) och har FM något att säga så får de gärna komma. De finns inget FM kan göra och deras argument skulle inte hålla i rätten heller. Som sagt, jag skiter i dom, jag fotar och lägger upp dem eftersom jag anser det vara ok!
 

afe

Aktiv medlem
Det är ju mycket möjligt att FM inte skulle ha något emot dina bilder, men hur menar du att deras argument inte skulle hålla i rätten? Det finns ju en lag som reglerar spridningen ...
 

Saarikko

Aktiv medlem
Det är ju mycket möjligt att FM inte skulle ha något emot dina bilder, men hur menar du att deras argument inte skulle hålla i rätten? Det finns ju en lag som reglerar spridningen ...
Säg det till alla de som flyger luftballong eller står på ett berg eller kanske ett höghus hög nog för att det ska kunna klassa det som "flygfoto". Det handlar fortfarande om känslig data, det är vad de är ute efter på FM, och det är absolut inget som vi fotograferat igår.
FM kan inte stämma alla medborgare och turister som fotograferat på det här viset. Landet har inte de ekonomiska resurserna till det och ingen åklagare skulle orka ta upp ärendet heller, därav skulle inte ärendet hålla i rätten helt enkelt.
 
ANNONS