Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem med Sigmas MC-11 adapterlösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Jag körde till exempel Sigma 50/1,4 Art med MC-11 på A7 II - fungerade klockrent och lika bra som de tre native 50 mm-objektiv jag hade inne för test samtidigt. Så ibland funkar det faktiskt riktigt bra :)
Vilken fattning hade Sigmaobjektivet? EF eller Sigmas egen fattning?

För övrigt kan jag förstå Mats frustration mer än väl. Själv byggde jag i tanken upp ett helt combosystem baserat på Nikon och Sony:

Skulle bestå av kamerorna: D800 och A7-kameror samt 8 Nikonobjektiv med F-fattning. Allting baserades på en adapter det gjordes braskande reklam för som skulle ge AF med Nikons AF-S G-objektiv på Sony.

Jag sjösatte tanken och sålde av en del prylar samt skaffade 3 nya Nikongluggar inväntade adaptern. När den kom fungerade i princip inget av vad som utlovades.

Man kan inte lasta Sony för det då adaptern var en tredjpartsprodukt. Jo förresten kan jag lasta Sony en del för det p g a bristen på BRA normalzoomar i rimlig vikt/storlek och en del andra brännvidder som saknades för FE-mount.

Inte kul alls. Det enda som fungerade var Nikon ihop med sina native objektiv:) ...och banköverföringen för att betala adaptern som inte fungerade vilket ett stort antal debattörer på Dpreview också konstaterade och fortfarande konstaterar efter 3 FW-uppgraderingar.

Så nu kör jag Nikon, Fuji och Samsung med kvalitetsadaptrar av manuell typ för Nikongluggar på de 2 sistnämnda förutom de native Fuji- och NX-objektiv jag har. Min Sony RX1R har inget utbytbart objektiv så den fungerar också utmärkt:)

Vi får nog vänta länge på smarta adaptrar som är riktigt bra. Själv kommer jag framöver enbart att köpa native objektiv när det blir aktuellt.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Update

Har nu införskaffat en USB-dock och verifierat firmware-version i objektiven.

Det var lite skakigt till en början... :-(
sop-fel.jpg

Sen gick det bra.
Det visade sig att jag inte hade senaste versionen på vare sig MC-11 eller 18-35/1,8 eller 150-600. Nu är det det!

Snabbtest efteråt visar att det faktiskt FUNKAR med AF-S på 18-35 nu!!!

Ska kontrollera versionen i kameran också och sen prova igen med alla objektiven, kanske imorgon eller så.

Fortsättning följer.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
För övrigt kan jag förstå Mats frustration mer än väl.
Äh, jag är inte så frustrerad. Mest konstaterande bara.
Livet är för kort för att hålla på och frustrera sig hit och dit :)

Nu verkar det finnas ett liiitet ljus i tunneln i varje fall efter fw-uppgradering.

Inte kul alls. Det enda som fungerade var Nikon ihop med sina native objektiv:) ...och banköverföringen för att betala adaptern som inte fungerade vilket ett stort antal debattörer på Dpreview också konstaterade och fortfarande konstaterar efter 3 FW-uppgraderingar.
Undrar hur många fw-uppdateringar som behövs för att få banköverföringar att sluta fungera :)


/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har nu införskaffat en USB-dock och verifierat firmware-version i objektiven.

Det var lite skakigt till en början... :-(
Visa bilaga 143122

Sen gick det bra.
Det visade sig att jag inte hade senaste versionen på vare sig MC-11 eller 18-35/1,8 eller 150-600. Nu är det det!

Snabbtest efteråt visar att det faktiskt FUNKAR med AF-S på 18-35 nu!!!

Ska kontrollera versionen i kameran också och sen prova igen med alla objektiven, kanske imorgon eller så.

Fortsättning följer.


/Mats
Kolla denna video där de testar ett antal olika objektiv med MC-11 och hur det låter vid AF i videoläge.

https://youtu.be/MjX6ljOEqbw

Jag kan bara säga att jag också uppgraderade till den då senaste versionen av firmware till MC-11(i november tror jag) men det hjälpte inte stort då den stora poängen med den var att AF-C skulle funka bättre med specifikt Canon-natives om jag inte missminner mig. I övrigt såg inte jag någon skillnad alls.

MEN- när jag bråkat tillräckligt med Scandinavian så kom japanerna tillbaka och sade att de skulle komma med en ny FW till årsskiftet (så rapportera gärna datum på den du installerat) som skulle fixa problemet med AF-S som inte hittade fokus. Däremot sade de att de inte hade någon lösning på "AF med video"-oljudsproblemet.

I videon ovan drar de precis samma slutsatser jag själv dragit och rapporterat om ovan i denna tråd.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
MEN- när jag bråkat tillräckligt med Scandinavian så kom japanerna tillbaka och sade att de skulle komma med en ny FW till årsskiftet (så rapportera gärna datum på den du installerat) som skulle fixa problemet med AF-S som inte hittade fokus. Däremot sade de att de inte hade någon lösning på "AF med video"-oljudsproblemet.
Det är version 1.03 som släppte 2016-12-13
Fixar kompatibilitet med 18-35/1,8
Kräver Sigma Optimization Pro ver 1.4

http://www.sigma-global.com/en/download/lenses/firmware/


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Vilken jäkla skillnad!

Mina herrar, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mina drastiska sågningar av MC-11. Jag borde ju ha verifierat och sett till att ha senaste version innan jag gav mig in på att beklaga mig så himla mycket.

Jag har uppdaterat firmware i både adaptern, objektiven och kameran nu och varit ute i dagsljus och provat.

A6300 + MC-11 + Sigma 18-35/1,8 HSM Art
Funkar helt klockrent!!!

Sätter fokus utan tvekan, snabbt och korrekt. med AF-S med både maxbländare F/1,8 och nedbländat på alla brännvidder i zoomområdet

Funkar också hur bra som helst med AF-C, utan att den ligger och knattrar hela tiden. Håller man kameran stilla på ett motiv och med halvt avtryck nere så stannar fokuseringen på rätt ställe och närman flyttar till ett annat område så återupptar den fokuseringen, mjukt och smidigt.

Bilderna blir knivskarpa.

Den är inte alldeles blixtsnabb i fokuseringen, ungefär som med Sony 18-105/4. Tror att det beror på att objektivet inte är gjort för supersnabbhet.

Har jag förresten nämnt att det här är ett fantastiskt objektiv?
Jag gör det igen för säkerhets skull. Sigma 18-35/1,8 är AWESOME!!!
Jäklar vilket trevligt objektiv det här är på alla sätt och vis. Det är superfantstiskt på alla sätt. Vilken känsla och välbalanserat och inte alls klumpigt som en del påstår.


A6300 + MC-11 + Sigma 150-600/5-6,3 OS HSM Contemporary
Funkar också hur bra som helst på alla brännvidder!!!
AF-S låser bestämt och rätt utan tvekan.
AF-C följer och sätter fokus exakt, mjukt och smidigt.
Håller inte på och knattrar med fokuseringen vid AF-C som det gjorde innan, utan bara när det ska hitta ett nytt fokusområde. När motivet är stilla så håller den inte på och fokuserar om.

Det är inte riktigt lika snabbt som med optisk sökare på Canon-kameran, men ganska nära. Helt klart bra.

Provade också med teleconvertern, men det funkade inte. Den försöker och försöker, men missar fokus och börjar om. Ibland på 15 meters avstånd så lyckas den sätta fokus i AF-S med TC,men inget som fungerar i praktiken. Det var dock inte väntat, eftersom det krävs speciella AF-system för att kunna fokusera med så ljussvaga objektiv.

Canon 50/1,8 STM och 85/1,8 USM
85an funkade ju inte alls tidigare innan uppgraderingen, då det hakade upp sig och låste kameran så att man måste starta om den.
Nu funkar det perfekt!!!!!

50an var tidigare långsam och fokuserade, men fick exponeringsmätningen att spåra ur.
Nu funkar det hur bra som helst. Snabbt och exakt.

A6000 + MC-11 + Sigma 18-35 och Canon 50/1,8 och Canon 85/1,8
Ta mig sjutton, det funkar ju med A6000 också!
Sigman funkar riktigt bra. 85an hyggligt, men inte alls lika snabbt som på A6300 och 50an tar tid på sig att finlira sig in på slutet, men funkar gör det och fokuseringen sitter.

Det här är ju helt galet ju!
Sigma har alltså lyckats få till det till slut!!!

Jaha, det är det sista jag gör med kameran som nu ska packas in i kartong för att säljas tillsammans med två stycken A6000 och en drös med andra grejer till Sony-systemet.

Vojne vojne,vad har jag gett mig in på? :)

Nä, ändrar inte mina planer nu bara för att problemen med adapter är lösta. Går ju att återanskaffa senare om man skulle vilja det, men då en A6500 istället. Vi får se hur det blir med det längre fram. Nu får det bli m4/3 ett tag framöver. (Den där jäkla Canon-klumpen känns ju iofs inte direkt sexig, men det den gör bra är att den funkar med det långa telet och teleconverter, så den får stanna så länge på nåder.)


En sak till.
Sigma 18-35/1,8 HSM Art är fantastisk!!!
Ni som inte känt och klämt på den än, gör det!
Den funkar ju också på Sonys kameror med MC-11.


/Mats
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, man kan ju inte klaga på att leverantörer inte rättat sina fel om man själv inte uppdaterar sina produkter innan man testar.

Blir ju väldigt fel! :)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jo, man kan ju inte klaga på att leverantörer inte rättat sina fel om man själv inte uppdaterar sina produkter innan man testar.

Blir ju väldigt fel! :)
Jo, så kan det bli, men i det här fallet så är det alldeles nyss för ett par veckor sen som Sigma släppt uppdateringen och fram till dess var det ju som tidigare beskrivet, så alldeles fel är det ändå inte. Nu har ju Sigma fått viss upprättelse.

Jag uppdaterade min adapter till senaste version för inte alls länge sen, så jag tänkte inte på men det var inte förrän jag nu fick USB-dockan för att kolla objektiven och det var då jag passade på att kolla adaptern också.

Mina tester är lite begränsade och är bara med centrumpunkt i AF-S och AF-C, inga av Sonys avancerade AF-funktioner såsom Eye-fokus mm. är provade. Det kan säkert Sten-Åke experimentera mer med.


/Mats
 

martinot

Aktiv medlem
Gott att Sigma nu verkar ha fått hyfsad ordning på det ivf. Skönt att det iaf äntligen börjar fungera någorlunda fint för dig! :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo, så kan det bli, men i det här fallet så är det alldeles nyss för ett par veckor sen som Sigma släppt uppdateringen och fram till dess var det ju som tidigare beskrivet, så alldeles fel är det ändå inte. Nu har ju Sigma fått viss upprättelse.

Jag uppdaterade min adapter till senaste version för inte alls länge sen, så jag tänkte inte på men det var inte förrän jag nu fick USB-dockan för att kolla objektiven och det var då jag passade på att kolla adaptern också.

Mina tester är lite begränsade och är bara med centrumpunkt i AF-S och AF-C, inga av Sonys avancerade AF-funktioner såsom Eye-fokus mm. är provade. Det kan säkert Sten-Åke experimentera mer med.


/Mats
Det här var ju lysande nyheter Mats, även om jag nu sålt av alla mina Sigma-grejor och köpt ett Sony 10-18mm till E-mount istället!

Får jag be dig testa om AF-C med filmning funkar utan att låta som en bågsvets nu?
Det är en viktig testning för många tror jag. (eller har du redan klistrat igen kartongerna)

Eye Focus funkade med mitt 17-70mm när jag hade MC-11 kvar så det ska funka däremot funkar inte DMF men det beror ju på fokusmotorn tydligen så det får man stå ut med. Lock on AF funkade också redan tidigare och det går heller annars inte med några andra adaptrar.

Men det är ju fan att de ska ta ett år på sig att få till det här. De har ju faktiskt släppt två FW redan före den du nu installerat.

Ja då kan nog de som vill skruva på en 17-70mm zoom från Sigma. Alltid nåt! Tyvärr finns inte deras fina 17-50mm/2,8 i Global Vision-utförande ännu. Det är tyvärr inte mer kompatibelt med MC-11 än vilket Canon-objektiv som helst med E-mounthusen. Objektiven är ju hyfsat billiga och kostar under 5000:- men på det ska man ju ha en adapter och en "puck" till objektiven så det lönar sig dåligt om man bara tänkt ha det till ett enda objektiv då ju dessa grejor i sig koster ca 3000:-
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det här var ju lysande nyheter Mats, även om jag nu sålt av alla mina Sigma-grejor och köpt ett Sony 10-18mm till E-mount istället!

Får jag be dig testa om AF-C med filmning funkar utan att låta som en bågsvets nu?
Det är en viktig testning för många tror jag. (eller har du redan klistrat igen kartongerna)
Japp, det var det jag gjorde!!!
Funkar alldeles utmärkt med AF-C utan tuggande. 18-35an är dessutom silkeslen och tyst i sin fokusering på ett helt annat sätt än Canon USM och STM-objektiven.


Eye Focus funkade med mitt 17-70mm när jag hade MC-11 kvar så det ska funka däremot funkar inte DMF men det beror ju på fokusmotorn tydligen så det får man stå ut med. Lock on AF funkade också redan tidigare och det går heller annars inte med några andra adaptrar.

Men det är ju fan att de ska ta ett år på sig att få till det här. De har ju faktiskt släppt två FW redan före den du nu installerat.

Eller hur!
Visst kan man klaga på mig som först gjorde testerna utan den senaste fw-uppgraderingen som släpptes för ett par veckor sen var pålagd, men MC-11 har ju funnits i ett år och de har utlovat superfunktion sedan början, vilket ju är ren bullshit.
http://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/product/accessories/mount-converter/

De har visserligen denna brasklapp:
"Accurate operation is not guaranteed with cameras not listed here"

Så med de listade objektiven (typ alla GV) och Sony-kameror (alla nyare) så har de alltså garanterat att det ska funka perfekt?

Bra i allafall att de nu äntligen lyckats få till det verkar det som. Det behöver nog ytterligare fixas en del, men ett stort genombrott är det definitivt med fw ver. 1.03 som gör en fundamental förändring.

Ja då kan nog de som vill skruva på en 17-70mm zoom från Sigma. Alltid nåt! Tyvärr finns inte deras fina 17-50mm/2,8 i Global Vision-utförande ännu. Det är tyvärr inte mer kompatibelt med MC-11 än vilket Canon-objektiv som helst med E-mounthusen. Objektiven är ju hyfsat billiga och kostar under 5000:- men på det ska man ju ha en adapter och en "puck" till objektiven så det lönar sig dåligt om man bara tänkt ha det till ett enda objektiv då ju dessa grejor i sig koster ca 3000:-
Förmodligen kommer Sigma att släppa några nya GV-objektiv i februari. T.ex. 24-70/2,8 OS HSM Art och 70-200/2,8 OS HSM Sports. Inte omöjligt att det kommer en ny APS-C 2,8 normalzoom också.


Apropå igenklistrade kartonger.
Känns som att jag kommit lite i otakt med mina planer ;-)
Du med förresten som precis nu gjort dig av med Sigma-prylarna.

Nu har jag gått igenom och putsat upp alla prylar, fotograferat dem, samt packat dem i originalkartongerna och gjort klart annonser. Får se om jag lägger upp dem...

Ska skicka tillbaka GH4an igen. Planen var att byta till GH80 istället och sen ha den tills GH5 är tillgänglig, men nu vete sjuttom om det var så klokt ändå. Kanske ska stanna med Sony trots allt och uppgradera till A6500 istället. Sen vet jag ite hur jag gör med Canon-kameran. Den har sitt syfte med teleobjektivet, men i övrigt så är det inget jag är särskilt förtjust i. Kanske ska göra mig av med den, men behålla MC-11, 18-35 och 85/1,8.

(Om jag ändå vill ha en DSLR specifikt för teleobjektivet, så skulle det vara roligare med en Nikon D750 istället.)

Nåja, det är mitt huvudbry. Ska fundera lite till. Får se hur jag gör och om alla släger sig över mina grejer när jag annonserar dem, eller om det blir svårsålt.


/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det här är ju jättekul även om du nu får lite huvudbry.

I ett slag så blir det ju som det var tänkt att Sigmas GV-objektiv som nu är ett 15-tal till antalet verkligen kommer funka med E-mounthusen som det är tänkt med fullt stöd för alla kamerahusens finesser utom möjligen Direct Manual Focus. Vid sidan av det har vi fyra objektiv varav åtminstone tre är både bra och billiga till E-mount (native-objektiv). Så nu man vi köpa nära 20 objektiv från Sigma till våra Sony-hus.

Bra jobbat att du kollat upp den nya FW!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Mina herrar, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mina drastiska sågningar av MC-11. Jag borde ju ha verifierat och sett till att ha senaste version innan jag gav mig in på att beklaga mig så himla mycket.

Jag har uppdaterat firmware i både adaptern, objektiven och kameran nu och varit ute i dagsljus och provat.

A6300 + MC-11 + Sigma 18-35/1,8 HSM Art
Funkar helt klockrent!!!

Sätter fokus utan tvekan, snabbt och korrekt. med AF-S med både maxbländare F/1,8 och nedbländat på alla brännvidder i zoomområdet

Funkar också hur bra som helst med AF-C, utan att den ligger och knattrar hela tiden. Håller man kameran stilla på ett motiv och med halvt avtryck nere så stannar fokuseringen på rätt ställe och närman flyttar till ett annat område så återupptar den fokuseringen, mjukt och smidigt.

Bilderna blir knivskarpa.

Den är inte alldeles blixtsnabb i fokuseringen, ungefär som med Sony 18-105/4. Tror att det beror på att objektivet inte är gjort för supersnabbhet.

Har jag förresten nämnt att det här är ett fantastiskt objektiv?
Jag gör det igen för säkerhets skull. Sigma 18-35/1,8 är AWESOME!!!
Jäklar vilket trevligt objektiv det här är på alla sätt och vis. Det är superfantstiskt på alla sätt. Vilken känsla och välbalanserat och inte alls klumpigt som en del påstår.


A6300 + MC-11 + Sigma 150-600/5-6,3 OS HSM Contemporary
Funkar också hur bra som helst på alla brännvidder!!!
AF-S låser bestämt och rätt utan tvekan.
AF-C följer och sätter fokus exakt, mjukt och smidigt.
Håller inte på och knattrar med fokuseringen vid AF-C som det gjorde innan, utan bara när det ska hitta ett nytt fokusområde. När motivet är stilla så håller den inte på och fokuserar om.

Det är inte riktigt lika snabbt som med optisk sökare på Canon-kameran, men ganska nära. Helt klart bra.

Provade också med teleconvertern, men det funkade inte. Den försöker och försöker, men missar fokus och börjar om. Ibland på 15 meters avstånd så lyckas den sätta fokus i AF-S med TC,men inget som fungerar i praktiken. Det var dock inte väntat, eftersom det krävs speciella AF-system för att kunna fokusera med så ljussvaga objektiv.

Canon 50/1,8 STM och 85/1,8 USM
85an funkade ju inte alls tidigare innan uppgraderingen, då det hakade upp sig och låste kameran så att man måste starta om den.
Nu funkar det perfekt!!!!!

50an var tidigare långsam och fokuserade, men fick exponeringsmätningen att spåra ur.
Nu funkar det hur bra som helst. Snabbt och exakt.

A6000 + MC-11 + Sigma 18-35 och Canon 50/1,8 och Canon 85/1,8
Ta mig sjutton, det funkar ju med A6000 också!
Sigman funkar riktigt bra. 85an hyggligt, men inte alls lika snabbt som på A6300 och 50an tar tid på sig att finlira sig in på slutet, men funkar gör det och fokuseringen sitter.

Det här är ju helt galet ju!
Sigma har alltså lyckats få till det till slut!!!

Jaha, det är det sista jag gör med kameran som nu ska packas in i kartong för att säljas tillsammans med två stycken A6000 och en drös med andra grejer till Sony-systemet.

Vojne vojne,vad har jag gett mig in på? :)

Nä, ändrar inte mina planer nu bara för att problemen med adapter är lösta. Går ju att återanskaffa senare om man skulle vilja det, men då en A6500 istället. Vi får se hur det blir med det längre fram. Nu får det bli m4/3 ett tag framöver. (Den där jäkla Canon-klumpen känns ju iofs inte direkt sexig, men det den gör bra är att den funkar med det långa telet och teleconverter, så den får stanna så länge på nåder.)


En sak till.
Sigma 18-35/1,8 HSM Art är fantastisk!!!
Ni som inte känt och klämt på den än, gör det!
Den funkar ju också på Sonys kameror med MC-11.


/Mats
Jag läste det här igen. Ska du verkligen byta nu när du fått igång en sån massa objektiv som du kan samnyttja mellan dina Sony och Canon-hus. Det där du har nu verkar ju funka hyfsat och har ett brett användningsområde.Det är väl strängt taget bara ett motsvarande 70-200mm som saknas så är väl de flesta hålen täppta.

Jäkla Sigma-tomtar, som prånglar ut något så jäkla dåligt från början. Man undrar ju även över en del annars ansedda testare som okritiskt hyllat MC-11 utan att faktiskt på allvar ha kollat funktionerna. Bekräftar ju bara att vi måste hjälpa varann att avslöja när testare mer funkar som tillverkarnas megafoner än som självpåtagna hjälpredor till allmänheten. - eller som min numera avlidne gamla pappa brukade säga: "Man ska (ibland sade han "kan") inte tro varenda bov om gott!"

Slutet gott i alla fall!
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag läste det här igen. Ska du verkligen byta nu när du fått igång en sån massa objektiv som du kan samnyttja mellan dina Sony och Canon-hus. Det där du har nu verkar ju funka hyfsat och har ett brett användningsområde.Det är väl strängt taget bara ett motsvarande 70-200mm som saknas så är väl de flesta hålen täppta.
:)

Har pratat med Cyberphoto idag och jag skickar tillbaka GH4an, Kipon-adaptern och det lilla objektivet jag köpte. Hade tänkt att byta till en annan Panasonic och sen köpa GH5an, men jag struntar i det. Säljer valda delar av Sony-grejerna, inkl A6300 och minst en av A6000orna och skaffar sen en A6500.

Tror jag... Måste kanske fundera ett varv till, men nu känns det lite roligt och hoppfullt med Sony igen.

/Mats
 

martinot

Aktiv medlem
Jäkla Sigma-tomtar, som prånglar ut något så jäkla dåligt från början. Man undrar ju även över en del annars ansedda testare som okritiskt hyllat MC-11 utan att faktiskt på allvar ha kollat funktionerna. Bekräftar ju bara att vi måste hjälpa varann att avslöja när testare mer funkar som tillverkarnas megafoner än som självpåtagna hjälpredor till allmänheten. - eller som min numera avlidne gamla pappa brukade säga: "Man ska (ibland sade han "kan") inte tro varenda bov om gott!"

Slutet gott i alla fall!
@Sten-Åke

Håller klart med om detta. En klar fördel med forum som Fs där vi direkt kan "prata" med varandra om våra erfarenheter, inklusive de lite negativa.

Jo, jag är faktiskt glad för Mats skull - har nog varit rätt kämpigt och frustrerande mellan varven. Hatar själv när prylar inte fungerar som de skall, så kan mycket väl förstå kritiken emot Sigma här, även om de äntligen verkar ha fått hyfsad rätsida på det till slut.
 

martinot

Aktiv medlem
@Mats:

Om du skall hoppa på Sonytåget igen, vilket jag kan förstå, är avhängigt att Sigmaadaptern börjat att fungera, är det då kanske inte bättre att satsa på något av de senaste husen i A7-serien istället?

Då får du ju möjligjet till lite mer "nativeoptik" om det på något sätt skulle balla ur med framtida användning av tredjepartsadaptern?

Jag föredrar, rent kamerahusmässigt, normalt A6000-serien framför A7, men faktum kvarstår att Sony har blivit mycket bättre med släpp av nya objektiv på sistone, men då nästan bara FE-optik (inte i närheten så mycket på E-sidan).

Det är ju lite synd att både betala för, och släpa runt på en massa fint glas, som man direkt croppar i kameran och aldrig kan utnyttja helt kan jag själv tycka (oavsett om det är Sony, Canon eller Nikon).
 

Bengf

Aktiv medlem
Många hoppas på den bakbelysta sensorn till en A7III, samma typen som A7RII har, fast med lägre mp.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Många hoppas på den bakbelysta sensorn till en A7III, samma typen som A7RII har, fast med lägre mp.
Vi får väl se men det börjar nog bli läge för ett brett skifte nu mot BSI över hela linjen. Det är dock ingen revolution prestandamässigt - ett ISO steg eller så men klart välkommet ändå. Jag tror mer att det kommer handla om att få 4K video även i de billigare A7 -modellerna och att få bättre sprutt på seriebildtagning m.m. och inte minst EVF:en. Dessa kameror behöver bli lika rappa som A6XX-serien. Det finns väl inga skäl för att en utläsning av 24 MP ska ta längre tid från en A7 III än från en A6500. Sony har lite problem nu med positioneringen nu.
 
ANNONS