Annons

Fota av negativen

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
OK. Jag syftade på en sån här som jag har. Diaduplikatorn är bälggrunkan framför objektivet, och mellan objektivet och kameran sitter en makrobälg.

Sådana apparater för att kopiera diabilder var rätt vanliga förr (1960-, 70 och 80-talen).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
OK. Jag syftade på en sån här som jag har. Diaduplikatorn är bälggrunkan framför objektivet, och mellan objektivet och kameran sitter en makrobälg.

Sådana apparater för att kopiera diabilder var rätt vanliga förr (1960-, 70 och 80-talen).
Jag har testat Mats Lillnors variant för Konica Hexanon men jag hade svårt att få den att funka med min NEX 7:a trots adapter. Just den verkade inte vara kompatibel med APS-C stora sensorer. Men det funkar säkert bra med en FF. Ohnar-manicken däremor funkar fint med både APS-C och FF, då den ju är ställbar mellan 0,6 och 1,6 ggr förstoring.
 

Turbotroll

Ny medlem
Hej, hoppas det är ok att jag lånar den här tråden lite, istället för att starta en ny...
Jag undrar om man måste ha ett macroobjektiv för att fota av diabilder? Jag förstår att jag kommer närmare fysiskt med kameran, men är det enda fördelen när man fotar av diabilder och negativ? Jag är inte intresserad av macrofoto i övrigt, så det känns onödigt att köpa ett objektiv för bara ett ändamål.
Jag har en nikon d7000 med 35mm, 50mm, och 85mm som fasta objektiv.
 

linusforsberg

Aktiv medlem
Hej, hoppas det är ok att jag lånar den här tråden lite, istället för att starta en ny...
Jag undrar om man måste ha ett macroobjektiv för att fota av diabilder? Jag förstår att jag kommer närmare fysiskt med kameran, men är det enda fördelen när man fotar av diabilder och negativ? Jag är inte intresserad av macrofoto i övrigt, så det känns onödigt att köpa ett objektiv för bara ett ändamål.
Jag har en nikon d7000 med 35mm, 50mm, och 85mm som fasta objektiv.
Är du inte intresserad av att lägga dyra pengar på ett riktigt makroobjektiv så kan du köpa billiga mellanringar med nikon-bajonett till dina befintliga gluggar. Funkar finfint. Själv kör jag mina neg med ett Helios 44-2 58mm (för 300:- på tradera) med m42-adapter och tillhörande mellanringar från ebay (för dryga hundralappen) på min Fuji x-pro1, tidigare samma sak på d300. Funkar kanon.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Har bla. provat:
1. Enkel diaduplikator med inbyggd lins - höll inte kvalitetskraven
2. CanoScan 9000F
- bristande kvalitet, duger dock till "semester/familjebilder"
+ relativt enkelt/snabbt
3. Ljusbord - makro, stativ, LiveView kopplad till laptop
- pillrigt att få filmen- och sensorplanen parallella och ställa in skärpan
+ ger godkänd (enl. mig) kvalitet, med LiveView i "Remote"-läge till laptoppen kan jag "Focus Peaka"
+ billig lösning, makron (Canon FDn 50/3.5) hade jag redan samt adaptern (Canon EOS<->Canon FD)
4. Minolta Diamage Scan Dual III
- ger i vissa bilder en oacceptabel ljusrand i ena kanten, kan möjligen justeras
+ ganska bekvämt/rätt fram, tar dock tid

5. Damm avlägsnas hyfsat med penselhårsförsedd gummiblåsa + fiberduk.
Har jobbat mest med 35mm sv/v.

6. Konstaterar att de digitala avbildningarnas dynamik blir betydligt bättre än i den analoga våta processen. Att variera ljusstyrka och kontrast digitalt är vida överlägset det man kan göra analogt. Har labbat med pixelupplösningen och för sv/v blir det sällan bättre än 1-3 Mpx, så en äldre APS-C kamera duger.
 
ANNONS