Annons

Foto/fika i Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Juhani, jag har inte glömt att jag förra gången lovade att mejla dig en länk med bra information om Sony FS5, men har inte lyckats hitta den ännu (bland den stora mängden av snömos-artiklar och videos om den).

Ger här under tiden en länk till en mycket läsvärd artikel om FS7 (som ju har mycket gemensamt med lillbrorsan FS5) skriven av en kvinna som jag tror ursprungligen hade tänkt sig att studera konsthistoria eller nåt. Hon råkade dock efter en serie tillfälligheter snubbla in på videofilmning, och är nu en prisbelönad dokumentärfilmare.

Hon hade tidigare filmat med bl.a. den maffigare F55. Hur som haver, hon fick med sig en FS7 för att göra en dokumentär i ett buddistiskt nunnekloster i Burma (under utmanande ljusförhållanden). Och i hennes artikel finns inte något sedvanligt teknik-babbel överhuvudtaget!

Hon avslutar artikeln med att skriva att tiden i klostret gjorde att hon konverterade och blev troende - på FS7... :)

http://blog.sony.com/press/my-first-experience-with-the-sony-pxw-fs7k-made-me-a-convert/

Så har du i alla fall något att läsa ifall jag inte dyker upp förrän runt kl 18 kanske.
.
 

Juhani

Avslutat medlemskap
Imorgon är det fikadags!

Jag kan inte dyka upp förrän ca 18:15, fast du Gunnar är väl sen du med :)
 

Heritage 73

Aktiv medlem
Jag är tillbaka från Canada men är inte i Göteborg i morgon, så jag får tyvärr hoppa över i morgon också. Hoppas kunna komma om fyra veckor.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Juhani, förra gången (2016-06-09) så visade du mig lite om AF-systemet på din D7000 med Nikkor 35 mm (var det 1:1,8?). Nu blev jag plötsligt nyfiken på en sak som jag gärna vill följa upp. Du tog först en bild på mig tvärs över bordet med superhög ISO. Använde du ISO 25600 (Hi2)?
Det blev alldeles förskräckligt, tyckte jag.
Sedan tog du en bild på ISO 400, och den blev kolossalt mycket bättre.
Det jag vill följa upp är vad som hände vid hög-ISO-läget. Det var inte så mycket bruset jag störde mig på, det var ju väntat, utan att det verkade som att färginterpoleringen fullständigt havererade. Eller att det dynamiska omfånget hade krympt till bara ett fåtal steg (i chromadimensionen).

På bilden tagen med ISO 400 var mitt ansikte hyfsat hudfärgat. På hög-ISO-bilden var detta fortfarande någorlunda OK på kind och panna, men däremot så var ögonhålor etc. alldeles svarta - ingen färg alls! Jag såg plötsligt ut som en gothare (eller vad nu de heter som målar läppar och ögon svarta). Givetvis fanns det i verkligheten en liten skugga i ögonhålorna, men det märkliga i detta var att på ISO 400-bilden hade huden i ögonhålorna samma färg som övriga ansiktet - den var bara en liten, liten, liten aning mörkare. I hög-ISO-bilden däremot hade denna lilla, lilla, knappt märkbart mörkare hud i ögonhålorna ersatts med stora blobbar av gråsvart.

Nu fotar jag i och för sig väldigt sällan på annat än ISO 400 förutom någon enstaka gång, men något sådant här har jag aldrig någonsin sett.

Kom inte att tänka på detta förrän just nu, så jag inriktar mig på att till nästa gång (ifall du kommer då) ta med mig en annan kamera med lite nyare sensor för att vi ska kunna upprepa det här och jämföra.

Tycker det ska bli kul!
.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det jag vill följa upp är vad som hände vid hög-ISO-läget. Det var inte så mycket bruset jag störde mig på, det var ju väntat, utan att det verkade som att färginterpoleringen fullständigt havererade. Eller att det dynamiska omfånget hade krympt till bara ett fåtal steg (i chromadimensionen).
Hi-lägena är som att ratta upp filen i efterbehandlingen, så det tillför egentligen ingenting. Det är bättre att köra råformat, ställa in maximal riktig ISO och sedan ratta upp bilden i efterbehandlingen istället. Envisas man med jpeg så fungerar ju dock detta inte alltid så bra.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hej alla! Tack för påminnelsen, Juhani. Har just loggat in med avsikten att påminna dig om att komma ihåg att ta med dig din D7000 och 35-an. :)

Min plan är att ta med mig A77 II, men vare sig jag eller kompisen äger ett 35/1,8 (en annan kompis gör det, men hon är inte i stan i morgon), så det får bli ett Sony 16-50/2,8 SSM (som i och för sig är ett förvånansvärt bra objektiv).

50 % chans att jag kan släpa med mig kompisen också. En gammal inbiten Canon-användare, tills han hade oturen att stöta på mig... Och som f.ö. har planer på att börja filma igen framöver. Han anser sig vara i första hand filmare, inte stillbildsfotograf. Kan ju bli intressant kanske.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hi-lägena är som att ratta upp filen i efterbehandlingen, så det tillför egentligen ingenting. Det är bättre att köra råformat, ställa in maximal riktig ISO och sedan ratta upp bilden i efterbehandlingen istället. Envisas man med jpeg så fungerar ju dock detta inte alltid så bra.
Bra tips. Då kan vi köra t.ex. med ISO 400, 12.800 och 51.200. Eller transponera serien på något sätt för att kunna använda 1:2,8 på båda gluggarna.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Förra gången, torsdag 160804, blev vi fem deltagare. Kul !

Vi gjorde en preliminär jämförelse mellan sensorerna i D7000 och A77 II. Preliminär då vi inte jämförde de båda kamerorna under samma konditioner. Vi hann inte göra det ordentligt eftersom vi tjôtade för mycket. Eller mera precist, JAG tjôtade för mycket om allt möjligt annat ...

Som tidigare skrivet var jag intresserad av ifall färgåtergivningen skulle braka ihop lika mycket vid högre ISO med A77 och dess nyare sensor, som den gjorde med den något äldre D7000. Som väntat var hög-ISO-färgåtergivningen lite bättre med A77 II, trots att den under vår snabbtest blev handikappad i ett par avseenden, såsom sämre belysning (motljus för A77, medljus för D7000 - vi orkade inte flytta ut oss från de platser där vi satt inklämda) samt av någon anledning vidvinkligare inställning på A77-objektivet (zoomringen rubbad utan av vi observerade detta).

Nåväl, skriver detta i all hast. Kommer ej idag eftersom jag håller på att packa för att resa till ett Star Party - en träff för oss astronomi-nördar. :)

Juhani meddelade vid träffen att även han skulle vara upptagen idag. Hoppas dock att Fotofikat inte är alldeles beroende av oss, utan att en massa av er andra tar chansen nu, om inte annat så för att slippa oss. :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det är Fotofika i morgon torsdag, alldeles rätt räknat. Bra att ni påminde om detta, då kommer jag också. Förmodligen till allmän förskräckelse... :)

Joakim, du har väl en Nikon D800? Har du möjlighet att ta med den tillsammans med något "lagom" objektiv i morgon, jag är intresserad av ifall du kan visa mig några saker om den som jag är nyfiken på. Speciellt de tre(?) olika Magnification-lägena vid liveview fokusering.
 

Macroscian

Aktiv medlem
Sidofråga - någon av besökarna här som var med på flickrgruppen Fotopromenader i Göteborg 2008? Hade många intresserade och över tid dök det nog upp 50-60 personer (men minns inte att vi var fler än ca 10 vid ett tillfälle).

I vilket fall: är åter i Göteborg tillfälligt imorn med lite fri tid under dagen och ser här att det är fotofika. Var och när?
 

Heritage 73

Aktiv medlem
Vid femtiden ungefär, fast alla är nog inte där då, folk brukar komma mellan fem och halv sex. Platsen är Kafé Cello på 2:a Långgatan. Välkommen!
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Det är Fotofika i morgon torsdag, alldeles rätt räknat. Bra att ni påminde om detta, då kommer jag också. Förmodligen till allmän förskräckelse... :)

Joakim, du har väl en Nikon D800? Har du möjlighet att ta med den tillsammans med något "lagom" objektiv i morgon, jag är intresserad av ifall du kan visa mig några saker om den som jag är nyfiken på. Speciellt de tre(?) olika Magnification-lägena vid liveview fokusering.
Det stämmer. Jag tar med den om jag hinner hem efter jobbet, den blev lite klumpig att släpa med idag på morgonen. Jag kan dock direkt säga att jag inte visste om att det gick att ändra förstoring i liveview men blev tvungen att testa det själv imorse.
 
ANNONS