Annons

Foto på väggen

Produkter
(logga in för att koppla)

Thaicopy

Aktiv medlem
Ganska ny här...jag bor i ett hus med bara betongväggar...
Det här med att visa bilder på datorn eller tv funkar inte för mig...
Jag vill ha mina eller andras bilder på väggen...
Nått förslag på det hur jag löser det upphängningsmässigt?
 
Jag kommer på två lösningar:

om du vill hänga bilderna var och en för sig så borrar du upp en lång träplanka strax under taket längs med den vägg som du vill ha bilderna på. Plankan skall sitta någon mm ut från väggen, med tex brickor bakom sig. Du hänger varje bild/tavla i en bit fiskelina som du drar bakom plankan, över ovansidan och sätter fast på framsidan (eller så knyter du fast linan i sig själv).

om du hellre hänger bilderna i grupp sätter du fast bilderna på en passande skiva först, och hänger sedan upp skivan. Om det blir tungt lär du behöva borra och plugga hål, och använda krokar du skruvar in i pluggarna. Om det är något lätt kan det räcka med tavelkrokar med betongspik (de där tunna sylvassa spiken).
 
Ganska ny här...jag bor i ett hus med bara betongväggar...
Det här med att visa bilder på datorn eller tv funkar inte för mig...
Jag vill ha mina eller andras bilder på väggen...
Nått förslag på det hur jag löser det upphängningsmässigt?

Sök på "galleriskena" på google.
Jag köpte från K-ram på Surbrunnsgatan i Stockholm.
http://www.kram.se/butik/

Men lite borrande slipper du inte ifrån. Vi borrade endast upp skenorna på vissa väggar.
 
Jag gjorde en lång "gardin" av några A4'or. Blev rätt fräckt :) Har satt en smal träbit ovanpå rullgardinhållarna som jag sedan nitat fast den i bara.
 

Bilagor

  • habogardin01.jpg
    habogardin01.jpg
    10.7 KB · Visningar: 1,546
  • habogardin02.jpg
    habogardin02.jpg
    9.2 KB · Visningar: 1,361
  • habogardin03.jpg
    habogardin03.jpg
    20.2 KB · Visningar: 1,400
  • habogardin04.jpg
    habogardin04.jpg
    16 KB · Visningar: 1,454
Mindre lättare bilder funkar med vanligt enkla betongkrokar, bara att banka in med en hammare, klart. Googla om du inte vet vad en betongkrokar är, finns på typ järnia/byggvaruhus. Finns i olika storlekar.
 
Mindre lättare bilder funkar med vanligt enkla betongkrokar, bara att banka in med en hammare, klart. Googla om du inte vet vad en betongkrokar är, finns på typ järnia/byggvaruhus. Finns i olika storlekar.

Om du med betongkrokar menar plastkrokar med tre stålstift så spräcker de upp betongen och den dag de ska tas bort så blir det ett fult sår som måste spacklas. Lägenheten vi flyttade in i hade gott om sådana skador så det blev total omtapetsering.

De här krokarna passar bra på gipsväggar för att hänga upp lättare grejer. Lite tyngre tavlor på gipsvägg hänger man enklast med de klassiska X-krokarna med en till tre spikar.

TS hade betongväggar överallt säjer han. Lite ovanligt, mellanväggar i lägenheter brukar vara gipsväggar.

På vissa väggar har vi borrat upp galleriskenor men inte på alla. Mindre tavlor och armaturer har jag satt upp på ett annat sätt. Det finns något som kallas spikplugg, de är avsedda till spikklammer (TC- och APK-klammer) till kablar. De är tunnare och kortare än vanlig betongplugg och hålen är lättare att borra. Till ännu lättare saker använder jag ännu tunnare betongborr (4 mm) och stoppar in en blompinne som jag skär av jämns med tapetytan och slår i en liten tunn spik. Fördelen? Ingen spackling, bara att tapetsera över när upphängningen inte behövs längre. Flyttar jag något så klistrar jag bara en liten tapetbit med uttunnade kanter över småpluggarna.
 
ANNONS