Annons

Fotografera med USB inkopplad

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Jag behöver köpa en kamera till jobbet där man kan fotografera med USB inkopplat så att bilderna kan tankas ur under tiden man fotograferar.
Att det funkar med Canons och Nikons systemkameror vet jag men de är för stora, eyefi känner jag också till men den här miljön är inte wifi kompatibel.
Hur fungerar kameror när USB är inkopplad, jag har bara testat en och den blev oanvändbar som kamera så fort USB kopplades in.
 
Jag behöver köpa en kamera till jobbet där man kan fotografera med USB inkopplat så att bilderna kan tankas ur under tiden man fotograferar.
Att det funkar med Canons och Nikons systemkameror vet jag men de är för stora, eyefi känner jag också till men den här miljön är inte wifi kompatibel.
Hur fungerar kameror när USB är inkopplad, jag har bara testat en och den blev oanvändbar som kamera så fort USB kopplades in.

Det är nästan bara systemkameror som fungerar på det viset du vill.
Dock finns en kamera jag känner till som är liten som också klarar av detta och det är Casio EX-F1.

/Stefan
 
Med G10 kan du använda EOS Utility, ett program som du antagligen fick med när kameran köptes, men jag tror det kan tankas ner också. Då kan man se sökarbilden och trycka av kameran från datorn, men troligen kan man inte göra alla inställningar av kameran via EOS Utility (det går inte på G7 som jag har). Men bilderna kan man tanka ner direkt. Det är dock långt ifrån snabbt.

Jag försökte använda det för produktbilder, men tröttnade, eftersom åtskilliga inställningar inte gick att komma åt via datorn och programmet var outhärdligt segt. Sökarbilden har också väldigt låg upplösning.
 
Med G10 kan du använda EOS Utility.

Det är så vi gör nu, fast med breeze systems programvara. Det jag letar efter är en ersättare, något som fortfarande tillverkas och inte är lika stor som en systemkamera.

Drömmen är en kamera med 100% kontroll via USB och då även fokus och zoom men det existerar inte.

För fjärrstyrning finns CHDK men då tappar man möjligheten att få hem bilderna via USB.
Eyefi funkar inte i den miljön, men samma princip via kabel skulle vara fullt möjligt.
 
gphoto2 kanske - förutsätter väl linux eller *bsd

gphoto2 löser inte riktigt mitt problem. Alla kameror levereras med drivrutiner så att få kontakt med kameran är inte ett problem.
Problemet är att kameran ska fortsätta att fungera som kamera även när USB sladden sitter i.
Jag behöver alltså kunna trycka på avtryckaren samtidigt som en PC läser bilder från minneskortet.

Vad jag behöver är en kamera som inte bara blir en stor kortläsare så fort USB sladden monteras. Jag har läst ett antal manualer men där hittar jag ingen bra info.
 
Iofs kan man trigga exponering från datorn mha gphoto2 (och automagiskt ladda ner filen) men det är kanske inte heller acceptabelt.
 
Jag får nog leta machine vision och industrikameror istället.

De flesta såna har ganska låg upplösning, och det är i och för sig bra när man sysslar med tidskritiska saker. eftersom de kan läsas fort.

Funkar det inte med nyare Canon ur G-serien och EOS Utility? Det som jag retade mig mest på var att jag inte kunde använda den för att ställa skärpan, och att kameran ändå somnade om man inte petade på den emellanåt. När den gör det återgår alla inställningar :-/
 
Jag behöver köpa en kamera till jobbet där man kan fotografera med USB inkopplat så att bilderna kan tankas ur under tiden man fotograferar.
Att det funkar med Canons och Nikons systemkameror vet jag men de är för stora, eyefi känner jag också till men den här miljön är inte wifi kompatibel.
Hur fungerar kameror när USB är inkopplad, jag har bara testat en och den blev oanvändbar som kamera så fort USB kopplades in.

Kolla på IDS om du vill ha bra USB-kamera som inte är en systemkamera - oki det är en vision kamera och därmed lite dyrare, men bra prylar. Parameter AB i sverige säljer dem.

http://www.ids-imaging.com/index.php
 
ANNONS