Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på en galleria.

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
I din situation hade jag nog ringt polisen på 112 eftersom du var utsatt för hot.
Att ringa polisen i en liknande situation kan vara riskabelt. Vakten kan bli provocerad och göra verklighet av sitt hot att ta kameran. Risken för handgripligheter har då ökat.

Den som råkar ut för något liknande som TS drabbades av bör lugnt och sansat be vakten att tillkalla polis. Då behöver inte vakten känna sig (lika mycket) provocerad och kan känna att han (för det är knappast en hon …) fortfarande har kontroll över situationen.

Därefter är det bara att hoppas att de poliser som dyker upp har lite koll på lagen …
 

jphotog

Aktiv medlem
En galleria är en offentlig plats och du får fotografera där. Det spelar ingen roll om det är privatägt eller inte.

Det finns andra regler som inte specifikt handlar om fotografering.

Du får t.ex. inte störa ordningen eller kränka folk. Om du blockerar vägen kan du bli tillsagd och bör då sluta.

Jag kan tänka mig att om en vakt ser dig gå omkring och fota en längre tid och ser att folk känner obehag kan han göra bedömningen att du stör. Eventuellt har han rätt.

Ingen kan tvinga dig att radera dina bilder.

Lagar och regler är en sak, men väktaren kommer alltid att vinna över dig oavsett om du har rätt eller inte. Gå och fota någon annanstans.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det vore rätt tråkigt om den allmänna uppfattning blir att man stör mer när man fotograferar med en kamera än med en mobiltelefon, men det kan nog bli så om det inte redan är så.

För att minska risken för obehag bör man nog använda en mobiltelefon att fotografera med på offentlig plats.
 

sjunne

Aktiv medlem
Eftersom jag är Helsingborgare i själ och hjärta trots att jag bor i Småland så gick jag in på Väla centrums hemsida och där skriver de själva så här: (visserligen i samband med covid19, men ändå!)
"Vi håller Väla öppet för att vi är en allmän plats "
Väla centrum är, för de som inte vet, ett stort köpcentrum (kan kanske kallas för "galleria") utanför Helsingborg!
/C.
 

mombasa

Aktiv medlem
Det är riktigt som Sara Arnald skriver. Men problemet är egentligen mycket större i det att det offentliga rummet krymper när gator och torg glasas in eller tryfferas med uteserveringar. Och det handlar inte bara om fotografering utan mycken annan mänsklig aktivitet som kan förbjudas.
För att beslagta kamera eller minneskort krävs husrannsakan utfärdat av åklagare.
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag har fotograferat i många länder, men det är mest i Sverige som det är ett problem.

I Sydostasien är det nästan aldrig ett problem. Jag fotade en gång en modell i ett museum i Bangkok. Det bad oss komma tillbaka när det var mindre folk för de tyckte vi störde besökarna. Helt rätt! Vi flyttade.

https://flic.kr/p/VLrmRf
I NYC kan de bli irriterade om man springer omkring med softboxar och belysning för kommersiell fotografering kräver tillstånd. Annars låtsas poliser mest bli arga för att man inte fotograferar dem.

Jag har fotat i Kina, Japan, Mexico och i många länder i Europa utan problem.

Det är bara i Sverige det kommer ut vakter och tjafsar.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är riktigt som Sara Arnald skriver. Men problemet är egentligen mycket större i det att det offentliga rummet krymper när gator och torg glasas in eller tryfferas med uteserveringar. Och det handlar inte bara om fotografering utan mycken annan mänsklig aktivitet som kan förbjudas.
Uteserveringar är lite intressanta. Vanligen är en gata, inklusive trottoar, en offentlig plats. Hur icke-offentlig blir en trottoar som har förvandlats till uteservering?

Marken är troligen kommunalt ägd, men kommunen kan förstås arrendera ut mark. Görs det för en uteservering? I så fall kan den som arrenderar marken "förbjuda" gångtrafik på den delen av trottoaren där serveringen ligger (analogt med att förbjuda fotografering).

Men är det brukligt att trottoaren utanför en restaurang arrenderas för att bli uteservering? Går det bra med ett dekret från kommunen att en viss restaurang får rätt att bedriva restaurangverksamhet på just den trottoaren? I det senare fallet har knappast den som driver restaurangen någon kontraheringsrätt gällande just den trottoarstumpen.
För att beslagta kamera eller minneskort krävs husrannsakan utfärdat av åklagare.
Kan inte ett beslut av en förundersökningsledare om husrannsakan duga?

För att förverka bilderna krävs ett domstolsbeslut.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det är nog brukligt att "trottoarmark" hyrs ut för uteserveringar. Jag kollade just i Nybro kommun och där är det så och för en del år sedan var det så i Simrishamn, troligen är det så fortfarande.
 

PMD

Aktiv medlem
Intressant. Då kan arrendatorn ställa godtyckliga krav på personer som går på den delen av trottoaren.
Såvida inte det ställs andra krav från kommunen i hyresavtalet.
 

hampusm

Aktiv medlem
Uteserveringar är lite intressanta. Vanligen är en gata, inklusive trottoar, en offentlig plats. Hur icke-offentlig blir en trottoar som har förvandlats till uteservering?

Marken är troligen kommunalt ägd, men kommunen kan förstås arrendera ut mark. Görs det för en uteservering? I så fall kan den som arrenderar marken "förbjuda" gångtrafik på den delen av trottoaren där serveringen ligger (analogt med att förbjuda fotografering).

Men är det brukligt att trottoaren utanför en restaurang arrenderas för att bli uteservering? Går det bra med ett dekret från kommunen att en viss restaurang får rätt att bedriva restaurangverksamhet på just den trottoaren? I det senare fallet har knappast den som driver restaurangen någon kontraheringsrätt gällande just den trottoarstumpen.

Kan inte ett beslut av en förundersökningsledare om husrannsakan duga?

För att förverka bilderna krävs ett domstolsbeslut.
Förbjuda gångtrafik är inte analogt med att förbjuda fotografering. Det är för övrigt fritt fram att fotografera på restauranger och uteserveringar.

edit: när jag läser igen så ser jag att det kanske inte var det du menade?
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Fastighetsägaren, eller den som disponerar fastigheten, kan ställa krav som personer som vill beträda fastigheten måste uppfylla, eller helt enkelt vägra tillträde utan motivering. Om någon inte uppfyller kraven har fastighetsägaren rätt att avhysa denne. Dock ej med våld, så polisen måste tillkallas om den trilskande personen vägrar att låta sig avhysas.

Hur fritt fram det är att fotografera på en restaurang avgör restaurangägaren (enligt ovan).
 

janc

Aktiv medlem
Uteserveringar är lite intressanta. Vanligen är en gata, inklusive trottoar, en offentlig plats. Hur icke-offentlig blir en trottoar som har förvandlats till uteservering?

Marken är troligen kommunalt ägd, men kommunen kan förstås arrendera ut mark. Görs det för en uteservering? I så fall kan den som arrenderar marken "förbjuda" gångtrafik på den delen av trottoaren där serveringen ligger (analogt med att förbjuda fotografering).

Men är det brukligt att trottoaren utanför en restaurang arrenderas för att bli uteservering? Går det bra med ett dekret från kommunen att en viss restaurang får rätt att bedriva restaurangverksamhet på just den trottoaren? I det senare fallet har knappast den som driver restaurangen någon kontraheringsrätt gällande just den trottoarstumpen.

Kan inte ett beslut av en förundersökningsledare om husrannsakan duga?

För att förverka bilderna krävs ett domstolsbeslut.
Uppsala kommun skiljer i sin info mellan offentlig plats och ”innanför uteserveringens inramning.” Detta då i avsnittet som behandlar var restaurangen får placera reklam.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Det är riktigt som Sara Arnald skriver. Men problemet är egentligen mycket större i det att det offentliga rummet krymper när gator och torg glasas in eller tryfferas med uteserveringar. Och det handlar inte bara om fotografering utan mycken annan mänsklig aktivitet som kan förbjudas.
För att beslagta kamera eller minneskort krävs husrannsakan utfärdat av åklagare.
Menar du alltså att en galleria inte är en offentlig plats? Det får du gärna utveckla lite mer i så fall. Utifrån vad som stadgas i ordningslagen tycker jag att det är ganska tydligt att de flesta gallerior (köpcentrum) är offentliga platser.

Sedan kan man diskutera hur offentlig plats- statusen påverkar ägarens möjlighet att förbjuda fotografering men det är en separat fråga.

/F
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Det är redan utrett tidigare i tråden att en galleria är en offentlig plats....i Sverige.
I Frankrike är det inte så.
"Utrett" är kanske inte helt rätt ord i en forumtråd av det här slaget :)

Jag anser, som synes, att en galleria är en offentlig plats enligt ordningslagen.

Men det finns ett antal inlägg här i tråden som ger uttryck för den motsatta åsikten och då tycker jag att det är intressant att höra hur författarna till de inläggen kommit fram till det.

Läget i Frankrike ser jag inte hur det spelar roll för vår diskussion.

/F
 

thommym

Aktiv medlem
Det här gjorde mig ledsen, arg och lite rädd så jag skrev och frågade ett av ställena jag brukar plåta på. Fick ett bra och fint svar.

Kanske ska ha detta utskrivet för att kunna visa upp om någon blir alltför nitisk.

-------------------------------------------------------
8 feb. 2023 kl. 08:24 skrev Thommy <thommyXXXXXXX@gmail.com>:

From: Thommy <thommyXXXXXXX@gmail.com>
Subject: [your-subject]

Message Body:
Hej,

Jag är en trogen kund och gäst i Saluhallen sen många år och även en flitig hobbyfotograf i Lund. Men anledning av en diskussion rörande fotografering på allmän plats i ett forum vill jag veta vad som gäller för vår kära Saluhall i Lund. Räknas den som allmän plats och omfattas av det generella fototillstånd som finns i Sverige i allmänhet?

Bästa hälsningar,

Thommy

--
Epost-meddelandet skickades från ett kontaktformulär på Lunds Saluhall (http://lundssaluhall.se)


-------------------------------------------------------


Lunds Saluhall <info@lundssaluhall.se>
10:40 AM (1 hour ago)
to me

Hej Thommy,

Så vitt jag vet så är det fritt fram att fotografera i Saluhallen som ju räknas som allmän plats. Jag läste för säkerhets skull genom ett antal texter ang. detta och det framgår tydligt att det inte är olagligt att ta bilder utan folks samtycke men att det finns vissa undantag och en del att tänka på vid publicering av dessa bilder.

Jag bifogar en länk:
https://www.ksdlaw.se/2021/11/far-man-fotografera-utan-samtycke/

Du är välkommen 😊.

Med vänlig hälsning,
Tove Wesén
Marknadsansvarig på Saluhallen

Skickat från min iPhone
-------------------------------------------------------
 
  • Gilla
Reaktioner: jjq

Makten

Aktiv medlem
Jag vet två gallerior i min omedelbara närhet där det klart och tydligt står vid entréerna att det råder fotoförbud. Menar ni att dessa skyltar är olagliga?

Edit: Och i så fall; vart vänder jag mig för att påtala detta? Galleriornas ägare lär ju skita fullständigt i vad en slumpmässig privatperson tycker.

---------------

I övrigt kan man räkna med att ordningsvakter och väktare inte har en susning om vad som gäller, eftersom de av allt att döma oftast söker sig till såna tjänster för att få hävda sig. Annars hade de blivit poliser istället.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag vet två gallerior i min omedelbara närhet där det klart och tydligt står vid entréerna att det råder fotoförbud. Menar ni att dessa skyltar är olagliga?

Edit: Och i så fall; vart vänder jag mig för att påtala detta? Galleriornas ägare lär ju skita fullständigt i vad en slumpmässig privatperson tycker.

---------------

I övrigt kan man räkna med att ordningsvakter och väktare inte har en susning om vad som gäller, eftersom de av allt att döma oftast söker sig till såna tjänster för att få hävda sig. Annars hade de blivit poliser istället.
Skylten kan väl knappast vara olaglig.
Men att hindra dig från att fotografera kan vara olagligt.
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag vet två gallerior i min omedelbara närhet där det klart och tydligt står vid entréerna att det råder fotoförbud. Menar ni att dessa skyltar är olagliga?

Edit: Och i så fall; vart vänder jag mig för att påtala detta? Galleriornas ägare lär ju skita fullständigt i vad en slumpmässig privatperson tycker.

---------------

I övrigt kan man räkna med att ordningsvakter och väktare inte har en susning om vad som gäller, eftersom de av allt att döma oftast söker sig till såna tjänster för att få hävda sig. Annars hade de blivit poliser istället.
Skyltarna är inte olagliga. Du kan sätta upp en skylt som säger att grisar är gröna. En skylt kan däremot inte ta ifrån någon en rättighet.
 
ANNONS