Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på en galleria.

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotografera på en galleria.
Jag fotade på en stor galleria i Västerås. Stoppades av en ordningsvakt.
Han hotade att ta min kamera om jag inte raderade bilderna.
Några skyltar om fotoförbud fanns inte.
Under många år har jag tagit bilder på liknande platser i staden. Det har aldrig varit problem.
Vad gäller egentligen? Någon som vet?
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Fotografera på en galleria.
Jag fotade på en stor galleria i Västerås. Stoppades av en ordningsvakt.
Han hotade att ta min kamera om jag inte raderade bilderna.
Några skyltar om fotoförbud fanns inte.
Under många år har jag tagit bilder på liknande platser i staden. Det har aldrig varit problem.
Vad gäller egentligen? Någon som vet?
What? Får man väl? (helt utan att ha på fötterna). 🤐
 

PeterWem

Aktiv medlem
Fotografera på en galleria.
Jag fotade på en stor galleria i Västerås. Stoppades av en ordningsvakt.
Han hotade att ta min kamera om jag inte raderade bilderna.
Några skyltar om fotoförbud fanns inte.
Under många år har jag tagit bilder på liknande platser i staden. Det har aldrig varit problem.
Vad gäller egentligen? Någon som vet?
Egenmäktigt förfarande, se exempel https://kameratrollet.se/2018/11/12/tog-mobil-och-raderade-bilder-egenmaktigt-forfarande/

Har du hela händelseförloppet kan jag skriva till gallerian och fråga hur man ställer sig till saker och ting.

Raderade du bilder och om du gjorde så, har du återskapat dem från kortet?
 
Senast ändrad:

saraarnald

Aktiv medlem
Teknikredaktör
En galleria är inte allmän plats och de kan själv bestämma om du får fotografera eller inte. Om det inte finns någon skylt måste du ändå sluta fotografera om du blir tillsagd.
Det är ingen brottslig handling men de har rätt att avhysa dig. Vakten har ingen rätt att ta utrustningen ifrån dig eller be dig radera bilderna.
 

PeterWem

Aktiv medlem
En galleria är inte allmän plats och de kan själv bestämma om du får fotografera eller inte. Om det inte finns någon skylt måste du ändå sluta fotografera om du blir tillsagd.
Det är ingen brottslig handling men de har rätt att avhysa dig. Vakten har ingen rätt att ta utrustningen ifrån dig eller be dig radera bilderna.
Det kan bli svårt att avhysa någon med tanke på Högsta domstolens avgörande NJA 1995 s. 84
 

StanM

Aktiv medlem
En galleria är privat mark då det ägs av ett företag. Det är således inte allmän plats där du får fotografera ”hur som helst” med undantag för skyddsobjekt.
På privat mark är det ägaren, i detta fall företaget som äger gallerian, som beslutar om man får eller inte får fotografera i gallerian. Om fotoförbud gäller skall det skyltas tydligt om det vid ingångarna till gallerian. En liten skylt fem meter upp på väggen anses inte vara ”tydlig skyltning”.
Om du inte känner till fotograferingsförbudet och fotograferar inne i gallerian och blir påkommen av en vakt som informerar dig om fotograferingsförbudet, får du inte fotografera från det ögonblicket när du blivit informerad. Men vakten kan inte / får inte tvinga dig att radera de bilder du redan tagit, det är egenmäktigt förfarande som Peter sade ovan. Inte ens polisen, om de kallas till platsen, får tvinga dig att radera bilderna. I min mening är ”brottet” inte så allvarligt att polisen beslagtar kameran inkl minneskortet. Om du däremot hade fotograferat ett skyddsobjekt, hade polisen beslagtagit din fotoutrustning men det är ett helt annat brott.
 

nivas

Aktiv medlem
Såvitt jag förstår så är fotografering tillåten tills man blir upplyst om att det är förbjudet. Förbjudandet kan ske med skyltar/anslag eller muntlig anvisning, därefter får man inte fortsätta ta fler bilder.
Andra människor har inte rätt att begära radering eller liknande. För det så krävs det, såvitt jag har förstått, någon slags åklagarbeslut.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Fotografera på en galleria.
Jag fotade på en stor galleria i Västerås. Stoppades av en ordningsvakt.
Han hotade att ta min kamera om jag inte raderade bilderna.
Några skyltar om fotoförbud fanns inte.
Under många år har jag tagit bilder på liknande platser i staden. Det har aldrig varit problem.
Vad gäller egentligen? Någon som vet?
Tog du bilden inne i en butik eller i något av de allmänna utrymmena i gallerian? De sistnämnda räknas ofta som offentliga platser (utan fotoförbud).

/F
 
Senast ändrad:

janc

Aktiv medlem
Fotografera på en galleria.
Jag fotade på en stor galleria i Västerås. Stoppades av en ordningsvakt.
Han hotade att ta min kamera om jag inte raderade bilderna.
Några skyltar om fotoförbud fanns inte.
Under många år har jag tagit bilder på liknande platser i staden. Det har aldrig varit problem.
Vad gäller egentligen? Någon som vet?
Tittar man runt lite på vilka svar div. juristsiter gett på frågan om vad man får göra i en galleria så verkar den räknas som allmän plats i alla fall om den används för allmän trafik. I din situation hade jag nog ringt polisen på 112 eftersom du var utsatt för hot.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Galleria räknas som en överglasad gata rent juridiskt. Det är bara att plåta på.

I butikerna kan det råda fotoförbud, men det är en ordningsregel, precis som att man kanske inte får äta glass.

vanliga väktare har inte befogenhet att beslagta bilder. Ingen kan kräva att bilder ska raderas.

väktare kan bara avhysa dig från platsen om du skulle vara en fara för andra.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fotografera på en galleria.
Jag fotade på en stor galleria i Västerås. Stoppades av en ordningsvakt.
Han hotade att ta min kamera om jag inte raderade bilderna.
Några skyltar om fotoförbud fanns inte.
Under många år har jag tagit bilder på liknande platser i staden. Det har aldrig varit problem.
Vad gäller egentligen? Någon som vet?
Du råkade inte fråga vakten hur han hanterar alla mobiltelefoner?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
För att vara korrekt så har skyddsobjekt ett tillträdeseförbud men de är per se inte förbjudet att fotografera ett skyddsobjekt.
Däremot kan ett skyddsobjekts tillträdesförbud förenas med ett avbildningsförbud - varpå det inte längre är lagligt att avbilda, beskriva eller mäta objektet.

En galleria är privat mark då det ägs av ett företag. Det är således inte allmän plats där du får fotografera ”hur som helst” med undantag för skyddsobjekt.
På privat mark är det ägaren, i detta fall företaget som äger gallerian, som beslutar om man får eller inte får fotografera i gallerian. Om fotoförbud gäller skall det skyltas tydligt om det vid ingångarna till gallerian. En liten skylt fem meter upp på väggen anses inte vara ”tydlig skyltning”.
Om du inte känner till fotograferingsförbudet och fotograferar inne i gallerian och blir påkommen av en vakt som informerar dig om fotograferingsförbudet, får du inte fotografera från det ögonblicket när du blivit informerad. Men vakten kan inte / får inte tvinga dig att radera de bilder du redan tagit, det är egenmäktigt förfarande som Peter sade ovan. Inte ens polisen, om de kallas till platsen, får tvinga dig att radera bilderna. I min mening är ”brottet” inte så allvarligt att polisen beslagtar kameran inkl minneskortet. Om du däremot hade fotograferat ett skyddsobjekt, hade polisen beslagtagit din fotoutrustning men det är ett helt annat brott.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Väktare har inga särskilda befogenheter och får inte avhysa dig från platsen - de kan göra ett envarsgripande som vilken annan medborgare som helst.

En ordningsvakt med förordnande av polisen för den plats där de tjänstgör har dock befogenheter att avvisa dig om du stör ordningen, t.ex.

vanliga väktare har inte befogenhet att beslagta bilder. Ingen kan kräva att bilder ska raderas.

väktare kan bara avhysa dig från platsen om du skulle vara en fara för andra.
 
ANNONS