Annons

Fotografiska nyårslöften?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonasborg

Aktiv medlem
Pretto

Mitt pretantiosa lofte ar att bli publicerad i Japan, Usa och Sverige innan aret ar slut. Ansoka om stependier ska jag ocksa gora

....men det blir sakert ingenting av det...
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Eftersom jag inte var med här på fotosidan förra julen, får jag börja nu med nyårs löften och försöka hålla dem så gott det går. Det blir till att plåta så mycket som möjligt under 2003 med min Canon G2.

Mitt fotograferande har legat nere i många år inklusive mörkrums arbete. Blev tänd på att börja plåta igen när jag kom in på fotosidan och såg alla fina bilder. Det får bli digitalt för hela slanten för mig i fortsättningen.
 

Maverick

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Funderar på att vidga mina vyer och exprimentera mera. Jag har ett par fotoböcker som jag tänkte att jag går från pärm till pärm och försöker härma så får vi se vart det landar.

Ett annat löfte är att inte köpa fler dyra prylar. Utan att koncentrera mig på att fota med det jag har och framkalla.

Att jobba ändå hårdare på att lyckas sälja lite bilder.

Mvh
Maverick
Hmmm....

Köpte ett 300/2.8, en digitalkamera samt en blixt. Inte sålt en enda bild vad jag kommer ihåg...

Jag har dock läst böckerna från pärm till pärm... och jag har exprimenterat lite mer...

Jag håller väl kvar vid ovanstående löfte förutom det där med dyra prylar, jag vet redan nu att jag sparar för fler dyra prylar.

Mvh
Maverick
 

Staffan

Aktiv medlem
Mina fotografiska nyårslöften är :
- att ta några bra porträtt
- att behärska mitt digitala hantverk
- att som andra här, sortera alla dior
- att koncentrera mig på motiven och låta utrustningen 'anpassa sig'
- att skaffa en snygg kvinnlig assistent som bär min utrustning medan jag skapar (se caddy)

Fotografiska julklappar har det blivit och kommer att bli under hela året.
 
Senast ändrad:

gors

Aktiv medlem
Löfte eller inte kan väl kvitta, men när vi ändå är inne på föresatser vill jag slå ett slag för bilddagböcker.

En bild om dagen under... säg 14 dagar i stöten. Man ska inte hålla på för länge, för då tröttnar man. Sätt samman bilderna i ett snyggt album av något slag.

Bilddagböcker är kul och lärorikt. Det är nyttigt att tvingas ta en bild om dagen. Bilderna ger mycket minnen tio år senare. Man kan göra det här i olika svårighetsgrader, till exempel:

svårighetsgrad nybörjare: En bild, vilken som helst. Inklusive närbilder av blommor.

svårighetsgrad mittemellan: En bild som har med dagen att göra. Till exempel att ta med kameran till tandläkaren eller bilverkstan.

svårighetsgrad assvårt: Kör på en 24-bildersfilm och 24 dagar i rad. En exponering per dag. Bara bilder som har med dagens händelser att göra.

Lämplig inspiration: Carl-Johan de Geer och Walter Hirsch.

Lycka till.

P.S. Jag har just insett att med silver- eller guldmedlemsskap kan man ladda upp sju bilder per vecka. Ser ut som en tanke, inte sant?
 

acke

Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Hur gick det med era nyårslöften så här med facit i hand?Ja, nu har du ju två dagar på dig att sortera dina bilder om du inte är klar ;-)
Jag kom igång skapligt i våras och fick väl ordning på några tusen bilder. Men så kom sommaren och med den blev det ett femtiotal nya rullar. I höst har jag inte hunnit pyssla med bilder öht. Med andra ord, läget är status quo.

Kan man få ett år till? :)
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Eftersom dom flesta nyårslöfte bryts, så lovar jag att jag ska spendera mindre tid i mörkrummet 2003.
Med förhoppning att jag bryter det löftet!
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Ja då var det nyår igen.....

Mina löften är:

1. Besöka fotosidan 40 ggr per dag istället för dagens 100 ; )

2. Plåta mindre diafilm (bökigt)

3. Plåta fler nakna brudar och publicera på fotosidor och väcka debatt ; )

4. Gifta mig igen ; )


God Jul och glöm inte äta brunkål!!!

Niklas, full av gaser !!!!
 

goco

Medlem
bra niklas
verkar ha rätt inställning.....
mitt löfte: att ge ett glatt tillrop
om dan som minimum.....
vet inte om det där med brudarna
men vet att jag inte tycker om avgaser.....
go jul o gott nytt..go...lyckligt skild tre gånger
 

forstheim

Aktiv medlem
Mina löften blir..

* Att med engagemang och glädje lära mig så mycket jag bara någonsin kan när det gäller fotografi.

* Att hårdgranska mig själv och mina bilder så att jag vet vad jag vill åstadkomma med mitt fotograferande. På så sätt också kunna bygga upp ett arkiv som jag kan vara nöjd och stolt över.

* Att skaffa mig kunskap om dem motiv jag fotograferar och naturen i stort.

* Att "tvinga" mig att skapa intressanta bilder av vanliga motiv genom att söka nya spännande vinklar. Försöka vara ännu mer kreativ och uppfinningsrik.

* Att söka in på en naturfotoutbildning.

* Slutligen lovar jag mig själv att försöka bidra till en positivare fotosida. Ska försöka att framhålla diskussion kring "bilden" och dess innehåll istället för att diskutera allt för mycket prylar. Inte heller ska jag ge mig in i för många diskussioner om bildens vara eller icke vara etc. Sådant leder inte till så mycket mer än irritation har jag kommit på.. :=)


Mvh
Jonas
 

Copy_Con

Aktiv medlem
* Mer Tri-X

* Mer vidvinkel,, eller förresten, kanske helt enkelt att inte vara så lat att jag bara tar med mig en optik när jag ger mig av någonstans.

* Mer mörkrumsarbete

* Viktigast av allt, fota mer än 3 rullar per år.
 

Eugen

Guest
Lovar och lovar...

Jag lovar att försöka sluta spela trumpet samtidigt som jag flapograferar.

Jag lovar att ta hand om det som Apis har i magen...

Jag lovar att lära Apis gå på "lådan"

Jag lovar att jag inte ska bli "vuxen"
 

MattiasL

Aktiv medlem
Nu när min förstoringsapparat blivit användbar tack vare filter och exponeringsur i julklapp ska jag bygga upp ett mörkrum och jobba som 17 på arbetsprover och komma in på folkis.
 

inge

Aktiv medlem
Re: Bort från vidvinkeln!

jimh skrev:
Jag har lovat mig själv att försöka utforska andra perspektiv än vidvinkelns. Vad jag än försöker fotografera så slutar det med att jag står där och letar efter en dominerande förgrund. Jag måste lösgöra mig från det.
Jag får nog säga att jag skall använda mer vidvinkel. Idag har jag varit uppe på söderåsen och luftat kameran och prövat julklappsvantarna med avtagbara fingertoppar och det var inte dumt, plötsligt hörde jag en massa ilskna hundar som skällde och tyckte det började bli obehagligt när skällandet närmade sig, men bakom stativet är man nog säker tänkte jag, plötsligt rasslade det till i löven till vänster om mig, och snabbt vände jag blicken, och vad får jag se, två rådjur som tvärbromsar två meter ifrån mig för att inte krocka och där står jag med 900 mm på kameran, så jag tänkte för mig själv vad fan skall man med tele till och bytte till macro och började fota mossa och lava istället. Så kan det gå om man inte använder vidvinkel
 
ANNONS