Annons

Fotolabb som scannar mellanformatsfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

riotstar

Medlem
Jag är lite inne på att återuppta mitt fotograferande, men jag har tyvärr ej längre tillgång till ett eget mörkrum. Då jag inte direkt har råd att be ett proffslabb kopiera varje enskild bild åt mig men samtidigt inte heller har en särskilt bra negativscanner så har jag insett att jag därför nog måste gå över till att få mina filmrullar framkallade och sedan inscannade från negativen hos något lämpligt fotolabb.
Min fråga till er är därför vilka labb ni tycker är bäst på just att scanna från negativ (främst mellanformat, då jag har tre ton mellanformatsfilm i kylskåpet att använda upp)? Jag har googlat runt lite och kollat på lite olika labbs hemsidor men då jag är en smula clueless när det kommer till råscanning och hur allt sånt funkar så tänkte jag att det kunde vara bäst att vända mig till folk här som lär ha praktiskt erferhet av alla olika labb och de tjänster de erbjuder.
 
Labb

Jag använder Crimson till detta. Har fungerat alldeles utmärkt hittills. Har även låtit dem framkalla och scanna Dia film samt småbild med bra resultat.
 
Jag använder också Crimson, tycker de är superbra.

De har olika scanningsupplösningar att välja mellan (de skriver vikten på utfilen), som kostar olika mycket. De erbjuder även trumscanning (med våtmontering) om man måste ha enormt hög scanningskvalitet. Jag scannar oftast med det billigaste alternativet, och scannar om enstaka bilder i högre upplösning ifall jag behöver det.
 
ANNONS