Annons

Fotosidans tips på Köp och sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
På köp och sälj-sidan och i FAQen så finns tipset från Fotosidan:

Var försiktig - betala aldrig en vara i förskott!

Sedan ännu utförligare i "Regler och Råd"
Betala aldrig i förskott. Bedragare är ofta skickliga och kan ge ett mycket seriöst och trovärigt intryck, trots att du förståss vet om innan att man inte skall göra det.

"Vet om att man inte ska göra det?"
Är det någon obektiv sanning eller nåt anser ni?

Varför ger ni det rådet? Menar Fotosidan på allvar att man som säljare ska skicka iväg sin utrustning till en köpare utan att ha fått betalt?

Jag har både köpt och sålt ett flertal saker via Fotosidan och självklart betalar man i förskott om man bor så till så att varan måste skickas. Samma förfarande gäller på andra ställen som t.ex. Tradera och alla webbutiker mm. gör ju på det sättet. Finns väl inte på världskartan att inte få betalt innan man skickar om det inte är till registrerade företag med fakturering.

Såklart bör man kolla innan, men om en person har varit betalande medlem i flera år, publicerat en massa bilder och är aktiv i forumet och man dessutom har haft telefonkontakt och betalar via banköverföring till ett konto i personens namn ser jag inget problem. Fotosidans råd är inte särskilt bra och ställer bara till det eftersom köpare blir osäkra i onödan pga den här varningen.

Annonser från helt nya medlemmar utan någon historik är en helt annan sak och de borde ju inte ens finnas här. Fotosidan raderar annonser osv, men det känns som onödigt jobb om ni gjorde på annat sätt. T.ex. bara tillåta annonsering för betalande medlemmar skulle vara mycket effektivt tror jag och kunde på köpet få fler att betala för medlemsskapet.

Hur resonerar Fotosidan om det här?
Hur tänker ni er att en affär ska göras genom annonserna och hur betalning ska ske?


/Matd
 
Vi tror på några enkla tydliga grundregler. Dessa får man sen applicera sitt eget bondförnuft på.

Vi tycker inte att man skall betala i förskott som grundråd. Känner man personen eller känner sig helt trygg så får man självklart göra det, men man riskerar att bli blåst. Alla som blivit lurade har betalat i förskott och sen inte fått varan/tjänsten. Jag har hört något enstaka fall där produkten inte motsvarar beskrivningen men det räknar jag inte som "fejkannons"

Personligen använder jag bussgods med efterkrav när jag säljer/köper dyrare saker. Allra bäst är att ses.

Vi har i flera trådar funderat på en lösning för att minska fejkannonser och bästa lösningen är att ta betalt för annonsen via Klarna. Det skulle ge oss intäkter och det säkrar rejält att folk inte blir lurade. Baksidan skulle kunna vara att antalet annonser minskar.

Sen skall man veta att flera av de som lurat folk varit så desperata efter nya pengar (för att underhålla ett spelmissbruk) att de kört med öppna kort (dvs inte alls gömmer sig). Dessa personer skulle inte ett betalsystem stoppa. Inte heller något rankingsystem eftersom den under ett kort period lurar många (och folk inte hinner ge feedback på affären).
 
Det finns ju mellanvägar att gå, payson med garanti som gör att pengarna låses för båda parter innan köparen godkänt varan eller alternativt skickat tillbaka den om den inte motsvarar annonsen.
Lite dyrt dock då köparen får stå för extra 5% av priset. Men oftast är det värt det.

Sen finns blocket paket som jag nyss upptäckt, har aldrig använt det men är samma princip, verkar billigare och de samarbetar med schenker som ju är vad jag känner till billigaste sättet att frakta tunga stora grejer på. Där verkar man betala vid utlämnande men har sen 24h på sig att godkänna varan innan pengarna släpps till säljaren.

Och som elmfeldt skriver finns bussgods med efterkrav, eller posten har ju också denna funktion kruxet är att man ju numera som säljare måste ha postgiro väl för att kunna ta emot pengar på detta sätt. Risken att man får en sten eller trasig vara finns ju också då man betalar innan man öppnat paketet.

Jag har själv blivit blåst på pengar där ingen vara dykt upp. Nu var det bara småpengar men just därför orka jag inte engagera mig i ovanstående tjänster. Polisanmälan gjordes naturligtvis men det ledde ju ingenvart. Men man har ju blivit mer försiktig sen dess.
 
---
... eller posten har ju också denna funktion kruxet är att man ju numera som säljare måste ha postgiro väl för att kunna ta emot pengar på detta sätt.
---
Plusgiro menar du väl. Postgirot såldes som bekant ut till en privat bank, som snabbt ändrade namnet. Samt fyrdubblade de högre chefernas löner, sänkte gräsrötternas, försämrade servicen för oss användare samt höjde priserna för sina tjänster. Allt i vanlig ordning...

Men i och för sig är Plusgirot fortfarande en mycket bra tjänst - har det själv. Det jag främst inte gillar är att det inte längre går att göra billiga utlandsbetalningar. Man ska förstås använda bankernas mycket dyrare tjänster till detta...

Men visst, Internet-bedrägerierna ökar explosionsartat, och tryggast för båda parter är ju att mötas ansikte-mot-ansikte, eller ifall man kan gå via någon bekant på säljarens hemort.

Dock har jag flera gånger köpt via såväl Fotosidan som Blocket och Tradera, men då har det nästan alltid rört sig om personer som under ett flertal år varit aktiva i forumen här. Har t.ex. köpt från trådskaparen, som även han i sin tur litade på mig och skickade prylen ifråga innan mina pengar hade kommit fram till honom... :)
.
 
Jo det finns ju olika sätt, men det är ju upp till köpare och säljare att komma överens om.
Problemet är att sådana allmänna råd som "betala aldrig i förskott" dels inte hjälper ett enda dugg för att stoppa bluffmakare från att annonsera, men förstör affärsklimatet i onödan. Självklart skickar ingen säljare iväg sina prylar utan att fått betalt och med det här så börjar vissa köpare krångla alldeles i onödan.

Klarna håller inte jag med om att det skulle vara det bästa alternativet som det tydligen fastslogs.
Det blir mer krångel.

Personer som varit aktiva i många år på fotosidan, publicerar bilder och kommenterar och skriver i forumen osv. kan jag inte se något problem med.

Däremot finns det gott om annonser från personer som inte alls är engagerade pfotosidan, men har en kamera och när de ska sälja den så skapar de ett konto och lägger upp en annons. Då är det ju knappast en service för fotosidans medlemmar, även om personen i någon form rent tekniskt är en "medlem" då han har skapat ett konto.

Det absolut enklaste sättet att bli av med dem är att enbart erbjuda annonsering för betalande medlemmar. Tror det är få som betalar 120 kr för att kunna lägga upp en fuskannons och det skulle också gynna FS genom att fler medlemmar blev betalande.

Sen finns det de som av någon anledning författar annonser så att de är misstänksamma utan att det är något fusk. T.ex den här:

[admin: raderat länk]

Att uttryckligen skriva "inga personliga möten" verkar rätt märkligt. Dessutom ligger samma annons med exakt samma formulering på Tradera och där är kameran helt ny, men ska säljas för att han byter upp sig till en 5D...??? Underligt att ha en kamera utan att använda den och sedan byta upp sig :)

Nä, bättre råd och annonsering enbart för betalande medlemmar tror jag skulle vara mycket bättre. Att ge råd att aldrig betala i förskott är helt enkelt dåligt och att skriva att "man vet att man inte ska göra det" är rätt arrogant. Det är inte fakta utan en åsikt och som jag tror inte delas av speciellt många säljare, eller ens någon, här på Fotosidan.

Lurad kan man såklart bli, men det finns enkla sätt att verifiera att det är korrekt. Betalning till bankkonto med personnamn och att prata med säljaren i telefon och att be att få en bild på varan mailad medan man pratar och titta på exif-data om tidpunkt osv räcker t.ex. väldigt llångt.

Bara några enkla råd. Hoppas att det inte blir Klarna i alla fall, men det verkar ju fastslaget som något fakta att det är det bästa.


/Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
Lillnor. Jag håller inte med dig i mycket. Du verkar förtröden för att någon köpare inte velat betala i förskott (utifrån våra råd). Nyttja då mitt råd med Bussgods och efterkrav. Ett hyfsat tryggt alternativ.

Att bara tillåta betalande att annonsera kommer ju innebära att Klarna blir inblandad. Så Klarna kommer vara med i bilden även i ditt förslag. Och fördelen med Klarna är att det är bra kreditkontroll vilket innebär att folk som inte gör rätt för sig får svårare att köpa Plus eller betala för en annons.

Det är en utmärkt service för Fotosidans medlemmar om ärliga nyregistrerade medlemmar annonserar ut en kamera/produkt. Det är ju just det stora flödet av annonser som gör vår Köp&Sälj populär.

Sen upprepar jag mig (se mitt svar ovan):

- alla som blivit lurade har betalat i förskott. Det är ett av de bästa grundråden att krångla med folk som vill ha betalt i förskott. Det minimerar risken att bli lurad och den som säljer får ordentligt bevisa vem man är.
- att ta betalt för annons/medlemskap är absolut INTE en garanti för att bli av med skojare. Flera av de största lurendrejarhärvorna har varit med folk som är så desperata att de kör med öppna kort (personnummer, telefon, bankkonto etc) och de skulle säkerligen pynta för ett medlemskap för att kunna lägga ut annonser.
 
Jo eh jag menade givetvis plusgirot :)

Sen tror jag heller inte på att bara betalande medlemmar ska få lägga upp annonser gratis. Alla som skapar ett konto bara för kunna annonsera är inte lurendrejeriare. Och med sund bondförnuft så kan man hyffsat enkelt se de fejkade annonserna. Med endast betalande medlemmar som får annonsera kommer ju annonserna minska drastiskt också vilket är trist.

Man skulle ju kunna införa någon slags "referens" del på annonssidan. Där köpare och säljare som handlat av varandra får ge omdöme om varandra. Det blir ju lite samma sak som att ha varit medlem länge, skrivit mycket i forum etc. Men för de icke betalande medlemmarna som kanske inte hänger så mycket i forumen eller kan lägga upp så mycket bilder så kan det ju vara en extra grej då man känner sig tryggare att handla av någon som fått några referenser från andra där det står att den här säljaren / köparen kan man lita på.
 
Klarna i sig är inget fel på, bara omständigt att göra det för varje enskild annons.
Vad ska det kosta? Fast belopp eller procent. Ska det vara samma kostnad om man säljer ett objektiv för 20000 kr eller ett batteri för 200 kr.

Vilket pris är det som ska vara avgörande för annonskostnaden? Inte sällan kommer köpare och säljare överens om ett lägre pris än det som står i annonsen.

Nä Elmfeldt, vi har kommit på ka t med varandra, det är sant. Kanske går att fixa eller inte, men jag uppfattar det som jobbigt att du inte kan motivera varför om olika saker utan levererar "sanningar"

Vad är det som du inte håller med om? Att det skulle medföra krångel med klarna vid varje enskild annons? Att jag i te tycker att det är ett bra råd att kategoriskt skriva att man självklart aödrig ska betala i förskott, eller att det absolut enklaste vore att erbjuda tjänsten för bara betalande medlemmar som på ett mycket enkelt sätt löser problemet för alla parter och dessutom gynnar fotosidan.

P.S. Förmoda och gissa inte så mycket om mina anledningar och motiv. Det blir bara fel varje gång tydligen. Vill du veta något så fråga då istället för att amta saker utifrån hur du tycker att det verkar. D.S.

/Mats
 
Klarna i sig är inget fel på, bara omständigt att göra det för varje enskild annons.
Vad ska det kosta? Fast belopp eller procent. Ska det vara samma kostnad om man säljer ett objektiv för 20000 kr eller ett batteri för 200 kr.

Vilket pris är det som ska vara avgörande för annonskostnaden? Inte sällan kommer köpare och säljare överens om ett lägre pris än det som står i annonsen.

Nä Elmfeldt, vi har kommit på ka t med varandra, det är sant. Kanske går att fixa eller inte, men jag uppfattar det som jobbigt att du inte kan motivera varför om olika saker utan levererar "sanningar"

Vad är det som du inte håller med om? Att det skulle medföra krångel med klarna vid varje enskild annons? Att jag i te tycker att det är ett bra råd att kategoriskt skriva att man självklart aödrig ska betala i förskott, eller att det absolut enklaste vore att erbjuda tjänsten för bara betalande medlemmar som på ett mycket enkelt sätt löser problemet för alla parter och dessutom gynnar fotosidan.

P.S. Förmoda och gissa inte så mycket om mina anledningar och motiv. Det blir bara fel varje gång tydligen. Vill du veta något så fråga då istället för att amta saker utifrån hur du tycker att det verkar. D.S.

/Mats

Behöver jag förtydliga att jag hänför till ditt inlägg i denna tråden? Jag blandar inte in något annat i diskussionen.

Jag levererar förmodligen mer sanningar eftersom jag jobbat med denna sajten sen 2001 och funderat mycket på varenda detalj på sajten.

Jag får väl upprepa/förtydliga:

- jag tycker det är bra att rekommendera att INTE betala i förskott (och applicera bondförnuft på det). Alla måste väl inse att det vi skriver inte är någon lag. Vilket jag också förtydligar
- du efterfrågar bättre uppstyrning men med det innebär mer krångel. Se bara hur mycket krångligare tex det är att betala på nätet nu förtiden. Allt för att säkra vem som är vem.
- att bara tillåta betalande är ingen garanti för 100% korrekta annonser. Tvärtom, det kan vara falsk säkerhet.
- att försöka begränsa inflödet kan innebära nackdelen att vi får mindre annonser vilket gör att Köp&Sälj kan blir mindre attraktivt.
- att ta betalt för annonser via Klarna är det bästa förslaget vi har. Men det är ett förslag. Självklart kommer vi härma andra annonssajter, dvs fast pris per annons (men möjligtvis olika priser för olika kategorier). Betalande skulle mest troligt i det förslaget få ett antal (eller helt) annonser på köpet.
 
Jo eh jag menade givetvis plusgirot :)

Sen tror jag heller inte på att bara betalande medlemmar ska få lägga upp annonser gratis. Alla som skapar ett konto bara för kunna annonsera är inte lurendrejeriare. Och med sund bondförnuft så kan man hyffsat enkelt se de fejkade annonserna. Med endast betalande medlemmar som får annonsera kommer ju annonserna minska drastiskt också vilket är trist.

Man skulle ju kunna införa någon slags "referens" del på annonssidan. Där köpare och säljare som handlat av varandra får ge omdöme om varandra. Det blir ju lite samma sak som att ha varit medlem länge, skrivit mycket i forum etc. Men för de icke betalande medlemmarna som kanske inte hänger så mycket i forumen eller kan lägga upp så mycket bilder så kan det ju vara en extra grej då man känner sig tryggare att handla av någon som fått några referenser från andra där det står att den här säljaren / köparen kan man lita på.

Referens/Betygsystem skulle förmodligen vara bra. Vi har pratat om det många ggr men det tar rätt mycket tid att koda och andra saker har hela tiden fått prio.

Sen är nog tyvärr så att flera av de "stora" härvorna inte hade hindrats av referenssystem. Det tar ca 10-14 dagar innan folk börjar inse att man verkligen blivit lurad och under den perioden har en massa andra också blivit lurade. Men visst, efter 10-14 dagar så borde inte fler bli lurade.
 
ANNONS