Annons

Fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Jon Jakobsson

Aktiv medlem
Någon som kan rekommendera en bra fotoskrivare?
Har tittat rundor och det verkar som man kan få tag i en som håller bra utskriftskvalite för runt 2000:- ( enligt tester )
Förslag?
 

wsaar

Aktiv medlem
Canon släppte i november en ny serie skrivare (Pixma IP5200, IP4200, MP500) som fått bra kritik i tester (i alla fall IP5200, men de verkar inte skilja sig åt i resultatkvalitet). Har en MP500 som jag är nöjd med, även om serien verkar ha problem med att de ibland kan göra märken i vissa fotopapper (diskuteras i annan tråd om IP4200) och även om andra skrivare med fotogråa bläck kanske ger bättre svartvita fotoutskrifter.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jon Jakobsson skrev:
Någon som kan rekommendera en bra fotoskrivare?
Har tittat rundor och det verkar som man kan få tag i en som håller bra utskriftskvalite för runt 2000:- ( enligt tester )
Förslag?
Det här måste ju vara oerhört svårt att svara på. Efter jag sett Sverker på TV för nåt år sen när han kastade en skrivare som man fått nästan gratis i den berömda papperskorgen så inser jag att "bra billig skrivare" kan leda helt fel. Han och andra hade upptäckt att en uppsättning färgpatroner till den "billiga skrivare" som man fått nästan gratis, kostade mer än hela skrivaren.

Att subventionera hårdvaran är ju vanligt i många sammanhang där man kan ta igen det hela på förbrukning och annan eftermarknad. Telefoner är ju ett annat bra exempel.

Måste man inte ha med hur mycket skrivaren kostar i drift per kopia eller nåt sånt, för att det överhuvudtaget ska säga nånting till konsumenten om vad det egentligen kostar att äga och bruka en viss utrustning? Det handlar ju om mer än utskriftkvalitet.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Kommer just från mitt lokala labb, och såg deras utskrifter från en Epson 9800 (?)

Impad! Verkligen kanon!

Men det var ju ett "men". Inte direkt i närheten av det pris nu efterfrågar...

Julklapp?
 

T_M

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera EPSON som ger mer hållbarare utskrifter... Visst har canon blivit bättre men jag skulle nog ändå satsa på ett säkert kort.

Tror nog att dom flesta fotografer som använder bläckstråle kör nog med epson...
 

kpt

Aktiv medlem
Epson eller Canon är nog det enda som gäller idag,
vilket bl a märks när fototidningar gör tester.

Stirra dig inte blind på priset för skrivaren utan försök också räkna ut hur mycket bläcket kommer att kosta dig. En skrivare med t ex 8 patroner bör ha en större färgrymd än en skrivare med 2 patroner och kostar förmodligen mindre i drift.

Jag valde en Canon i9950 för att den är så snabb.

Epson har väl lite rykte om sig att göra mer arkivbeständiga utskrifter, men det där är ju mest spekulationer baserat på accelererade tester.
 

Kem

Aktiv medlem
Nya Canon Pixma serien (tex ip5200) har Chroma-Life bläcket som ger lika lång beständighet som motsv. Epson.

Lycka till med ditt köp, vad det nu än blir!

/ Kenneth
 

AeS

Aktiv medlem
Jon Jakobsson skrev:
har läst och kikat lite på Canon Pixma ip8500.
någon som provat / äger den?
Jag har en som jag kört ett tag, är VÄLDIGT nöjd med utskrifterna. Första anblicken av skrivaren var lite plastig men skenet bedrar, den fungerar kanon. Har inte bytt patroner ännu så jag vet inte exakt hur bläckåtgången är. Däremot har jag skrivit ut en hel del kort och andra dokument så patronerna verkar vara dryga.
En skrivare att rekomendera.

Arne
 

Jon Jakobsson

Aktiv medlem
efter myket läsande så har jag fastnat lite för
i9950, en bit över vad jag hade tänkt betala men den verkar ju vara så bra.
Hur är utskrifterna i A3 Kjell?
Kan man köra med Chroma Life bläcket även till den?
 

tandersson

Aktiv medlem
Kan rekomdera canon pixma 4200 som jag köpte för ca 1 månad sedan. Mycket nöjd med utskrifter och bläck förbrukning.
 

kpt

Aktiv medlem
Canons i9950 kör med 8 st ChromaPlus-patroner, varav två (röd, grön) är väldigt mättade och gör att färgrymden blir större än tidigare skrivare.

Jag har dock inga uppgifter om hur arkivbeständiga utskrifterna blir.

Du vill nog också kolla vad papper kostar och jämföra med Epson. Man blir bortskämd efter ett tag med Canons Photo Paper Pro som ger suveräna resultat. Dessa papper är dock väldigt glansiga och jag med många andra kör med Ilfords Classic Pearl Paper som har mer matt yta och som inte kostar lika mycket som Canons papper. Jag köpte två A4-paket (25 i varje) för 300 kr på Vårgårda Fotofestival.

Prisjämförelse på Scandinavian Photo:

Ilford Classic Pearl 25 st A3: 350 kr.
Canon Photo Paper Pro, 10 st A3: 295 kr.

Du kan också köra A3+ på en i9950 om du tycker ovanstående är för billigt :)
 

Olsin

Aktiv medlem
Vad är det för skillnad på Canon iP4200 och iP5200? De enda skillnaderna som jag hittar är utskriftshastigheten (51 resp 36 sek för 10x15) och vikten.
 

Jon Jakobsson

Aktiv medlem
Kjell , hur ligger kvaliten på utskrifter om du jämnför med enkla labbframkallningar?
har beställt gratis testet från canon men är otålig ;)
 

bosson

Avslutat medlemskap
Hej
Jag köpte en Canon Pixma 3000 i höstas när den reades ut för 1200 kr
Jag har nyttjat denna en hel del och är nöjd med resultatet såväl bild som färgkvalite.
Den är lätt att arbeta med tillsammans med Windows XP
Hälsningar
bosson
 

T_M

Aktiv medlem
Har sett bilder utskrivna med IP8500 fast på epsons papper och dom var inte roliga! Hur bleka som helst, och inte ens 1år gamla bilder...

Då tror jag att kvaliten på IP5200 med Chroma-Life bläcket är bättre...



Jon Jakobsson skrev:
har läst och kikat lite på Canon Pixma ip8500.
någon som provat / äger den?
 
ANNONS