Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från RAW till förväntansfulla föräldrar?

Produkter
(logga in för att koppla)

lembit_pet

Aktiv medlem
Igår var det bal för alla som tar studenten och jag blev övertygad att ta lite kort på massa okända ungdomar ("Du har ju köpt en sån fin kamera").

När jag kom dit med min 350D och ett stativ blev jag behandlad som värsta fotografen och alla föräldrar flyttade sig så fort jag andades...

Nu sitter jag här med kameran full av RAW-bilder och 30 förväntansfulla föräldrar som vill rama in sina barn.

Vore mycket tacksam för alla tips på efterbehandling!!!

Har lagt ut 3 bilder på http://hem.bredband.net/teebird

Har inte justerat exponering eller vitbalans eller någonting på dom än. Tycker det är skitsvårt att justera vitbalansen...

Har speciellt 2 frågor:
1. Hur kan det vara skillnad på Zoombrowser och Lightroom i default? Kolla blå klänningen på 3:e bilden, är ju inte i närheten samma färg. Zoombrowser ser exakt ut som en jpg ur kameran (och är mer lik verkligheten). Tycker Lightroom alltid ger konstiga färger på människor...

2. Kör ni alltid unsharp mask i Photoshop efteråt? I så fall vilka värden skulle ni köra på mina bilder? Gillar inte suddigheten, men tycker det är svårt att få det skarpare utan att det ser manipulerat ut.
 
Senast ändrad:
det är skillnad mellan programmen i Deafult eftersom du låter dem bedöma bilden själva..

för att det ska bli som DU vill ha det så måste du in och ratta själv.

Vilka värden du ska ha när du skärper upp bilden beror på bildens storlek.. en lågupplöst bild ska ha lägre värde för samma resultat som en högupplöst med höga värden i USM.
 
lembit_pet skrev:
Kör ni alltid unsharp mask i Photoshop efteråt? I så fall vilka värden skulle ni köra på mina bilder? Gillar inte suddigheten, men tycker det är svårt att få det skarpare utan att det ser manipulerat ut.

Lite USM är nästan ett måste för att lyfta bort "slöjan" som ofta finns i bildfiler från de flesta D-SLR. Om man nu inte krämat på alltför mycket med skärpa vid konverteringen det vill säga ;-)

Prova som riktpunkt nedanstående:
Nivå: 75%. Radie: 0,5 pixlar. Tröskelvärde: 4.

Evt radie uppemot 1,0 pixlar men håll koll på skärpehalos, absolut inte något man vill ha (på porträttbilder i synnerhet). Tröskelvärde så pass högt som 4 bra också för att undvika halos samt ej ge ökat brus.

mvh / Matti
 
Bilderna blev ju bra, och med lite justering av exponering och kurvor kan de få ytterligare lite sting. Det är inte säkert att du behöver ändra vitbalansen på alla bilder, ändra bara om de ser "off" ut. Utomhusbilder i dagsljus brukar kameran kunna hantera ganska bra på auto enligt min erfarenhet. Använd den RAW-konverterare som ger det resultat du tycker är snyggast.

När du ska skärpa bilderna så beror det ju på format och om de ska visas på webb eller skrivas ut. Mindre radie och högre mängd på bilder för webben och större radie och mindre mängd för utskrift. Prova dig fram, och/eller sök på webben efter vanliga värden. Skulle också råda dig att använda lagermask eller motsvarande teknik för att lägga skärpningen endast på personerna och inte bakgrunden på den typ av bilder du visar exempel på.

Lycka till!
 
ANNONS