Annons

Fungerar galleriet bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Förbättringsförslag

Galleriet är bra, men kan bli ännu bättre...

Sammanfattar några förbättringsförslag till gallerisidan (både egna ideer och ideer uppsnappade från andra):

1. Låt varje fotograf välja om röstning resp. kommentarer ska tillåtas på hans/hennes bilder.

2. Låt varje galleribesökare välja om betyg resp. kommentarer ska visas när han/hon tittar på bilder. Väljer man bort betygen så visas inte heller listan "Mest populära bilder".

3. Tillåt max. 2 inlägg/person på varje bild (förutom för fotografen, som bör kunna kommentera obegränsat). Låter kanske förmyndaraktigt, men det skulle motverka de ovidkommande dialoger som förs under vissa bilder. Två inlägg (kommentar + ev. förtydligande) är fullt tillräckligt för att tala om vad man tycker om en bild. Fortsatta diskussioner hänvisas till forumsidorna eller till privat e-post.

4. Skicka e-post till fotografen varje gång ett betyg eller en kommentar trillar in.

5. Uppmuntra röstning och kommentering av kollektioner genom att skapa kollektionslistor. Att skapa bra enstaka bilder är svårt, men att skapa bra, sammanhållna kollektioner är svårare.

6. "Antal gånger bild visats" bör inte inkludera fotografens egna tittar.

7. "Mest kommenterade bilder" bör baseras på antal personer som kommenterat, inte på antal kommentarer.

8. "Mest populära bilder" bör baseras på bilder som betygsatts av minst 5-10 personer. Det är tokigt att en bild som bara har fått totalt tre röster ska kunna toppa listan.

9. Låt fotografen dela ut en "guldstjärna" till de bildbedömare som har lämnat konstruktiva kommentarer. Skapa en lista över de bildbedömare som har flest procent guldstjärnor. Ett sånt system uppmuntrar till konstruktiva kommentarer.

10. Efterlyser en funktion som slumpar fram bilder som jag ännu inte kommenterat. Det skulle ge "gamla" bilder längre livslängd. I nuläget försvinner bilderna för snabbt ut i glömskan...

Återkommer senare med fler punkter.
/Acke
 

antonio

Medlem
Så skulle man väl också kunna sammanfatta de åsikter jag har - med ett undantag.

Jag tycker absolut inte det är fel att diskutera bilder på plats. Diskussioner är ju minst lika givande som enstaka kommentarer, och jag läser gärna andras diskussioner. Denna möjlighet skulle totalt försvinna om diskussionen fördes via mail, och att diskutera på något forum skulle bara vara jobbigt när man inte har bilden där.

Tycker i alla fall jag.

//Johan
 

acke

Avslutat medlemskap
Max. 2 kommentarer...

...föreslår jag eftersom det stör mig mycket att se alla dessa dialoger där två personer slänger käft med varandra om dittodatt, fram och tillbaka. Dialoger som i vissa fall dränker bildkommentarerna fullständigt.

Dialog är självklart OK så länge det pratas om bilden, men hur ofta spårar inte dialogen ur?

Ett alternativ är att man i normalläget visar max. två kommentarer per debattör. Sedan kan man klicka på en knapp om man vill se samtliga kommentarer.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Vad jag tycker, är att antalet kategorier är för få.
jag saknar bla "naket" då det är så många bilder som passar in på den avdelningen. Att använda ordet naket i kategorierna i galleriet, tycker jag vore bra. För jag tror ingen blir skymfad, då vi alla SERIÖSA fotografer vet att det är skillnad på naken och porr.

Fn är man tvungen att lägga bilden i kategorin "natur" vilket jag tycker är fel.

NIKLAS

:eek:
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag har lite problem med att se kommentarerna till mina bilder. Enda sättet att se dessa är att gå i albumen från samma väg som övriga betraktare. Jag skulle gärna se att kommentarerna var tillgängliga när man administrerar albumen.

/Maverick
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
Håller med om...

Jag vill också gärna se de punkterna Ackelid tar upp införas i galleriet. Men framför allt punkerna 3, 7, 8 och 9.

kermodei, eftersöker kategorin "naket", jag har för mig att det du vill ha under naket men sätter under natur skulle du mycket väl kunna sätta i kategorin "posering", eller finns inte den kategorin. Är lite osäker på det just nu. Om inte annat så är det bättre att lägga det under "porträtt", än under natur. Personligen tycker jag inte att det har så mycket med natur att göra.

Jag håller med i det som Maverick säger om att kunna se kommentarerna när man administrerar albumen. Gör det hela så mycket lättare för fotografen!!!

Mvh :cool:
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Jabba-jabba hut hut !!!!!

Visst Dagobert (heter du verkligen det ??), kan jag lägga in naket under "Posering". Men ordet /kategorin "naket" passar bla för Fine Art Nude,lättklädda bilder av sensuell karaktär,kroppsbilder mm.

jag menar, är det inte bättre att vi har en kategori för nakna bilder av alla slag så att de medlemmar som inte klarar av att se dessa bilder VET i vilken kategori de finnes, så de kan undvika denna ?

Om webmastern till denna sidan kan bygga en så teknisk sida med så många funktioner torde denna person oxå på 2 minuter lägga till denna kategorin (ocjh många fler som efterfrågats).
Jag tycker det är för få kategorier till så många olika ämnen.

Men sidan e bra, även om sökfunktionen på www.pixelarea.com är bättre och enklöare att förstå......

NIKLAS
"Rumpfotografen"
 

gunte

Aktiv medlem
Grrrr...nu har det hänt igen!!!!
skrivit ett långt inlägg/svar och när jag ska registrera det kopplas jag bort och inlägget är borta..
inte mvh/gunte..
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
Re: Jabba-jabba hut hut !!!!!

kermodei skrev:
Visst Dagobert (heter du verkligen det ??)
Jag gör ju det. ;-)

Kan också förstå att du som "yrkesfotograf", kan sakna många kategorier. Jag som "amatörfotograf" som inte har börjat kategorisera upp mina bilder ännu, men det är snart dax, saknar nog inte så många kategorier för tillfället. Men jag kommer säkerligen att göra de i framtiden. Så, jag håller med om att det borde vara fler kategorier, men framför allt så måste de vara tydliga. Naket och posering är ju trots allt rätt nära, men ändå inte... :D

Mvh
 
ANNONS