Annons

Gatufoto? I lokal?

Produkter
(logga in för att koppla)

ovanmyra

Aktiv medlem
Hej, skulle vilja studsa en tanke.

Jag tycker jag tar aptråkiga foton numera. Det finns ju inga människor på dem (något hårddraget).
Ett av skälen är att jag avskyr tanken på att göra någon obekväm i en gatufotosituation.
Formella regler tycker jag mig ha ganska bra koll på.
Det har hänt vid ett par tillfällen att jag fått frågan "vad f*n gör du??", vid bägge tillfällena på öppen gata med relativt mycket folk i rörelse.

Här är exempel på bilder jag låtit bli att ta nyligen. Jag tar upp det för att justera in min fingertoppskänsla, om ni förstår.
1) Stod i kö till ett populärt bageri/café, mitt i lunchen. Genom det stora fönstret kunde jag se en ung dam i glatt samspråk med en väninna, cirka tre meter dit. Hade gjort en trevlig bild, ganska lätt att ta, men jag avstod.
2) I dag var jag och klippte mig på en salong jag är stammis på. En situation uppstod som hade kunnat bli en fullständigt bedårande bild men avstod. Den involverade en ung mor och en femårig dotter, modern hade under klippningen mobilplåtat dottern flitigt. Hade jag tagit en bild hade jag väl i dagens klimat blivit tagen för ful gubbe.
3) En butik på Regent Street i London för några år sen. Är där med ett par vänner och en rolig situation uppstod. Avstod mest för att jag trodde att butiken skulle misstycka.
4) Sitter på ett lokaltåg. På andra sidan gången sitter en kvinna och verkar plugga flitigt. Jag tyckte bilden "hade nåt" men avstod för att jag var osäker på reaktionen.

Fråga som har lite med det här att göra: Min favoritkamera: Zeiss Ikon ZM från 2013 (förvillande lik Leica M7). Favoritoptik: Sonnar 50/1,5.
Till saken hör att jag ofta klär mig ganska färgglatt. Jag syns fast som jag tror på ett trevligt sätt. Blir man en mindre "hotfull" fotograf om man byter till en mindre optik? (Kan tyckas vara hårklyveri men undrar faktiskt.) Har t ex ett gammalt Rodenstock 35/2,8, ganska pyttigt. Eller använda nåt så antikt att det blir en kul grej? Contax II, tidigt 50-tal? Rolleiflex?
Märker också att jag blir lite för självmedveten i situationen. Stelnar till en aning och så surnar situationen.

Synpunkter?
 

Frekeman

Aktiv medlem
Det är nog bara att konstatera att valet för dig står mellan att fortsätta att ta aptråkiga foton eller att sluta bry dig om du mot förmodan skulle göra någon obekväm när du fotar vederbörande. Uppenbarligen bryr du ju dig inte om att du möjligtvis stör personer genom att klä dig färgglatt. Alla gillar inte det. Men, det är förstås din fulla rätt – precis som att gatufota! Om man hela tiden skulle fundera på vad som skulle kunna irritera någon skulle det inte bli mycket gjort här i världen!

Att sluta bryr sig och att bli "modigare" tar sin tid och jag är personligen glad för att jag kan fota digitalt och på så sätt öva mig utan att slösa dyr film. För dig är det kanske annorlunda om du överlag fotar med film? Kanske du har en digitalare liggandes nånstans? Då kanske du kan kombinera film och digitalt? Det senare för att värma upp dig och film när du känner att du bara måste fånga nåt analogt.

Lycka till med ditt beslut!

Mvh
Fredrik

PS. Som delad poolvärd för Gatufotopoolen så skulle det vara kul om du framledes lade upp några av dina icke-aptråkiga bilder där! :)
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Tack för vinkeln, har aldrig sett det på det viset. Eg borde jag ju nu lägga upp foto på mig själv, right? ;) För att ta caféexemplet, jag hade svarta byxor, dito kängor, knallröd jacka med vita detaljer och kanske svart basker. Nu när jag tänker på det - hur mycket syns en svart mätsökarkamera mitt i allt det där? Det enkla svaret hade kanske varit att gissa avståndet - är ganska bra på det - och bara ta bilden.
Har du något tips om bra replik när nån frågar "hrrrrmmmm vem är du och varför plåtar du här?"
 

Frekeman

Aktiv medlem
Tack för vinkeln, har aldrig sett det på det viset. Eg borde jag ju nu lägga upp foto på mig själv, right? ;) För att ta caféexemplet, jag hade svarta byxor, dito kängor, knallröd jacka med vita detaljer och kanske svart basker. Nu när jag tänker på det - hur mycket syns en svart mätsökarkamera mitt i allt det där? Det enkla svaret hade kanske varit att gissa avståndet - är ganska bra på det - och bara ta bilden.
Har du något tips om bra replik när nån frågar "hrrrrmmmm vem är du och varför plåtar du här?"
Jag har under åren lärt mig att vara snabb och att gå nära. De flesta reagerar först efteråt och då tror de att jag förmodligen fotade något bakom dem – det är fördelen med vidvinkel och att vara nära. De flesta tror inte att nån fotar så nära men med vidvinkel så kan du "fota förbi" personen men få med dem ändå. Ett annat "trick" jag använder mig av är att förfokusera och se till att man har tillräckligt långt skärpedjup. Sånt går utmärkt med en mätsökarkamera som din Ikon (jag fotar numera mest med digitala Leica M) men här blir du ju begränsad av filmens förmodade låga ISO-värde och måste därmed öppna upp bländaren mer. Särskilt inomhus. Då får du fokusera lite mer exakt.

Jag har inget speciellt avväpnande svar på om jag blir ifrågasatt. Det händer så sällan så jag får inte tillfälle att öva tillräckligt ofta. Men man kan ju säga att personen ifråga var så intressant klädd och cool ut att man bara måste fota vederbörande. För dig som skjuter film så har du en bra anledning där de ber om att du ska "deleta" ett foto. Det går ju liksom inte så lätt med film...
 

MNB

Aktiv medlem
Av egen erfarenhet och under dom åren och otaliga timmar jag gått runt på gatorna, så märker knappt folk omkring av en. Idag är det sådant tempo och folk är så uppe i sitt egna och deras lillas sfär.

Det låter som du haft mer "otur" när dom personerna som undrat vafan du håller på med. Det gäller ju ha att ha lite tips och trick för sig när man är på gatan för att dra mindre uppmärksamhet till sig.

Sen är det klart beroende på vad för typ av gatufoto man vill ta. Vill man slänga upp kameran 2m ifrån en främmande persons ansikte, då får man nog räkna med frågor och arga blickar.

Då är det smidigare att köra ett 56mm (85mm) t ex om man vill vara lite mer anonym och ändå ta närbilder.

Annars som sagt, tänk inte så mycket. Bara ta bilder. Dom ytterst få gångerna någon kommer fram och frågar, så är det bar att vara trevlig och bemötande. Berätta att man är en glad hobbyfotograf och visa sin instagram t ex. Jag har tryckt upp visitkort som jag ger ut när någon person kommer fram. Där står mitt namn, min instagram och hemsida. Nästan alltid är det bara sköna människor man har framför sig när man bara förklarar vad man gör och visar det. Förklarar man till personen varför man tog bilden, alltid i som en komplimang om deras klädsel eller liknande som gjorde att man såg en bra bild där och då.

Men om någon vill att man tar bort bilden på dom så gör man det utan tvekan och inte "tjafsar". Det får ju bara en negativ klang för oss gatufotografer annars.

Men gå ut, ta bilder och tänk mindre!
 

Frekeman

Aktiv medlem
Av egen erfarenhet och under dom åren och otaliga timmar jag gått runt på gatorna, så märker knappt folk omkring av en. Idag är det sådant tempo och folk är så uppe i sitt egna och deras lillas sfär.
Jag tycker att folk lägger märke till en men det är klart att det beror på hur nära man är kanske. Det viktiga är att man uppträder på ett sätt som gör att man inte blir konfronterad. Och att man först läggs märke till efter man har tagit det foto man vill ta.

Sen är det klart beroende på vad för typ av gatufoto man vill ta. Vill man slänga upp kameran 2m ifrån en främmande persons ansikte, då får man nog räkna med frågor och arga blickar.

Då är det smidigare att köra ett 56mm (85mm) t ex om man vill vara lite mer anonym och ändå ta närbilder.
Jag tar foton på folk 1-2 meter ifrån mig och får sällan frågor och arga blickar. Att fota med längre brännvidder (längre än 28-35 mm) är en större utmaning vad gäller både att bli uppmärksammad och att fota människor framifrån. Det har att göra med din smalare brännvidden som gör att du måste rikta objektivet emot dina subjekt och att där du står så ligger ofta deras fokus på omgivningen. Med vidvinkel kan du fylla bilden med subjekt när deras blickfång är bakom dig. Det är min erfarenhet.

Annars som sagt, tänk inte så mycket. Bara ta bilder. Dom ytterst få gångerna någon kommer fram och frågar, så är det bar att vara trevlig och bemötande. Berätta att man är en glad hobbyfotograf och visa sin instagram t ex. Jag har tryckt upp visitkort som jag ger ut när någon person kommer fram. Där står mitt namn, min instagram och hemsida. Nästan alltid är det bara sköna människor man har framför sig när man bara förklarar vad man gör och visar det. Förklarar man till personen varför man tog bilden, alltid i som en komplimang om deras klädsel eller liknande som gjorde att man såg en bra bild där och då.
Idel bra råd.

Men om någon vill att man tar bort bilden på dom så gör man det utan tvekan och inte "tjafsar". Det får ju bara en negativ klang för oss gatufotografer annars.

Men gå ut, ta bilder och tänk mindre!
Nja, att låta andra bestämma över en gillar jag inte. Tycker att det är viktigt att ta tillfället i akt och informera om att man har frihet att fota vem man vill osv. Tar man bort bilder så förstärker man personers uppfattningar att "man måste fråga först" med mera.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Gentlemen, tackar för alla synpunkter. Ska läsa dem en gång till i morgon när jg är lite fräschare i huvvet. Återkommer kanske om jag kommer på nåt mer. Det där om gatufotopoolen lät ju nästan som en utmaning. ;)
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Upptäckte för en vecka sedan att det inte bara är gatufotografering av människor som gör folk obekväma.

Jag hade köpt mig en Leica M246 och ville prova så rangefindern var kalibrerad.

Hittade ett elskåp som någon hade klottrat på, så jag tog några bilder. Efter en liten stund kommer det fram en kvinna som frågade varför jag fotograferade elskåpet.
Hon tyckte det såg väldigt mystiskt ut, och var orolig eftersom det händer så mycket i världen idag.

Jag förklarade för henne vad jag gjorde, och hon verkade nöja sig med det.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Upptäckte för en vecka sedan att det inte bara är gatufotografering av människor som gör folk obekväma.

Jag hade köpt mig en Leica M246 och ville prova så rangefindern var kalibrerad.

Hittade ett elskåp som någon hade klottrat på, så jag tog några bilder. Efter en liten stund kommer det fram en kvinna som frågade varför jag fotograferade elskåpet.
Hon tyckte det såg väldigt mystiskt ut, och var orolig eftersom det händer så mycket i världen idag.

Jag förklarade för henne vad jag gjorde, och hon verkade nöja sig med det.
Se där! Men jag tycker nog det är graden vettigare att ifrågasätta den typen av fotografering än gatufoto. Men t o m ryska spioner skulle förmodligen även de använda sig av mobiltelefoner idag.

Trevlig kamera annars. Har också ett exemplar.
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Se där! Men jag tycker nog det är graden vettigare att ifrågasätta den typen av fotografering än gatufoto. Men t o m ryska spioner skulle förmodligen även de använda sig av mobiltelefoner idag.

Trevlig kamera annars. Har också ett exemplar.
Det finns nog en poäng i det du säger, men samtidigt så är det ju tråkigt att man inte kan fotografera "vad man vill" utan att bli ifrågasatt.

Precis min tanke, även om Leican är diskret, så är ju en mobilkamera betydligt mer diskret.

Nu har jag bara tagit ett fåtal bilder med denna kamera, men jag är redan mer än nöjd :D
 

Frekeman

Aktiv medlem
Det finns nog en poäng i det du säger, men samtidigt så är det ju tråkigt att man inte kan fotografera "vad man vill" utan att bli ifrågasatt.

Precis min tanke, även om Leican är diskret, så är ju en mobilkamera betydligt mer diskret.

Nu har jag bara tagit ett fåtal bilder med denna kamera, men jag är redan mer än nöjd :D
Javisst är det tråkigt att folk tror att man är en skum typ som fotar med en riktig kamera i det publika. Och känner sig nödgade att fråga med mera.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Javisst är det tråkigt att folk tror att man är en skum typ som fotar med en riktig kamera i det publika. Och känner sig nödgade att fråga med mera.
Hej igen. Diskussionen tar en lite annan vinkel, ser jag. Personligen tycker jag det är bra att folk är "på tårna" med tanke på hur läget är. Det här blir ju dock lite komiskt. "Vi förbereder invasionen genom att plåta små elskåp i fullt dagsljus...."
 

ovanmyra

Aktiv medlem
OK, provar en annan vinkel. Hur ser ni på folk som är spektakulära med flit och rimligen vet om det? För några år sedan stod jag på Malmö C och råkade se en ovanligt häftig goth* luta sig lite coolt mot väggen. Hade gjort en bra bild sådär i profil men...vågade inte.

*) För den som inte vet det, goth är en subkultur, släkt med punken på 70-talet. Tänk Morticia Addams eller "klivit-rakt-ut-ur-en-dystopi" mitt på blanka förmiddan.
 

MNB

Aktiv medlem
OK, provar en annan vinkel. Hur ser ni på folk som är spektakulära med flit och rimligen vet om det? För några år sedan stod jag på Malmö C och råkade se en ovanligt häftig goth* luta sig lite coolt mot väggen. Hade gjort en bra bild sådär i profil men...vågade inte.

*) För den som inte vet det, goth är en subkultur, släkt med punken på 70-talet. Tänk Morticia Addams eller "klivit-rakt-ut-ur-en-dystopi" mitt på blanka förmiddan.
Allt har sin tid och plats, eller inte. Bara för att någon har en stil som sticker ut t ex så blir inte ett fotografi på dom automatiskt bra. Inte i min mening i alla fall.

Däremot kanske ett fångat ögonblick på en äldre dam eller herre som går förbi en goth person och tittar lite förundrat/ifrågasättande. Det hade blivit något intressant i mitt tycke.

Gatufoto är så brett och alla har olika åsikter om vad det är och bör vara. Personligen har jag aldrig förstått hela grejen med att bara ta random foton på gatan som sällan har något intressant att säga.

Nu är ju allt som sagt subjektivt och vad jag tycker är bra (och t ex hur jag fotar) behöver ju inte betyda att alla håller med. Vissa tycker ju att gatufoto är en dokumentation av vardagen och den där bilden som är helt ointressant idag, är mycket mer tilltalande om 30-40 år när man tittar på den.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Allt har sin tid och plats, eller inte. Bara för att någon har en stil som sticker ut t ex så blir inte ett fotografi på dom automatiskt bra. Inte i min mening i alla fall.

Däremot kanske ett fångat ögonblick på en äldre dam eller herre som går förbi en goth person och tittar lite förundrat/ifrågasättande. Det hade blivit något intressant i mitt tycke.

Gatufoto är så brett och alla har olika åsikter om vad det är och bör vara. Personligen har jag aldrig förstått hela grejen med att bara ta random foton på gatan som sällan har något intressant att säga.

Nu är ju allt som sagt subjektivt och vad jag tycker är bra (och t ex hur jag fotar) behöver ju inte betyda att alla håller med. Vissa tycker ju att gatufoto är en dokumentation av vardagen och den där bilden som är helt ointressant idag, är mycket mer tilltalande om 30-40 år när man tittar på den.
Och *där* satte du det. Jag tar många bilder som jag knappt skulle visa nån eftersom de se urtrista ut i dag, men om 20 år..
 

MNB

Aktiv medlem
Och *där* satte du det. Jag tar många bilder som jag knappt skulle visa nån eftersom de se urtrista ut i dag, men om 20 år..
Personligen försöker jag ta intressanta foton i nutid. Vem orkar vänta 20 år på att dom kanske blir intressanta då? Oavsett behövs något intressant, bra komposition och allt det där i mitt tycke.

Men för att återgå lite till din ursprungliga frågeställning. Det känns som att du över analyserar fotograferandet.

Mitt råd är, gå ut och foto. Träna både ditt "fotoöga" och ditt mod att fota andra människor med mera. Med tiden kommer det bli lättare och bättre. Det kan jag nästan lova.

Är det inte roligare att fota och utvecklas nu, än att hålla sig själv tillbaka och hoppas på att foton (som du själv t om beskriver som urtrista) kanske blir lite intressanta om 20 år.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Tack för en väldigt tankeväckande synpunkt. Det är eg två olika saker det där:
Med "urtrista" menar jag sånt som är extremt vardagligt i dag men kommer att vara försvunnet och därmed en tidsbild om 20 år. Exempel: Stor skylt i vackert landskap. På skylten står "Vill du också ha fiberanslutning? Kontakta Hackebacke Fiber!". Sen försöker jag göra nåt bildmässigt intressant av det också. Har en sån på vägen till jobbet, väntar bara på rätt ljus och väder.
Mod att ta intressantare bilder är nåt annat och som du säger, bara att träna.
 

MNB

Aktiv medlem
Tack för en väldigt tankeväckande synpunkt. Det är eg två olika saker det där:
Med "urtrista" menar jag sånt som är extremt vardagligt i dag men kommer att vara försvunnet och därmed en tidsbild om 20 år. Exempel: Stor skylt i vackert landskap. På skylten står "Vill du också ha fiberanslutning? Kontakta Hackebacke Fiber!". Sen försöker jag göra nåt bildmässigt intressant av det också. Har en sån på vägen till jobbet, väntar bara på rätt ljus och väder.
Mod att ta intressantare bilder är nåt annat och som du säger, bara att träna.
Japp, förstår vad du menar där med reklamskylten för fiber t ex.

En sak du skulle kunna göra för att känna mer mod och få "träning" är att gå ut och fota med en annan gatufotograf. Bor du i en större stad eller i närheten av en, så är det ganska lätt fixat. Det finns t ex här i forumet man kan söka efter en "fotokompis" eller så finns det säkert Facebook grupper.

Det är betydligt lättare att fota på gatan när man har med sig någon, det blir en slags trygghet och man blir mer "våghalsig" och inte minst lär man sig av varandra på alla plan.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag tror personligen att det är 99 procent en fråga om att hålla sig varm i kläderna. Att komma in i tillståndet som kanske kan kallas flow, som gör att det går på reflex att ta den bedårande bilden, och få lättare att återvända till det. Jag är själv sällan speciellt bekväm med det, och därför inte någon jätteproduktiv gatufotograf. Det där med utrustningen fastnar man ju gärna i, men jag tror det spelar väldigt mycket mindre roll än man vill tro. Jag har fotograferat med de flesta typer av kameror: tvåögda mellanformatare, småbild, små digitalkameror och stora med 24-70, och det spelar väldigt lite roll.
 
ANNONS