Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto? I lokal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frekeman

Aktiv medlem
Lars, precis som det har skrivits, undvik att överkomplicera det hela. Tänk inte för mycket utan fota instinktivt det du känner kan vara nåt. Sålla sedan agnar från vetet när du kommer hem till datorn, eller i ditt fall, när fotona är framkallade.

Gå ut och träna med en digital kamera så att du inte slösar film. Inse att vissa dagar blir bättre än andra utan att man egentligen inte vet varför. I lördags gick jag upp 05.30 för att utnyttja en vacker och solig dag i London. Jag var taggad och det var perfekta förutsättningar. Gick inte så bra som jag hade kunna förvänta mig. Sånt händer. Man får ge sig på det igen. Gatufoto är förbaskat svårt, glöm inte det.

Lycka till!
 

PMD

Aktiv medlem
Har du något tips om bra replik när nån frågar "hrrrrmmmm vem är du och varför plåtar du här?"
"Hej, jag heter Lars. Vad heter du?"
Efter att ni har presenterat er kan du förklara att du är hobbyfotograf och tycker om att ta bilder av intressanta situationer.
 

PMD

Aktiv medlem
När det gäller den implicita frågan i trådrubriken (och de fyra fallen av icke-fotograferande i urinlägget) så har lokalens ägare (eller den/de som disponerar lokalen) rätt att sätta villkoren för vistelse i lokalen. Någon annan som vistas där samtidigt som du kan inte ställa några sådana krav).

Om lokalinnehavaren inte har meddelat i förväg (t.ex. genom en skylt) så kan du fotografera i lokalen eller vistas där med knallröd jacka. Om lokalinnehavaren säger att du inte får vara där om du fotograferar eller har en knallröd jacka på dig så måste du sluta fotografera eller ta av dig jackan. Om du inte följer uppmaningen kan du avhysas från lokalen, men du är inte tvungen att radera bilder eller bränna jackan.
 

PMD

Aktiv medlem
För att ta en ytterlighet: Ingen skulle väl med vett och vilja plåta en HA-väst? ;)
Det beror på hur fotografiskt intressant den är. De HA-västar jag har sett på bild har sett rätt tråkiga ut så jag skulle nog inte ta en bild, men om jag skulle fotografera en HA-väst så skulle jag nog använda en Canon EOS-1D (av någon version) eller en Nikon Dn (där n är en siffra mellan 1 och 6). Helst med en så stort och tungt objektiv som möjligt monterat.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Bra synpunkter. Tänkte hålla grytan kokande: Jag åkte tåg. Gjorde en poäng av att ha min svarta Zeiss men ett litet silverfärgat 35 på. Ägnade mig åt leken "hur bra kan du gissa avstånd"? Pekade i bland kameran mot saker mellan folk eller helt bort från, dels för att kolla om jag gissat rätt, dels för att bli varm i kläderna i situationen. På vägen hem "kom" också bilden, nästan zen-lugn när jag tog den på 1/60 och full öppning. Har ni tur så kommer den här när den kommer ur labbet. ;)
 

ovanmyra

Aktiv medlem
När det gäller den implicita frågan i trådrubriken (och de fyra fallen av icke-fotograferande i urinlägget) så har lokalens ägare (eller den/de som disponerar lokalen) rätt att sätta villkoren för vistelse i lokalen. Någon annan som vistas där samtidigt som du kan inte ställa några sådana krav).

Om lokalinnehavaren inte har meddelat i förväg (t.ex. genom en skylt) så kan du fotografera i lokalen eller vistas där med knallröd jacka. Om lokalinnehavaren säger att du inte får vara där om du fotograferar eller har en knallröd jacka på dig så måste du sluta fotografera eller ta av dig jackan. Om du inte följer uppmaningen kan du avhysas från lokalen, men du är inte tvungen att radera bilder eller bränna jackan.
Nästan överpedagogiskt men helt rätt som frågan var ställd. Bra för att köra bort den lätta nojan. =)
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Det beror på hur fotografiskt intressant den är. De HA-västar jag har sett på bild har sett rätt tråkiga ut så jag skulle nog inte ta en bild, men om jag skulle fotografera en HA-väst så skulle jag nog använda en Canon EOS-1D (av någon version) eller en Nikon Dn (där n är en siffra mellan 1 och 6). Helst med en så stort och tungt objektiv som möjligt monterat.
För att glas/metallklumpen är ett bra närstridsvapen?? (Du behöver inte svara.)
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

ovanmyra

Aktiv medlem
Jag tror personligen att det är 99 procent en fråga om att hålla sig varm i kläderna. Att komma in i tillståndet som kanske kan kallas flow, som gör att det går på reflex att ta den bedårande bilden, och få lättare att återvända till det. Jag är själv sällan speciellt bekväm med det, och därför inte någon jätteproduktiv gatufotograf. Det där med utrustningen fastnar man ju gärna i, men jag tror det spelar väldigt mycket mindre roll än man vill tro. Jag har fotograferat med de flesta typer av kameror: tvåögda mellanformatare, småbild, små digitalkameror och stora med 24-70, och det spelar väldigt lite roll.
Ja, och tänk på de bilder som blivit klassiker på sitt innehåll och betydelse. Inte *** funderar du på om linsen tunntecknar, är lite mosig i hörnen eller om det är sonnarkänsla eller planaranalytiskt. Fruktansvärt lätt att gå ner sig i men betyder eg väldigt lite. En av mina egna bilder som ger mig the fuzzies i magen: Nikkor 50/1,4 på full öppning på en julmarknad. Massor av optiska hyss eg men inte gör det nåt.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Japp, förstår vad du menar där med reklamskylten för fiber t ex.

En sak du skulle kunna göra för att känna mer mod och få "träning" är att gå ut och fota med en annan gatufotograf. Bor du i en större stad eller i närheten av en, så är det ganska lätt fixat. Det finns t ex här i forumet man kan söka efter en "fotokompis" eller så finns det säkert Facebook grupper.

Det är betydligt lättare att fota på gatan när man har med sig någon, det blir en slags trygghet och man blir mer "våghalsig" och inte minst lär man sig av varandra på alla plan.
Bra tanke! Fiberskylten är f ö hittad och plåtad nu. :)
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Hej, tyckte det kunde vara sportsligt att visa något. Tyckte det blev vackert med den gula jackan mot blå inredning. Teknik: Ektar 100, optik Rodenstock 35/2,8 tidigt 50-tal, 1/60 f/2,8.iegnatankar.jpg
 

Frekeman

Aktiv medlem
Hej, tyckte det kunde vara sportsligt att visa något. Tyckte det blev vackert med den gula jackan mot blå inredning. Teknik: Ektar 100, optik Rodenstock 35/2,8 tidigt 50-tal, 1/60 f/2,8.Visa bilaga 164946
Färgkombon är ju bra men ryggar fungerar sällan bra i gatufoto och jag tror att det också gäller detta foto. Ansikten brukar vara intressanta och det är ju ett snyggt ljus som kommer från fönstret. Så, det gick nog att göra nåt bättre av scenen misstänker jag.
 

Edwin

Ny medlem
Hej Lars,
Mitt tips är att kolla upp bl.a. nedanstående fotografer. Ta in deras bilder, försök sätta ord på deras bildspråk, vad du gillar och inte gillar. Vad berättar bilden, vilka känslor väcks, vad är det unika med ögonblicket osv. Utmana dig själv genom att lämna din comfort-zone, och fortsätt din resa att hitta ditt eget bildspråk och utveckla det.

 
Senast ändrad:

ovanmyra

Aktiv medlem
Färgkombon är ju bra men ryggar fungerar sällan bra i gatufoto och jag tror att det också gäller detta foto. Ansikten brukar vara intressanta och det är ju ett snyggt ljus som kommer från fönstret. Så, det gick nog att göra nåt bättre av scenen misstänker jag.
Kanske, kanske. Jag satt skönt och insåg att jag tyckte vyn var fin precis som den var. Skippar detaljerna, de hade kunnat snedtända i det här forumet. Vi har nog lite olika smak där.
 

ovanmyra

Aktiv medlem
Hej Lars,
Mitt tips är att kolla upp bl.a. nedanstående fotografer. Ta in deras bilder, försök sätta ord på deras bildspråk, vad du gillar och inte gillar, vad berättar bilden, vilka känslor väcks, vad är det unika med ögonblicket osv, utmana dig själv genom lämna din comfort-zone, och fortsätt din resa att hitta ditt eget bildspråk och utveckla det.

Tack för tipsen. Ska dyka i det senare, just nu är jag löjligt mätt på nässelsoppa. ;)
 
ANNONS