Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Benganbus

Aktiv medlem
Men här syns Barnens dag i Högdalen tydligt! :)

Och kolla,
även litet trendig "attlutakameran" något för att få en linje i bildhörnet! ;)

Se'n undrar jag om det va nåt medvetet drag..!? ;)
 

Bilagor

brasse Bosse

Aktiv medlem
Samling till match... querentão i Sorocaba (+40)
Vi spelar på söndagar ... finns c.a 100 veteran lag i Sorocaba där jag bor delar av året...staden har c.a 500 000 inv.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Och så det här med facit... ;)

Här är en bild av en ung och ivrig fotograf! :)
Tidigt 1960-tal! :)

Men en ganska nyköpt kamera.
En svart Leica M3,
med ett Canon-objektiv, 1,8/35 mm samt en Leitz extrasökare.

Ok, för att berätta om facit!

Vad gäller kameran på bilden,
så anade nog ingen på 1960-talet något om prisutvecklingen på dessa "svart-leicor" som skulle ske på 1990-talet..

Nu på en av de senaste LP Auktionerna,
Nr 23,
fanns det en svart Leica M3 med ett utropspris på 39000:-

43000:- gick den för samt det % tillägg som köparen betalar till LP.

Ok, med facit i hand...
Men,
kul å haft en så'n i alla fall, så får man se det! ;) :)

Ps.
Hade senare en svart Leica M2..
Samma "problematik" där.. ;)
 

Bilagor

Kijana

Aktiv medlem
Nä, det gäller att gilla samma grejer som de som sitter på stålarna, för då kan priserna stiga mot stjärnorna. Allt enligt en av experterna i Antikrundan.

Personligen tycker jag att min Canon AT-1 duger rätt bra till gatufoto, den är lätt, den är enkel och är som jämförelse med nyare digitalsystemare knappast intressant för dem som eventuellt skulle vilja plocka av mig kameran.

Men när jag varit ute och fotat nyligen när det varit stilla och lugnt på gatorna, eller åtminstone inte så mycket folk, så har jag upplevt fotograferandet som ett ljudligt knäppande. Eller ska jag säga smällande som gör att det ekar mellan husen, för det är ändå min upplevelse.
Finns det tystare manuella hus än just detta av Canon, eller är det bara att sikta in sig på en mätsökarkamera?
 

Benganbus

Aktiv medlem
Kijana skrev:
Nä, det gäller att gilla samma grejer som de som sitter på stålarna, för då kan priserna stiga mot stjärnorna. Allt enligt en av experterna i Antikrundan.

Personligen tycker jag att min Canon AT-1 duger rätt bra till gatufoto, den är lätt, den är enkel och är som jämförelse med nyare digitalsystemare knappast intressant för dem som eventuellt skulle vilja plocka av mig kameran.

Men när jag varit ute och fotat nyligen när det varit stilla och lugnt på gatorna, eller åtminstone inte så mycket folk, så har jag upplevt fotograferandet som ett ljudligt knäppande. Eller ska jag säga smällande som gör att det ekar mellan husen, för det är ändå min upplevelse.
Finns det tystare manuella hus än just detta av Canon, eller är det bara att sikta in sig på en mätsökarkamera?
Hej Kenneth
Jag har kört gatufoto med SLR Praktica, Contax,
Nikon F, F2 och F3, och visst kan man tycka att det "smäller" aningen litet ibland, som du säger,
men så kan jag ibland även känna med Leican...
(Men visst är Leican litet tystare än en SLR, de e klart)

Men tror inte att det skall ha någon avgörande betydelse..!?

Skall man "fota tyst" då blir det väl nå't digitalt,
har en gammal digitalkompakt, som jag kan göra ljudlös.....
men hur kul e en så'n! ;)

Tror känslan, handhavandet är viktigast.
Trivs du med kameran,
funkar den för dig, då är den rätt!
Låter också som om du trivs med din Canon AT-1! :)
/Bengan

Ps.
Men klart att du kan pröva en "mätsökare"...
Men då finns risken att du blir en så'n där insnöad, trångsynt "mätsökarkamera-aficionados"!! ;):)
 

TBStoor

Aktiv medlem
Kijana skrev:
Nä, det gäller att gilla samma grejer som de som sitter på stålarna, för då kan priserna stiga mot stjärnorna. Allt enligt en av experterna i Antikrundan.

Personligen tycker jag att min Canon AT-1 duger rätt bra till gatufoto, den är lätt, den är enkel och är som jämförelse med nyare digitalsystemare knappast intressant för dem som eventuellt skulle vilja plocka av mig kameran.

Men när jag varit ute och fotat nyligen när det varit stilla och lugnt på gatorna, eller åtminstone inte så mycket folk, så har jag upplevt fotograferandet som ett ljudligt knäppande. Eller ska jag säga smällande som gör att det ekar mellan husen, för det är ändå min upplevelse.
Finns det tystare manuella hus än just detta av Canon, eller är det bara att sikta in sig på en mätsökarkamera?
Nog är väl mätsökaren en aning tystare och lite mer diskret. Men det som jag tycker om i mätsökaren är det att fotograferandet är mer intuitivt och kompositionen blir "lättare" då man ser vad som händer runt om motivet (jmf spegeleflexens "exakta" sökare). För mig är den roligaste och smidigaste gatufotocombon en mätsökare med A-läge, 15, 21 mm objektiv inställd på f/8, motljus och kameran på maghöjd och sen så nära motivet som möjligt och pling! Upp med kameran och komposition genom den externa sökaren och pling igen. Man får ibland intressanta blickar/ögonkontakt då folk undrar vad han tittar igenom.

Ett ex här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=770381&target=_blank
 

Benganbus

Aktiv medlem
TBStoor skrev:
Nog är väl mätsökaren en aning tystare och lite mer diskret. Men det som jag tycker om i mätsökaren är det att fotograferandet är mer intuitivt och kompositionen blir "lättare" då man ser vad som händer runt om motivet (jmf spegeleflexens "exakta" sökare). För mig är den roligaste och smidigaste gatufotocombon en mätsökare med A-läge, 15, 21 mm objektiv inställd på f/8, motljus och kameran på maghöjd och sen så nära motivet som möjligt och pling! Upp med kameran och komposition genom den externa sökaren och pling igen. Man får ibland intressanta blickar/ögonkontakt då folk undrar vad han tittar igenom.

Ett ex här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=770381&target=_blank


Håller med dig Torbjörn vad gäller praktiskt gatufototeknik med mätsökarkamera,
men varning alla som läser detta!
Vi e partiska "insnöade mätsökargatufotoaficiondos"!! ;)

Men visst funkar en M Leica bra för mig,
men sannolik också genom att jag är van med den!
Sedan 1960-talet!!
Det mesta av mitt fotograferande går faktiskt nästan på "automatik"!
Då dumt att byta en fungerande rutin! :)

Den här bilden, det är ganska nära fotograferad! :)
Men jag vet inte, kanske såg hon,
eller brydde sig inte,
men sannolikt hördes inte kameran i alla fall!
På så sätt funkade det bra!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/855556.htm


Ps.
Skulle nog också vilja ha ett A-läge på min gatufotokamera....
Praktiskt vid gatufoto...
 

Kijana

Aktiv medlem
Benganbus skrev:
Hej Kenneth
Jag har kört gatufoto med SLR Praktica, Contax,
Nikon F, F2 och F3, och visst kan man tycka att det "smäller" aningen litet ibland, som du säger,
men så kan jag ibland även känna med Leican...
(Men visst är Leican litet tystare än en SLR, de e klart)

Men tror inte att det skall ha någon avgörande betydelse..!?

Skall man "fota tyst" då blir det väl nå't digitalt,
har en gammal digitalkompakt, som jag kan göra ljudlös.....
men hur kul e en så'n! ;)
Tack, det var ett intressant historiskt perspektiv på saken. Jag vill gärna undvika digitalkompakt, mest för att jag tycker kompakter är tråkiga och svåra att fota med.
Får väl lära mig att vissla, eller skaffa mig en så'n där mp3-spelare med ett par hörlurar. De brukar ju överrösta det mesta.

Tror känslan, handhavandet är viktigast.
Trivs du med kameran,
funkar den för dig, då är den rätt!
Låter också som om du trivs med din Canon AT-1! :)
/Bengan
Japp, det gör jag. Nu är ett 50 mm det bästa jag har i gatufotoväg, men tänkte skaffa mig ett 28-objektiv. Då måste man ju gå mycket närmare, eller rent av riktigt nära, men smäller det för mycket så är det inte så kul.
Jag är inte så händig eller teknisk av mig, funderar ändå på om det går att lägga någon form av ljuddämpande material runt huset så att slutarljudet inte hörs.

Ps.
Men klart att du kan pröva en "mätsökare"...
Men då finns risken att du blir en så'n där insnöad, trångsynt "mätsökarkamera-aficionados"!! ;):)
Ja, hu va' hemskt ;-)
 

Benganbus

Aktiv medlem
Kijana skrev:
Tack, det var ett intressant historiskt perspektiv på saken. Jag vill gärna undvika digitalkompakt, mest för att jag tycker kompakter är tråkiga och svåra att fota med.
Får väl lära mig att vissla, eller skaffa mig en så'n där mp3-spelare med ett par hörlurar. De brukar ju överrösta det mesta.



Japp, det gör jag. Nu är ett 50 mm det bästa jag har i gatufotoväg, men tänkte skaffa mig ett 28-objektiv. Då måste man ju gå mycket närmare, eller rent av riktigt nära, men smäller det för mycket så är det inte så kul.
Jag är inte så händig eller teknisk av mig, funderar ändå på om det går att lägga någon form av ljuddämpande material runt huset så att slutarljudet inte hörs.



Ja, hu va' hemskt ;-)


En 28 mm passar nog ganska bra som gatufoto-glugg!

Jag kör ju med min 15 mm,
men ibland blir det litet svårt med den...;)
Jag vill inte/
vågar inte gå tillräckligt nära för en bra bild(utfyllnad)....
Man bör ju oftast vara på 1-3 meter med den..
Då känns en 24-28 mm litet mer lagom.. :)

Skall vid tillfälle testa/provfota med Zeiss Biogon T* 2.8/25 ZM på min M6:a:)



Å då det är litet lugnt här i Gatufotoforumet,
passar jag på att lägga in en Jul-bild! :)

Fast den här e från en Jul på tidigt 1960-tal.
På varuhuset Åhléns i Stockholm! :)

Fotograferad med en Leica och en 35:a.
 

Bilagor

ANNONS