Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla glugg i USA - är det något man skall tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
men det kunde ju vara kul och veta om tullen beslagtar objektivet till dess man drivit frågan rättsligt.
Nej det gör de inte. I alla fall gör de inte så med andra saker.
Du kommer att få åka hem o så skall du visa att du inte har smugglat in det i landet. Tex genom att visa upp kvitto på det du har med dig hem.

Däremot är det skillnad på vapenklassat material. Det kommer tullen att beslagta o du kommer att få tillbaka det senare.
Det fall jag känner till så berör det spikpistoler.
 
Men jösses !

Hur svårt kan det vara ? Det är väl bara att köpa det man vill, slänga förpackningar, eller skicka hem dom, om man vill ha dom kvar.

Gå i gröna gången vid tullen, ingen har någonsin bett att få kolla min kamerautrustning.
Har handlat både både kamera, optik, och div annat från bla hongkong och england.

Jävla tjat om ev fusk med tullavgifter mm ! Jag har inget dåligt samvete. Men den frågan får vi ev. ta i en annan tråd.
 
Men jösses !

Hur svårt kan det vara ? Det är väl bara att köpa det man vill, slänga förpackningar, eller skicka hem dom, om man vill ha dom kvar.

Gå i gröna gången vid tullen, ingen har någonsin bett att få kolla min kamerautrustning.
Har handlat både både kamera, optik, och div annat från bla hongkong och england.

Jävla tjat om ev fusk med tullavgifter mm ! Jag har inget dåligt samvete. Men den frågan får vi ev. ta i en annan tråd.

Jag tror att jag skrivit det ett antal gånger i den här tråden, men jag försöker igen - OM DU VILL FUSKA MED SKATT OCH TULL, GÖR DET INTE HÄR.Klart nog?
 
Ett helt verksamt handelshinder således.
Ja, tullar är ett elände som hindrar handel mellan folk i olika delar världen och som alltså är en bromskloss för ekonomisk utveckling.

Inte för att det är tillämpligt i detta fall, men tullar som gör varor dyra att importera från fattiga länder ser till att folk i dessa länder fortsätter att vara fattiga.
 
Nä men tullen har faktiskt rätt att begära att se ditt kvitto när du kommer hem.
Och kan du inte visa upp det så kommer du att beläggas med tull + moms o troligtvis straffavgifter för det brott du har begått.
Nej, det är tullen som ska bevisa att du har köpt varorna utomlands. Det är inte du som ska bevisa att du inte har gjort det. Avsaknad av (svenskt) kvitto gör alltså inte automatiskt att man får betala tull och moms. Jag har citerat en emailkonversation jag hade med en tulltjänsteman om den saken i flera andra trådar så jag gör det inte här igen. Sök och du skall finna. :)

Det är dock inte risktfritt att smuggla varor till Sverige. Efter utredning kan det mycket väl gå att bevisa smuggling, och då åker man inte bara på att betala tull och moms, man riskerar även att de insmugglade varorna beslagtas. Jag känner till ett fall där så skedde. En Nikon F-801 med objektiv förverkades. Det var visserligen cirka 20 år sen, men det är inte mer lagligt att smuggla idag.
 
Om man åker utom EU med större/dyrare utrustning och vill vara säker på att slippa problem med tullen.
Som privatperson gör en lista på sakerna och besök tullen på utvägen och få den stämplad. Enkelt att visa listan för tull i andra länder och på hemväg. Även bra om väskan blir stulen.

Som juridiskperson (företag) använd ATA carnet som kan erhållas på handelskammaren. Det är ett internationellt tullpass för saker som tillfälligt vistas utanför EU.

Inom EU är det fri rörlighet för varor dock kan en lista med vad man har med sig vara bra om nåt försvinner men då mest för att förenkla ev. anmälan om förlust. Om man handlar på distans t ex via web eller telefon från annat EU-land ska man betala moms i antingen det land man handlar från eller i Sverige. Vilken moms sats som gäller beror på i vilken omfattning säljaren säljer till Sverige. Är den stor så betraktas distans försäljningen som att den gjorts i Sverige. Handlar man på plats i annat EU land är det bara att tames grejerna hem och ta med kvitto. Fastnar du i en tullpolisen så kan du visa din egen lista + kvitto.
 
Åter igen - det är inte tillåtet att uppmana till lagbrott enligt forumreglerna. Att man inte blir stoppad av tullen gör inte smuggling lagligt.

Jag tänkte bara fråga lite.

Det är så att jag ska på eget initiativ ska tulla för varan oavsett om personalen granskar mig eller inte? Uppmaning till brott blir det om jag föreslår att någon ska gå igenom tullen utan att ta kontakt och säga "jag har köpt saker som jag ska tulla för"?
 
Senast ändrad:
Jag tänkte bara fråga lite.

Det är så att jag ska på eget initiativ ska tulla för varan oavsett om personalen granskar mig eller inte? Uppmaning till brott blir det om jag föreslår att någon ska gå igenom tullen utan att ta kontakt och säga "jag har köpt saker som jag ska tulla för"?

Ja, det är du som "importör" som är ansvarig att anmäla importen i tullen.
Att uppmana någon att i te göra det är att uppmana till brott.
 
Precis. Köp begagnat och ha papper skrivna på värde under 4300kr.

Kvitto ska vara på det belopp som faktiskt betalats.

Är det en gåva är det marknadsvärde som ska anges. Så har du fått ett objektiv som begagnat på t ex blocket värderas till 50 kSEK är det inte Ok skriva 4 kSEK som värde.
Om tullen misstänker att manangivit fel belopp kan de göra en egen värdering.
 
...

Gå i gröna gången vid tullen, ingen har någonsin bett att få kolla min kamerautrustning.
Har handlat både både kamera, optik, och div annat från bla hongkong och england.

...

Nu vet inte hur mycket du flyger men det har hänt mig några gånger.

England är via Storbrittannien med i EU så det begås inget brott om du går på grönt.
 
Kvitto ska vara på det belopp som faktiskt betalats.

Är det en gåva är det marknadsvärde som ska anges. Så har du fått ett objektiv som begagnat på t ex blocket värderas till 50 kSEK är det inte Ok skriva 4 kSEK som värde.
Om tullen misstänker att manangivit fel belopp kan de göra en egen värdering.

Klart det ska. Köper en person ett objektiv för 10000kr nytt och säljer det beg till mig för 4300kr så ska det klart stå 4300kr på mitt kvitto med.
 
Så menar du om jag vunnit på ebay ett objektiv som nytt kostar 10000kr för 4300kr att det ska stå 6000kr på kvitto istället eftersom detta är vad en annan säljare begär på "köp direkt?
 
Vad är förresten det faktiska värdet. Det faktiskta värdet måste vara det säljaren och köparen kommer överens om. En varas skick, hur det förr hanterats och dess historik är något som präglar priset.
 
Så menar du om jag vunnit på ebay ett objektiv som nytt kostar 10000kr för 4300kr att det ska stå 6000kr på kvitto istället eftersom detta är vad en annan säljare begär på "köp direkt?

Nej, kvitto/värde på en vara du köper är vad du betalar.
Om det är en gåva, ska man ange "marknadsvärdet".
 
Vore kul att höra om någon känner till eller själva har blivit ‘tullade’ för införsel av elektronik i nutid, det finns ju hur mycket kostsamma prylar som helst i en ‘normal’ resväska samtidigt som det finns en liten prisvinst med att köpa grejer utomlands.

Att lagföra någon som man misstänker har köpt en pryl utomlands och undanhållit staten ett x-antal procent i skatteintäkter låter verkligen dåtid i mina öron.

/Ulf
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS