Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har du köpt ditt bildredigeringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Har du köpt ditt bildredigeringsprogram?

  • Ja

    Röster: 489 40.5%
  • Nej, men använder ändå

    Röster: 554 45.9%
  • Använder ett freeware

    Röster: 139 11.5%
  • Vet inte

    Röster: 24 2.0%

  • Totala väljare
    1,206
Re: Re: Tråkigt

Strutsen skrev:
Menar du allvar eller är du ironisk?
Det finns flera exempel på olika priser för företag och privatpersoner, t.ex bredband.

Sen finns det mängder av rabattformer för privatpersoner, pensionärer och studenter som inte omfatta företag.
Varför ska programvaror vara så heligt?

Programvaror är inte heligt. Det finns studie/privat-licenser där osså. Det finns även potenta konsument-program som uppfyller just amatör-behoven.
Så om man framhärdar som amatör så skall man leva därefter. Det jag vänder mig mot är den implicita uppmanningen att köra pirat om man är amatör och ändå ser behov av proffsplattformar.
För precis som med hammare, det finns typiska amatör-sådana, men undertecknad väljer kanke proffsmodellen och får snällt pynta därefter. När det å andra sidan gäller spis och ugn kör jag svenne-lösningen då jag helt enklet inte (anser) mig ha råd med de grejer jag vill ha. Vad jag däremot inte gör är att springa iväg och sno värsta restaurangspisen.
 
Re: Re: Re: Tråkigt

uge skrev:
Programvaror är inte heligt. Det finns studie/privat-licenser där osså. Det finns även potenta konsument-program som uppfyller just amatör-behoven.
Så om man framhärdar som amatör så skall man leva därefter. Det jag vänder mig mot är den implicita uppmanningen att köra pirat om man är amatör och ändå ser behov av proffsplattformar.
För precis som med hammare, det finns typiska amatör-sådana, men undertecknad väljer kanke proffsmodellen och får snällt pynta därefter. När det å andra sidan gäller spis och ugn kör jag svenne-lösningen då jag helt enklet inte (anser) mig ha råd med de grejer jag vill ha. Vad jag däremot inte gör är att springa iväg och sno värsta restaurangspisen.

Men ett extra reseavdrag i deklarationen är ok?

Jag har stött på flera som ojar sig över användande av piratkopior. Men som köper ett flak med jord svart från kommunes lastbilschaufförer. Eller att ta ett par dagars extra ledighet på försäkringskassans bekostnad. Eller lånat kopierade videofilmer av kompisar.
Och den där windowsinstallationen va tydligen OEM, Äsch jag installerar den på nya datorn ändå.

Det är ett jäkla hycklande runt användande av kopior.
 
Re: Re: Re: Re: Tråkigt

Strutsen skrev:
Men ett extra reseavdrag i deklarationen är ok?

Jag har stött på flera som ojar sig över användande av piratkopior. Men som köper ett flak med jord svart från kommunes lastbilschaufförer. Eller att ta ett par dagars extra ledighet på försäkringskassans bekostnad. Eller lånat kopierade videofilmer av kompisar.
Och den där windowsinstallationen va tydligen OEM, Äsch jag installerar den på nya datorn ändå.

Det är ett jäkla hycklande runt användande av kopior.

Tror jag lägger ner nu. Har väl försökt vara tydlig på vad jag menar. För övrigt så är det svårt att köra windows på riktiga datorer.
Hoppas bara att programvarutillverkarna löser mjukvarunyckeln snart. Gillar Itunes och hoppas mp3-butiken snart öppnar i svedala. Gillar inte stöld, för det är bara andra som får betala. kalla det gärna hyckleri. Jag använder andra ord..
 
Re: Re: Re: Re: Re: Tråkigt

uge skrev:
Tror jag lägger ner nu. Har väl försökt vara tydlig på vad jag menar. För övrigt så är det svårt att köra windows på riktiga datorer.
Hoppas bara att programvarutillverkarna löser mjukvarunyckeln snart. Gillar Itunes och hoppas mp3-butiken snart öppnar i svedala. Gillar inte stöld, för det är bara andra som får betala. kalla det gärna hyckleri. Jag använder andra ord..

Jag gillar inte heller stöld, men jag gillar heller inte, att man krämar ut oskäliga summor för vissa produkter. Och kommer inte med några förmanande pekpinnar om någon kör privatkopierat hemma på kammaren.

Och så hoppas jag att open source leder till prispressning snarare än att programtillverkarna kan behålla sin särställning.
Jag hoppas oxå på en mp3-butik. Det vore bra att kunna köpa en låt istället för att behöva punga upp 200 spänn för en CD.
 
Re: Blockerade PS mfl...

uge skrev:
Talade med en systemutvecklare förra veckan som med ett snett leende konstaterade att rätt många på fotosidan bl a snart skulle få sitt livs chock. Tydligen så skall adobe lansera nån form av mjukvarunyckel som är synnerligen effektiv.

Jag förstod inte riktigt hur det funkade, men helt kort så skulle kolliderande licenser eller sådana som enklet avslöjas som piratkopior blockeras. Detta skall tydligen skötas med små paket på nätet, där bilders metadata "avläses".
På nåt vänster skulle sen avslöjade användares PS sen bli omöjliga att starta.

menar han att det installerade photoshop kommer att ansluta till internet, söka på nåt sätt på adobes server, ladda hem en mjukvarunyckel och installera den? det låter ju som ett virus...
 
DRM, TCPA, NGSCB

Sök efter filen "eula.txt" i er windows-dator, den brukar hittas under "windows\system32", där får ni förklaringen.

Jag citerar det förkortat (...) för att tydliggöra:

Punkt 7. ÖVRIGA RÄTTIGHETER OCH BEGRÄNSNINGAR

* Medgivande till användning av data.
Microsoft och dess intressebolag har rätt att lagra och använda (..) information som inhämtats (..) i samband med eventuell produktsupport (..). Microsoft har rätt att använda denna information (..) Microsoft har rätt att avslöja denna information för andra, men inte på ett sätt som avslöjar er identitet.

* Säkerhetsuppdateringar.
Leverantörer av innehåll använder DRM-teknologi (så att) sådant innehåll inte kommer i någon annans besittning. Ägare till sådant (..) innehåll (..) kan, då och då, begära att Microsoft tillhandahåller (..) uppdateringar för DRM-komponenterna av Produkten som kan påverka er möjlighet att kopiera, visa och/eller spela innehåll i programvara från Microsoft eller program från andra leverantörer som använder Microsoft DRM. (..) Microsoft (..) har rätt att till er dator hämta sådana (..)uppdateringar som en Ägare av säkrat innehåll har begärt att Microsoft ska distribuera.

Detta har alltså alla windowsanvändare redan godkänt.

Sätter man sedan detta i samband med lagförändringar, t.ex. förslaget till ny upphovsrättslagstiftning som vår justitieminister T Bodström lagt fram... Då får det ruskiga konsekvenser där klara paraleller till medeltiden kan dras. Internet innebär en dramatisk sänkning av barriären till informationsspridning, precis vad tryckpressen en gång innebar. Men "kyrkan o makten" av idag reagerar likadant nu som då.

Läs gärna "The Right to Read" som skrevs redan 1996, som visar på framtida konsekvenser (alla journalister borde vara mycket oroliga för framtiden).
 
Rogs skrev:
Om man har en bild som man manipulerat med i något programm och sen säljer den så borde man nog ha använt ett lagligt programm, för man kan ju se i metadatan i filen vad för program man använt.

Själv använder jag både freeware och original program. Jag anser att om man tycker att ett program är bra och man använder det så skall man betala för det om det inte är gratis förstås.

Det är bara lite jobbigt med vissa program som man gärna skulle vilja ha men det kostar alldeles för mycket.

Sen detta snacket att program eller spel blir dyra för att det piratkopieras köper jag inte, kolla bara på t.e.x Gamecube som har spel som inte går att kopiera den har dom dyraste spelen på marknaden. Så jag tror att den dagen då det inte går att piratkopiera längre då blir programmen eller spelen ännu dyrare.

Sen är ju frågan den att jag som gör backupp på mina bilder på cd och dvd skivor får betala en extra avgift på mediat som går till musik och data branchen. Då kanske man skall se det som att jag har betalat för piratkopiering och kan då göra detta, eller kanske jag skall ha en bit av pengarna för detta, för att vem som helst kan tanka ner mina bilder som jag lagt ut på nätet och bränna dom olagligt på cd eller dvd skivor, så varför får inte jag en del av pengarna??.

Eller e jag bara irriterad på denna idiotiska ide, det är inte pengarna som man betalar extra för skivorna (för det är så lite), det är principen.

Rogs

Rejält off topic, men; Det går att spela Crackade gamecubespel.
Via spelet fantasy star online lyckades någon hitta en bug som gör att man med det i kan spela kopior av spel som ligger på en hårddisk på en dator. Rätt omständigt men det funkar tydligen. däremot är det en mkt liten del användare som gör detta så ganska onödig notis..
 
Rogs skrev:
Jag tror att den dagen dom lyckas att göra så man inte kan piratkopiera längre så att alla måste köpa programm / spel som dom behöver, då tror jag att datorn för privatbruk dör ut bara dom med väldigt intresse för dator kommer att använda den.

Måste dock tillägga att jag tycker att använda olagliga program är samma sak som att använda grannens eller någon annans bil olovligt. Att göra kopior på programm eller spel man själv betalt för anser jag dock inte vara piratkopiering om man inte säljer eller ger bort.

\Rogs

Det är ju lite det som är tanken med freeware. Linux Gimp ex. Kommer förmodligen att kunna ta över stora delar av de normala användarna isåfall. De som inte har 10-20 tusen att lägga på sjukt överskattade program.
 
Varför gå och köpa ett program för 9.000kr när man kan ladda hem det på 5 minuter? och bruksamvisningen kan jag klara mig utan. Dom som har gjort programmet förlorar ju inte på att jag laddar hem programmet då jag aldrig skulle ha köpt det i alla fall, eller?
 
RickardForsberg skrev:
Varför gå och köpa ett program för 9.000kr när man kan ladda hem det på 5 minuter? och bruksamvisningen kan jag klara mig utan. Dom som har gjort programmet förlorar ju inte på att jag laddar hem programmet då jag aldrig skulle ha köpt det i alla fall, eller?

Å sen springer företagen till våra politiker och ber om lagar som våra politiker inte förstår konsekvenserna av.

The right to read.

Open letter: EU Constitution shown to be a Farce

Det har idag gått så långt att våra politiker är beredda att sidsteppa både demokrati och yttrande/uttrycksfrihet för att gå några företag till mötes. Detta gäller dock bara marknader där företagen redan är nära "de-facto-monopol", på andra marknader ser de gravt mellan fingrarna eftersom det ger marknadsandelar. Varför tror ni de lägger ut programmen för nedladdning? De vet ju att de sk. "skydden" är knäckta bara någon dag senare.. De vill ha en lagstiftning som begränsar rätten att läsa eftersom man kan tjäna pengar på det, de vill kunna hindra folk från att använda kunskap som inte gynnar dem, de vill kunna ha patentmonopol som omfattar det skrivna så att enskilda programmerare inte kan veta hurvida de kan publicera sina individuellt skapade verk, de vill kunna äga och ha beslutanderätt över vad folk gör med sin information, kunna ta del av vad ni har i era datorer och vad ni användar det till. Se filen "eula.txt" i er windowsdator (punkt 7 om DRM). Ni som laddar hem och olovligen använder t.ex. Photoshop spelar dem rakt i händerna.
 
Vad är sannolikheten att man går och köper Photoshop Elements när man har laddat ner Photoshop CS utan att betala en krona?

Jag tror att adobe skulle kunna tjäna en hacka på att sälja en studentversion av CS till studenter och hemmaanvändare.
 
På samma sätt som med andra produkter kan man kanske tänka sig att handla från en konkurrent med en attraktivare prissättning....
 
Jag fick Photoshop med när jag köpte min Powershot G3. Tappade bort CDn i samband med en flytt (hade inte hunnit installera det), men laddade då hem en kopia i stället. Tyckte jag att jag kunde göra utan att ha dåligt samvete. Fast i höstas så hittade jag CDn igen och insåg att jag fått med PS7, men laddat hem PS Elements 2...
 
PerFogelberg skrev:
Vad är sannolikheten att man går och köper Photoshop Elements när man har laddat ner Photoshop CS utan att betala en krona?

Jag tror att adobe skulle kunna tjäna en hacka på att sälja en studentversion av CS till studenter och hemmaanvändare.

Du har aldrig reflekterat över att Elements faktiskt är student-/hemmaversionen av Photoshop?
 
WaterMelonMan skrev:
Du har aldrig reflekterat över att Elements faktiskt är student-/hemmaversionen av Photoshop?
Du missförstår. CS och Elements är två olika program. En studentversion av ett program är samma program med en annan prislapp och begränsningen att man inte får nyttja det yrkesmässigt.

Var köper man en digitalkompakt och får med Photoshop 7?
 
chralm skrev:
Frågan är: Om de sänkte priset till en femtedel av vad det kostar. skulle fem gånger så många köpa programmet? Antagligen inte. Och däför kostar det så mycket.

jag arbetar själv i branchen och vi behöver dra in en viss mängd pengar varje år. Vi tar i runda slängar 500-600 kr per anställd som våra kunder har. Om vi istället tog 100 kronor skulle jag vara arbetslös idag.

Enkel ekonomi tycker jag.

mvh Christian

Om jag jobbade professonellt och på heltid med bilder skulle jag antagligen använda adobe photoshop även om jag anser att adobe;s program är sega (tex adobe reader).
Priset på 9000:- och uppgraderingar på kanske hälften av summan är väl inte hela världen om man e´ proffs.
Att programmet är så dyrt beror nog oxå mycket på alla seminarier dom har men kanske mest på prispolitik och reklam.
Men att man som amatör alltid vill ha de´ värsta e´ ju´ lite löjligt, då skulle jag tex köpa ett flygplan om jag fick för mig att åka till kanarieholmarna, då kan jag själv välja tidpunkt hastighet mm.
Jag använder Microgafx (nu Corel och nedlagd) Picture Publisher 10 (gav ca 7-800:), nu ett par år gammalt men antagligen mycket bättre än elements2.
Väntade tyvärr för länge innan jag försökte registrera programmet, annars kanske jag fått uppgraderingerbjudande på Corels fotoprogram.
Nu blir det antagligen Gimp istället om nåt år.

Som mångårig prenumerant på Foto undrar jag oxå om dom är sponsrade av adobe???
Är det lagligt att piratkopiera PP 10 nu när det är nedlagt???
 
Gå till polisen och säga att man är brottsling?

Det här var en ganska rolig tråd; Hur många av dem som kör piratkopierat har lust att skriva det i ett forum? Risken att åka fast är nog rätt liten (?) men ändå. Det är lite som att gå till polisen och säga att man är brottsling. Vem gör det? Inte jag i alla fall...

Staffan
 
ANNONS