Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HD dom om skyddsobjekt

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Hur det är med Kaknästornet vet jag inte, om det nu är detta Peter menar. Det var inte förbud förut och har de satt det så är det riktigt perverterat med tanke på att man satt belysning på det som skiftar färg, plus att det syns vida omkring. Var väl rött på Alla hjärtans dag om jag inte missminner mig. Just nu verkar det vara ganska färglöst, men tänt är det utöver ljusen för flyget. Om det är så förbannat hemligt så borde man lämpligen inte ha någon fasadbelysning. Jag noterat dock att det är blurrat på Google StreetView, i likhet med de nämnda polishusen numera. Förut kunde man se att de hade satt upp förbudsskyltar då det inte var blurrat.
Jag har tagit denna fråga vidare till Teracom, inklusive lite annat smått och gott. Jag låter Teracom svara, och framför allt rätta till om så behöves, innan jag skriver om det.
 

PMD

Aktiv medlem
Fniss. Men fotoförbudet kanske har tillkommit efter installationen av belysningen?

Lite cool film på den websidan, f.ö. Jag undrar om den visas i normal fart eller om den är uppsnabbad.
 

ArneB

Aktiv medlem
Kaknästornet är blurrat i Google street view, men zoomar man ut till 3D dyker det upp igen. Dessutom tillhandahålls fotografier från användare. Hitta.se visar tornet i Gatuvideo. Om jag skärmdumpar detta, gör jag mig skyldig till brott mot avbildningsförbudet?
 

PMD

Aktiv medlem
Om bilderna har kommit till innan avbildningsförbudet infördes så är de knappast olagliga.

Annars så står det inte mycket om publicering i skyddslagen, men det står att bilder som har kommit till genom brott mot avbildningsförbudet "ska förklaras förverkade". Jag antar att det betyder att publiceringar av sådana bilder får dras in.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Vet du om journalisten fick tillbaka sin mobiltelefon?
Det har han icke. Han har inte fått nå't besked heller.

Anledningen till att jag inte är 100% beror på att polisens svarsmejl inte har min frågeställning eller rubrik bifogad. Ofta får man ett k-nummer och att det är nerlagt. Man får då gissa sig till vilket fall beroende på var den som svarar sitter. I detta fall Uppsala/Knivsta. K-numret slutar på 21 så jag antar att det är året. Så ett svar från en polis i Uppsala/Knivsta att något lagts ned år 2021. Vad jag vet har jag inte skickat nå'n annan fråga till Uppsala detta år så det bör vara rätt fall.

Allting kan ifrågasättas nuförtiden. Vaccin, valresultat mm......
Jag har stora förhoppningar att avbildningsförbudet vid Stockholms slott förändras nu när jag rört om i grytan.

Avbildningsförbudet vid Kaknästornet ser inte ut att ha den effekt man beslutat om. Kan det vara så att man inte kommunicerat ut förbudet?
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Allting kan ifrågasättas nuförtiden. Vaccin, valresultat mm......
Javisst, men man behöver ju inte ifrågasätta sånt som man själv kan ta reda på fakta om (som valresultat och vaccinering). Det här med många fotoförbud i stadsbebyggelse är lite svårare att ta reda på motiven för, så det kan vara värt att ställa frågor.
 

PMD

Aktiv medlem
Avbildningsförbudet vid Kaknästornet ser inte ut att ha den effekt man beslutat om. Kan det vara så att man inte kommunicerat ut förbudet?
En anledning till överdrivet många avbildningsförbud kan var att länsstyrelserna tror att de kan bli påhoppade om det sker nåt slags attentat (eller informationsläckage, eller något annat dåligt) och det inte fanns ett avbildningsförbud. En slags försäkring mot att bli ifrågasatt, alltså.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Skaraborgs tingsrätt dömdes en man i går för brott mot skyddslagen efter att ha fotat rivna byggnader där avbildningsförbud råder.
Han hänvisade till HD:s dom, men tingsrätten ansåg det vara en efterhandskonstruktion.

Av Högsta domstolens avgörande i rättsfallet NJA 2015 s. 298 följer att ansvars- bestämmelsen i 30 a § skyddslagen inte får tillämpas om fotografering eller annan avbildning av skyddsobjekt har skett i syfte att bilden ska publiceras i en tryckt skrift. B:s uppgift om att han skulle använda bilden till en framtida bok framstår emellertid som en efterhandskonstruktion. Han nämnde det inte i polis- förhöret som hölls den 27 april 2021 eller i de skriftliga synpunkterna han lämnade på förundersökningsprotokollet. Av kommentarerna han skrev på Facebook, i anslutning till att han hade lagt ut bilden där den 30 mars 2021, framgår att han var väl medveten om fotoförbudet och ändå valde att visa bilden eftersom det var av intresse att visa hur förändringar sker. Han skrev emellertid inte något om att bilden skulle publiceras i en bok. Den skriftliga bevisningen som B har åberopat ger inte heller något beaktansvärt stöd för att den aktuella bilden tagits för publicering i en tryckt skrift. Med hänsyn till nu anförda omständigheter gör tingsrätten bedömningen att även denna invändning kan lämnas utan avseende. B ska därmed dömas för olovlig avbildning av skyddsobjekt i enlighet med åtalet.

Som en parentes behöver det inte röra sig om tryckts skrift. Även Yttrandefrihetsgrundlagen har anskaffarfrihet.
 

PMD

Aktiv medlem
Om det är avbildningsförbud på hela området så går det förstås inte att hävda att avbildningsförbudet inte längre kan gälla.
 
ANNONS