Annons

[Hjälp] Nikon F4 + Nikon SB-24

Produkter
(logga in för att koppla)

mlaakso

Ny medlem
Hej! (ny här på fotosidan!)

Jag har en Nikon F4 som jag fått tag på, kameran kom tillsammans med en Nikon SB-24 Blixt.
nu vet jag inte om det är någonting som är fel i blixten/kameran eller om det bara helt enkelt är jag som är ute och cyklar.

Blixten fungerar nog som den ska, (tror jag?) displayen visar siffror iallafall.
blixten monteras på min Nikon F4 och displayen fungerar fortfarande som den ska på (35mm zoom) men när jag tar tag i objektivet och zoomar in till ~70mm så börjar displayen i blixten att blinka och blixten börjar låta som om den försöker "fokusera" ?

P.S när blixten inte blinkar (på 35mm zoom) så lyser lampan som visar att det är okej att ta bild då blixten är redo... men jag kan tyvärr inte få blixten att "blixtra" över huvudtaget?

är det någon som skulle kunna hjälpa mig med detta?

tack på förhand!
 
Kan inte just de här prylarna. Det som står nedan kan gälla, kanske inte.

Ibland är det så att en blixt som inte varit igång på länge tar ett tag att komma igång. Om det sitter en elektrolytkondensator i blixten så tappar den isoleringen efter ett par tre år. Men isoleringen byggs upp igen då man låter batteriet ladda blixten. Det kan ta ganska många gånger men sen funkar den allt bättre och blir OK igen.
 
Pröva med att rengöra kontakter på blixt och kamera. Blixten skall ju följa med när du zoomar så det verkar ju som att den missförstår signalerna från kameran när du zoomar. Vad händer om du zoomar blixten manuellt dvs med zoomknappen på blixten?
 
Kan inte just de här prylarna. Det som står nedan kan gälla, kanske inte.

Ibland är det så att en blixt som inte varit igång på länge tar ett tag att komma igång. Om det sitter en elektrolytkondensator i blixten så tappar den isoleringen efter ett par tre år. Men isoleringen byggs upp igen då man låter batteriet ladda blixten. Det kan ta ganska många gånger men sen funkar den allt bättre och blir OK igen.

Hej, Tack för svar! jag ska försöka!
 
Pröva med att rengöra kontakter på blixt och kamera. Blixten skall ju följa med när du zoomar så det verkar ju som att den missförstår signalerna från kameran när du zoomar. Vad händer om du zoomar blixten manuellt dvs med zoomknappen på blixten?

jag kan zooma 24mm 28mm 35mm men över det börjar flimmra i displayen!
jag har själv canon blixtar som har en knapp där man kan trycka för att avlösa blixten manuellt,

borde inte den röda knappen på SB-24:an med en blixt fungera på samma sätt? (för denna ger tyvärr inte ifrån sig någon blixt)
 
ANNONS