Annons

Hur kan det skilja så mycket i pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag sålde just mitt gamla Bigma 150-500mm då jag ville ha ett kompaktare objektiv som fick plats i min vanliga fotoväska och beställde ett nytt för några dagar sedan. Jag fick hem Tamrons nya 150-500mm objektiv för Sony FE idag. Cyberphoto tog 12 990:- vilket var ett par tusen billigare än Scandinavians 15 279:- och Rajala och några andra handlare tar hela 16 990:-. Det är ju jämt 4000:- spänn. Jag trodde Cyber skrivit fel men jag chansade och jag fick det alltså för 12 990:- och priset ligger fortfarande kvar.


Hur kan det vara så stora skillnader idag när folk är så pass informerade som man är?. Objektivet är väldigt nytt så det borde ju inte variera så mycket i dollarkursen över den korta tiden det varit ute på marknaden.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hur kan det vara så stora skillnader idag när folk är så pass informerade som man är?. Objektivet är väldigt nytt så det borde ju inte variera så mycket i dollarkursen över den korta tiden det varit ute på marknaden.
Dels är det inte alla kunder som kollar runt så mycket på priset utan handlar där de brukar handla.

Att sedan handlarna ligger olika i pris kan ha flera orsaker. Dels kan Cyberphoto ha fått tag i ett antal sådana objektiv till ett lägre insköpspris - kanske för att de beställt ovanligt många och fått rabatt, eller att de fått ett lägre inköpspris på vissa modeller som en del i ett större avtal. Cyberphoto köper ju in rätt stora volymer och kan kanske deala lite.

Sedan kan Cyber helt enkelt ha valt att ta ned marginalen på ett objektiv, lite av lockpristänk. Igen, de är stora och kan nog räkna hem sådana tillfälliga lägre marginaler.

Om vi ser på andra sidan av saken så kan de butiker som ligger högre i pris (de ligger sannolikt kvar på det som var introduktionspris för objektivet) ha något enstaka objektiv hemma och resonera att "säljer vi det till det priset så är det trevligt och vill vi någon gång verkligen bli av med det så sänker vi priset då". Saken är att de kanske inte ens har objektivet fysiskt i lager, utan bara att de har en avtalad garanterad leverans av ett eller några få exemplar från leverantören (som därmed står för lagringskostnaden) och då kan man ju låta priset vara högt och hoppas att man får det sålt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Dels är det inte alla kunder som kollar runt så mycket på priset utan handlar där de brukar handla.

Att sedan handlarna ligger olika i pris kan ha flera orsaker. Dels kan Cyberphoto ha fått tag i ett antal sådana objektiv till ett lägre insköpspris - kanske för att de beställt ovanligt många och fått rabatt, eller att de fått ett lägre inköpspris på vissa modeller som en del i ett större avtal. Cyberphoto köper ju in rätt stora volymer och kan kanske deala lite.

Sedan kan Cyber helt enkelt ha valt att ta ned marginalen på ett objektiv, lite av lockpristänk. Igen, de är stora och kan nog räkna hem sådana tillfälliga lägre marginaler.

Om vi ser på andra sidan av saken så kan de butiker som ligger högre i pris (de ligger sannolikt kvar på det som var introduktionspris för objektivet) ha något enstaka objektiv hemma och resonera att "säljer vi det till det priset så är det trevligt och vill vi någon gång verkligen bli av med det så sänker vi priset då". Saken är att de kanske inte ens har objektivet fysiskt i lager, utan bara att de har en avtalad garanterad leverans av ett eller några få exemplar från leverantören (som därmed står för lagringskostnaden) och då kan man ju låta priset vara högt och hoppas att man får det sålt.
Ja de förklaringar du ger är säkert alla på olika sätt relevanta även i detta fall. Det mesta av förklaringarna rör återförsäljarledet i "kanalen". Det är ju inte så länge sedan som objektivet släpptes så någon skillnad i villkoren från distributörsledet kan det knappast vara och det är aldrig i det ledet de stora skillnaderna skapas då marginalerna där är så små normalt. Stora variationer i distributionsledet brukar vara helt avhängiga vad leverantörerna hittar på.
 

HasseFor

Aktiv medlem
Kan väl också tyda på en faktiskt fungerande marknad till skillnad mot bl a bränslemarknaden där alla har samma priser.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det har varit rätt tydligt sedan ett antal år att butikerna och tillverkarna i relativt stor utsträckning gått över till en strategi med högre standardpris och sedan hålla på och tidvis köra kampanjer. Just nu säljer Cyberphoto billigare, men det finns andra som har sålt för det eller liknande pris tidigare.
 

netstorm

Aktiv medlem
Priset har legat på runt 13 000 senaste halvåret:


Hur är det möjligt? För att de flesta köpare inte jämför och för att det är närmast omöjligt som butik att kontinuerligt kontrollera marknadsvärdet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Priset har legat på runt 13 000 senaste halvåret:


Hur är det möjligt? För att de flesta köpare inte jämför och för att det är närmast omöjligt som butik att kontinuerligt kontrollera marknadsvärdet.
Det är möjligt att om inte "de flesta" så dock ganska många inte jämför priser generellt men jag har svårare att tro att det gäller ett sånt här objekt och på fotomarknaden med vad jag sagt kring tjafs om 500-hundringar. I detta fall är det ändå ett spann på 30% mellan Cyber och de som kräver 4000:- spänn mer för exakt samma grej. Det är rätt mycket och det räcker till en veckas semester vid Medelhavet nu.
 

netstorm

Aktiv medlem
I detta fall är det ändå ett spann på 30% mellan Cyber och de som kräver 4000:- spänn mer för exakt samma grej. Det är rätt mycket och det räcker till en veckas semester vid Medelhavet nu.
De butikerna du nämner ("4000 spänn") är en datorbutik, en proffsbutik och två butiker som gissningsvis inte har några planer på att ta hem objektivet utan lägger en beställning åt dig hos sin leverantör. Antar därför att det är ett rekommenderat ordinarie pris som återförsäljare i princip aldrig säljer för. Undantaget är Rajala som har rykte om sig att vara väldigt dyra. Därför man startade en lågprisbutik under annat namn.

Jämför man med andra butiker så ligger ironiskt nog Rajalas lågprisbutik (andra shoppen) "bara" 1900 kr över Cyberphoto. FotoKungen är 1000 kr över Cyberphoto. Kameradoktorn ligger 1900 kr och sedan landar alla konkurrenterna med någon hundralapp.

En diff på 8-15% känns inte direkt anmärkningsvärt. Ta Kompletts skrivbord som en jämförelse. Deras "ordinarie" pris på ca 4000 kr har existerat två av de fjorton senaste månaderna. Övriga har det varit närmare 50% där de som lägst var nere och vände på 999 kr. Ordinarie pris är en bluff.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
De butikerna du nämner ("4000 spänn") är en datorbutik, en proffsbutik och två butiker som gissningsvis inte har några planer på att ta hem objektivet utan lägger en beställning åt dig hos sin leverantör. Antar därför att det är ett rekommenderat ordinarie pris som återförsäljare i princip aldrig säljer för. Undantaget är Rajala som har rykte om sig att vara väldigt dyra. Därför man startade en lågprisbutik under annat namn.

Jämför man med andra butiker så ligger ironiskt nog Rajalas lågprisbutik (andra shoppen) "bara" 1900 kr över Cyberphoto. FotoKungen är 1000 kr över Cyberphoto. Kameradoktorn ligger 1900 kr och sedan landar alla konkurrenterna med någon hundralapp.

En diff på 8-15% känns inte direkt anmärkningsvärt. Ta Kompletts skrivbord som en jämförelse. Deras "ordinarie" pris på ca 4000 kr har existerat två av de fjorton senaste månaderna. Övriga har det varit närmare 50% där de som lägst var nere och vände på 999 kr. Ordinarie pris är en bluff.
Bluffpriser?? Ett pris som man kommunicerar är ett kommunicerat pris eller hur? Att flagga med för höga priser i sin webbprislista kommer ju bara innebära att man inte får några affärer alls i värsta fall eller hur? Vilka handlare tycker det är en bra strategi att prisa ut sig redan med en irrelevant prisnivå? Vore inte ett motsatt beteende vara mer funktionellt? "Tyvärr nä vi har inga objektiv hemma för 9999:- men vi kan ju alltid beställa. Hoppsan, de har visst höjt nu till 15999:- - det måste väl vara bristen på chip eller möjligen en supercontainerfraktare som parkerat i Suezkanalen på obestämd tid. Vill du lägga en order ändå? Ser här att Sony åtminstone skriver här att de kommer in om två veckor!" Låter inte det som ett mer troligt scenario?

De senaste åren har många butiker jobbat eller snarare tvingats jobba med att ta beställningar precis som du beskriver p.g.a. de störningar som uppstått i världshandeln under pandemin. Det har nog inte alls varit begränsat till några källarföretag utan har gällt alla.

Jag har erfarit exakt detta själv de två senaste åren då jag försökte köpa två olika makroobjektiv vid olika tillfällen. Varken Sigmas ART 70mm/2,8 Macro eller Sonys 90mm/2,8 Macro fanns att få tag på i Stockholm då. Till och med Scandinavian erbjöd sig att ta en beställning men hade inget att sälja då. Till slut fick jag tag i ett 70mm Sigma på Fotokungen som dock var ett felköp som jag just håller på att sälja. Sony-makrot var det heller ingen som hade nytt då. Till slut fick jag tag på ett begagnat 90mm makro hos en ÅF i Göteborg som jag köpte.

Enligt SAR så sägs CIPA ha förutspått följande:

  • CIPA announced on the 22nd that the worldwide shipment of digital cameras in 2022 will decrease 6.1% from 2009 to 7.85 million units. It is expected to fall below the previous year’s level for the fifth consecutive year. The shortage of parts such as semiconductors is expected to continue to affect production for 22 years. Compared to the peak of 10 years, it will be about 1/15.
Lite felskrivet där kanske 22 years ska det nog inte vara utan 2022. Marknaden förutspås alltså att gå ned för femte året i rad och nu är det inte bara Covid-kris, chipkris och transportkris utan även ett krig i Europa som vi inte har en aning om hur länge det kommer pågå, vilken omfattning det kommer få och vilka ekonomiska återverkningar de kommer få. Leveransproblemen kommer säkert bestå under överskådlig tid.

Sedan är det väl f.ö. svårt att dra några slutsatser kring detta ämne genom att jämföra hur marknaden för ett skrivbord sett ut. Inte så många chip i dom antar jag.
 

PMD

Aktiv medlem
det är närmast omöjligt som butik att kontinuerligt kontrollera marknadsvärdet.
Jag utgår från att en butik kan använda sig av prisjakt.se lika väl som en privatperson.
Butiker måste hålla koll på marknaden och sina konkurrenter för att överleva.
För varor som de sällan säljer är det förstås inte lika viktigt.
 

PMD

Aktiv medlem
Den här sortens bevakning behöver inte skötas helt manuellt.
Bevakning av lågvolymvaror och lågprisvaror kan nedprioriteras.

Självklart hållet en butik koll på konkurrenterna. Annars överlever den inte på lång sikt.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
[QUOTE/]
Hur är det möjligt? För att de flesta köpare inte jämför och för att det är närmast omöjligt som butik att kontinuerligt kontrollera marknadsvärdet.
[/QUOTE]

Dessutom har webb-butiker /återförsäljarna totalt olika inköpspriser från leverantörerna/ tillverkarna. Som exempel, en webb-butik som kan sälja en produkt för 1000kr och gå med vinst efter löner, förpackningsmaterial, lagerhyra, driftskostnader, sociala avgifter osv fungerar inte för nästa återförsäljare, för deras inköpspris från tillverkaren var 900kr, så de måste ta 1500kr för samma produkt för att de ens ska gå plus/ minus noll.

Dvs, det är inte som för en konsument att gå in i en butik och handla en produkt till ett visst pris och veta att personen bakom i kön får samma pris.

OT - Att allt sånt här inte är en del av grundskolan är skrämmande.
 
Senast ändrad:
ANNONS