De butikerna du nämner ("4000 spänn") är en datorbutik, en proffsbutik och två butiker som gissningsvis inte har några planer på att ta hem objektivet utan lägger en beställning åt dig hos sin leverantör. Antar därför att det är ett rekommenderat ordinarie pris som återförsäljare i princip aldrig säljer för. Undantaget är Rajala som har rykte om sig att vara väldigt dyra. Därför man startade en lågprisbutik under annat namn.
Jämför man med andra butiker så ligger ironiskt nog Rajalas lågprisbutik (andra shoppen) "bara" 1900 kr över Cyberphoto. FotoKungen är 1000 kr över Cyberphoto. Kameradoktorn ligger 1900 kr och sedan landar alla konkurrenterna med någon hundralapp.
En diff på 8-15% känns inte direkt anmärkningsvärt. Ta Kompletts skrivbord som en jämförelse. Deras "ordinarie" pris på ca 4000 kr har existerat två av de fjorton senaste månaderna. Övriga har det varit närmare 50% där de som lägst var nere och vände på 999 kr. Ordinarie pris är en bluff.
Bluffpriser?? Ett pris som man kommunicerar är ett kommunicerat pris eller hur? Att flagga med för höga priser i sin webbprislista kommer ju bara innebära att man inte får några affärer alls i värsta fall eller hur? Vilka handlare tycker det är en bra strategi att prisa ut sig redan med en irrelevant prisnivå? Vore inte ett motsatt beteende vara mer funktionellt? "Tyvärr nä vi har inga objektiv hemma för 9999:- men vi kan ju alltid beställa. Hoppsan, de har visst höjt nu till 15999:- - det måste väl vara bristen på chip eller möjligen en supercontainerfraktare som parkerat i Suezkanalen på obestämd tid. Vill du lägga en order ändå? Ser här att Sony åtminstone skriver här att de kommer in om två veckor!" Låter inte det som ett mer troligt scenario?
De senaste åren har många butiker jobbat eller snarare tvingats jobba med att ta beställningar precis som du beskriver p.g.a. de störningar som uppstått i världshandeln under pandemin. Det har nog inte alls varit begränsat till några källarföretag utan har gällt alla.
Jag har erfarit exakt detta själv de två senaste åren då jag försökte köpa två olika makroobjektiv vid olika tillfällen. Varken Sigmas ART 70mm/2,8 Macro eller Sonys 90mm/2,8 Macro fanns att få tag på i Stockholm då. Till och med Scandinavian erbjöd sig att ta en beställning men hade inget att sälja då. Till slut fick jag tag i ett 70mm Sigma på Fotokungen som dock var ett felköp som jag just håller på att sälja. Sony-makrot var det heller ingen som hade nytt då. Till slut fick jag tag på ett begagnat 90mm makro hos en ÅF i Göteborg som jag köpte.
Enligt SAR så sägs CIPA ha förutspått följande:
- CIPA announced on the 22nd that the worldwide shipment of digital cameras in 2022 will decrease 6.1% from 2009 to 7.85 million units. It is expected to fall below the previous year’s level for the fifth consecutive year. The shortage of parts such as semiconductors is expected to continue to affect production for 22 years. Compared to the peak of 10 years, it will be about 1/15.
Lite felskrivet där kanske 22 years ska det nog inte vara utan 2022. Marknaden förutspås alltså att gå ned för femte året i rad och nu är det inte bara Covid-kris, chipkris och transportkris utan även ett krig i Europa som vi inte har en aning om hur länge det kommer pågå, vilken omfattning det kommer få och vilka ekonomiska återverkningar de kommer få. Leveransproblemen kommer säkert bestå under överskådlig tid.
Sedan är det väl f.ö. svårt att dra några slutsatser kring detta ämne genom att jämföra hur marknaden för ett skrivbord sett ut. Inte så många chip i dom antar jag.