Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

sb12

Aktiv medlem
Att kritisera en myndighet eller myndighetsperson i Sverige är automatiskt en konspirationsteori, för myndigheter och myndighetspersoner i Sverige är ofelbara.

Jag framför ingen teori, jag framför kritik på hur situationen har hanterats. Sedan försöker jag pressa er att svara på hur det blev som det blev när ni avfärdar det enda uppenbara.
Nej du framförde ju teorin att FHM och regeringen medvetet försökt ta kål på gamlingar.
Det går väl alldeles utmärkt att kritisera myndigheter, men om du hittar på hemliga, underliggande mål så blir det ju inget mer än en konspirationsteori.
Sen är det bara alldeles för roligt att säga emot när du m.fl försöker tolka komplexa data när det är så uppenbart att ni inte hajar vad ni läser. Eller förstår komplexiteten i det ni försöker tyda.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Schweiz testar mer än Sverige och får 10-20 om dagen och inte 1000 som Sverige haft senaste veckan.
Det slår olika i olika delar av Sverige också.
Men det jag kommenterade var bara det faktum att kurvorna visar antal konstaterat smittade. Och när då mätmetoden över tid ändras måste man läsa kurvorna mot den bakgrunden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu är det väl att man träffas över generationsgränserna som är ett av problemen. Sverige gick sin egna väg och konstigt nog blev Sverige det enda landet, där man visste om att gamlingarna behövde skyddas, som misslyckades att skydda dom gamla.

I Schweiz är det mesta av äldrevården också privat. Men så finns det nog ingen som jobbar 100% inom äldrevården som tjänar under 50.000kr i månaden efter skatt här heller.
Ja, Schweiz verkar ha det väldigt väl ställt i ekonomin. En bra grund att stå på när det krisar.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
All åldringsvård är inte undermålig i Sverige. Det finns värdig och bra omsorg men den är inte jämlik. Alla får inte tillgång till den (det kostar för mycket). Sedan kan den som har ändå bli smittad av "tjänstefolket".

Det nämndes tidigare i tråden att man inte kan jämföra New York och Sverige. Jag tycker det ser ut som att det finns stora likheter mellan Stockholm och New York, vissa områden precis som i USA är mycket mer utsatta av viruset. I Stockholm var det vissa stadsdelar som var mer smittade initialt.
 

PMD

Aktiv medlem
FHM och regeringen när dom valde att ignorera resten av världen. Italien som resten av världen fick massor med viktig information ifrån hånades till och med av Tegnell. WHO som kommer med riktlinjer ignoreras, så sent som igår igen gällande masker och läser man Tegnells svar undrar man om han förstår engelska.
Jag har faktiskt aldrig hört Anders Tegnell håna någon så du får nog kommer med referenser på det för att jag ska tro på det.
Titta på antalet nysmittade istället och berätta sedan för mig att viruset inte frodas i Sverige.
Det testas mer i Sverige nu än tidigare så det är nog inte så konstigt att antalet registrerade smittade ökar.
 

PMD

Aktiv medlem
Tegnell för tankarna till en Bob i mellanöstern som inte heller såg några som helst problem. Bobs team gick det inte så bra för i det kriget.
Men för Sverige går det (än så länge) ganska bra. Antalet personer som vårdas på sjukhus (IVA och andra) går fortfarande neråt, sakta men säkert.

Jag tror dock att det finns en icke-försumbar risk att vi får ökad smittspridning i sommar när det blir fritt fram att resa inom Sverige.
 

PMD

Aktiv medlem
Nu är det väl att man träffas över generationsgränserna som är ett av problemen. Sverige gick sin egna väg och konstigt nog blev Sverige det enda landet, där man visste om att gamlingarna behövde skyddas, som misslyckades att skydda dom gamla.
Enligt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson har FHM i flera år pekat på de uppenbara brister som finns inom äldreomsorgen. Dessutom har tre statliga utredningar flaggat för problem inom äldrevården.

Så det är politikerna som bär skulden för att våra äldre skyddats dåligt, inte FHM.
I Schweiz är det mesta av äldrevården också privat. Men så finns det nog ingen som jobbar 100% inom äldrevården som tjänar under 50.000kr i månaden efter skatt här heller.
Det låter lite extremt, men Sverige lider helt klart av kompetensbrist inom äldrevården.

Det mesta av äldrevården i Sverige drivs inte i privat regi. Större delen drivs offentligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Att kritisera en myndighet eller myndighetsperson i Sverige är automatiskt en konspirationsteori, för myndigheter och myndighetspersoner i Sverige är ofelbara.
Nejdå, saklig kritik är relevant, men när man hittar på argument ungefär som en illusionist drar fram en kanin ur en hatt så blir det lätt konspirationsteoretiskt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har faktiskt aldrig hört Anders Tegnell håna någon så du får nog kommer med referenser på det för att jag ska tro på det.

Han hånade Italien i någon intervju i SR, borde gå att hitta på Svenska på SR någonstans.


Vilket gjorde att Italien skrev ett officiellt svar

 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Tycker det är sorgligt att FHM inte kan erkänna att det inte gick som de hade tänkt sig. Jag har nog sett alla presskonferenser som de har sänt och i starten så var det tydligt fast kanske inte helt uttalat att de ville skydda de äldre, hålla vården under den streckade linjen MEN att det var accepterat ha ha en smitta ute i samhället. Det fanns inget önskemål att begränsa smittan utan det var bra att det löpte en smitta ibland de yngre för att uppnå flockimmunitet, det var prognoser att vi uppnått detta i maj eller juni. Man skulle kunna räkna orden flockimmunitet i de första månaderna av presskonferenser och jämföra med den senaste månaden. Kanske skulle detta visa en tydlig bild av Sveriges strategi, bättre än många andra prognoser som gjorts. Både England och Sverige trodde i starten att det var en lysande idé att uppnå flockimmunitet så snabbt som möjligt för då kunde samhället leva som normalt igen. England tog iaf sitt förnuft till fånga och svängde runt men Sverige behåll strategin i det längsta och nu är det ingen i FHM som vill säga F ordet längre
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Han hånade Italien i någon intervju i SR, borde gå att hitta på Svenska på SR någonstans.

Anders Tegnell sade i intervjun
"Jag hade trott att vi i ett modernt och rikt samhälle som Sverige borde kunna skydda våra äldre. Det ska inte behöva vara som det såg ut i Kina eller kanske till och med i Italien, där man har mindre resurser för sådant"
Kallar du detta för att håna?

Hela intervjun går att lyssna på här:
 

Falumas

Aktiv medlem
Anders Tegnell sade i intervjun
"Jag hade trott att vi i ett modernt och rikt samhälle som Sverige borde kunna skydda våra äldre. Det ska inte behöva vara som det såg ut i Kina eller kanske till och med i Italien, där man har mindre resurser för sådant"
Kallar du detta för att håna?
Ja, eftersom "kanske till och med Italien" är ett helt felaktigt påstående då Italien har och hade större resurser både per capita och i absoluta tal. Han antyder att Italien inte är ett modernt och/eller rikt samhälle.
 

Falumas

Aktiv medlem
Eventuellt hade Schweiz en beredskap också. Med tanke på landets historia skulle det inte förvåna mig om det har god både militär och civil beredskap.
Beredskapen var även i Schweiz bristfällig på många ställen även om den kanske rent generellt var bättre än Sverige i alla fall om man skall tro på det man läser i pressen.

Skyddutrustning blev bristvara här också och ett flertal flyg chartrades av staten som flög hit och dit och köpte sådan. Dom var dock tillskillnad från Sverige öppna med det och berättade att så var fallet när kraven för skyddutrustning temporärt sänktes på sjukhusen.

Gällande desinfektionssprit så var även i Schwei privatisering boven, trots att det samhällsnyttiga inte privatiserats i samma utsträckning i Schweiz.
 

PMD

Aktiv medlem

Han hånade Italien i någon intervju i SR, borde gå att hitta på Svenska på SR någonstans.


Vilket gjorde att Italien skrev ett officiellt svar

Något hånande var det alltså inte frågan om. Antingen är folk på italienska ambassaden extra lättstötta eller så litar de för mycket på andra- och tredjehandsuppgifter.

Anders Tegnell är f.ö. inte "arkitekten bakom Sveriges anti-lockdown-strategi". Två fel där. Tegnell bestämmer inte smittskyddsstrategin, och den är inte en anti-lockdown-strategi.
 

PMD

Aktiv medlem
Tycker det är sorgligt att FHM inte kan erkänna att det inte gick som de hade tänkt sig.
Men det har de ju. Har du missat uttalandet att både Johan Carlson och Anders Tegnell har sagt att det var dåligt att Sverige har misslyckats med att skydda åldringar från covid-19-smitta?
Det fanns inget önskemål att begränsa smittan utan det var bra att det löpte en smitta ibland de yngre för att uppnå flockimmunitet
Det där är en myt, som jag inte riktigt vet var den kommer ifrån.

det var prognoser att vi uppnått detta i maj eller juni.
Prognoser träffar inte alltid rätt, speciell om det görs på bristfälligt underlag.
Har du aldrig råkat ut för regn när väderprognosen sa solsken? :)
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, eftersom "kanske till och med Italien" är ett helt felaktigt påstående då Italien har och hade större resurser både per capita och i absoluta tal. Han antyder att Italien inte är ett modernt och/eller rikt samhälle.
Tydligen är det inte bara italienare på ambassaden i Stockholm som är extra lättstötta. Även svenskar i Schweiz tycks vara det. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Skyddutrustning blev bristvara här också och ett flertal flyg chartrades av staten som flög hit och dit och köpte sådan. Dom var dock tillskillnad från Sverige öppna med det och berättade att så var fallet när kraven för skyddutrustning temporärt sänktes på sjukhusen.
Skickade Sverige chartrade flygplan för att hämta skyddsutrustning i smyg?
 
ANNONS