Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Tydligen är det inte bara italienare på ambassaden i Stockholm som är extra lättstötta. Även svenskar i Schweiz tycks vara det. :)
I Schweiz kanske man "lovordar och är solidariska" med Italien... Själv kom jag osökt att tänka på den kinesiska ambassadören när jag såg den formuleringen.
 

Falumas

Aktiv medlem
I Schweiz kanske man "lovordar och är solidariska" med Italien... Själv kom jag osökt att tänka på den kinesiska ambassadören när jag såg den formuleringen.
Det gör man faktiskt, då Italien delade med sig av sina erfarenheter så att åtgärder kunde sättas in för att skydda dom äldre och vilka behandlingar som fungerat bra och vilka som fungerat dåligt på sjuka patienter.

Sverige fick Corona väldigt sent och hade information från många länder när smittan väl kom. Det var i princip bara Italien som drabbats i Europa när smittan kom till Schweiz.

Din likställning av Italien och Kina ger jag inte mycket för och du får gärna förklara hur du tänker där.

Med tanke på hur Tegnells uttalande mottagits i Italien får nog Sverige hoppas på att skogarna inte börjar brinna igen i Sverige.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, eftersom "kanske till och med Italien" är ett helt felaktigt påstående då Italien har och hade större resurser både per capita och i absoluta tal. Han antyder att Italien inte är ett modernt och/eller rikt samhälle.
Som jag minns situationen hade Italiens ambassad reagerat på en notis i en tidning där bara delar av intervjun hade citerats. De hade alltså inte lyssnat på vad Tegnell faktiskt sagt.
Det gäller att välja sina källor.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
75 % av svenskarna har förtroende för FHM.

80 % för sjukvården.

Men bara 25 % av oss har förtroende för medierna. De har väl inte riktigt levt upp till vad vi förväntar oss av dem när de söker sensation och klickmonster.
 

Falumas

Aktiv medlem
75 % av svenskarna har förtroende för FHM.

80 % för sjukvården.

Men bara 25 % av oss har förtroende för medierna. De har väl inte riktigt levt upp till vad vi förväntar oss av dem när de söker sensation och klickmonster.
Sedan är ju den stora frågan vilka som hade rätt, jag utelämnar sjukvården, då jag tror den gjort vad den kunnat i dom ramar den blivit tilldelad.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det mesta av äldrevården i Sverige drivs inte i privat regi. Större delen drivs offentligt.

Alla vet att Stockholm är särskilt utsatt. Såg en siffra tre år gammal, nästan 70% av hemtjänsten bedrevs i privat regi, två av tre vårdcentraler är privata. Det är i Stockholm utvecklingen trummar på. Tycker inte man jämföra Stockholm med Blekinge, Norrbotten och Skåne.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Alla vet att Stockholm är särskilt utsatt. Såg en siffra fyra år gammal, nästan 70% av hemtjänsten bedrevs i privat regi, två av tre vårdcentraler är privata. Det är i Stockholm utvecklingen trummar på. Tycker inte man jämföra Stockholm med Blekinge, Norrbotten och Skåne.
Överdödlighet på äldreboenden i Stockholm, enligt SVT:s statistikövning:

Har du något som underbygger din insinuation?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Överdödlighet på äldreboenden i Stockholm, enligt SVT:s statistikövning:

Har du något som underbygger din insinuation?
Något konstigt då SCB har redovisat en överdödlighet i Sverige mellan 23/3 - 27/5 på 4688 personer vad jag kunde räkna ut genom att jämföra dödligheten i 2020 med medelvärdet av de fem senaste åren. Glädjande är dock att vi inte under förra veckan har haft någon överdödlighet. Det har ju tidigare sagts att hälften av de som dött är från ålderdomshemmen
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Något konstigt då SCB har redovisat en överdödlighet i Sverige mellan 23/3 - 27/5 på 4688 personer vad jag kunde räkna ut genom att jämföra dödligheten i 2020 med medelvärdet av de fem senaste åren. Glädjande är dock att vi inte under förra veckan har haft någon överdödlighet. Det har ju tidigare sagts att hälften av de som dött är från ålderdomshemmen
Vad är det som är "något konstigt"?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vad är det som är "något konstigt"?
Möjligt jag tolkar dina kurvor fel, men om 100 visar normal dödlighet så skulle det i princip inte vara någon överdödlighet i Stockholm med 97 och 104, men det är kanske en feltolkning.

Men med statistik kan man ju i princip visa vad som helst, troligen var det mindre dödlighet i ålderdomshemmen i Stockholm innan Corona bröt ut pga sen eller ingen säsongsinfluensa. Tar man med det + man hade innan så kanske det går att kvitta mot de som dött i Corona, vet inte om det är det som siffrorna vill visa
 

ztenlund

Aktiv medlem
Möjligt jag tolkar dina kurvor fel, men om 100 visar normal dödlighet så skulle det i princip inte vara någon överdödlighet i Stockholm med 97 och 104, men det är kanske en feltolkning.

Men med statistik kan man ju i princip visa vad som helst, troligen var det mindre dödlighet i ålderdomshemmen i Stockholm innan Corona bröt ut pga sen eller ingen säsongsinfluensa. Tar man med det + man hade innan så kanske det går att kvitta mot de som dött i Corona, vet inte om det är det som siffrorna vill visa
De visar överdödlighet, vilket jag också skrev. Poängen var inte dödligheten som sådan, utan att SVT utifrån den data de använt inte hittade något som kan beskrivas som en väsentligt skillnad mellan privata och kommunala boenden. Den lilla skillnad det blev var till de privatas fördel, men jag skulle tro att det inte är någon större statistisk signifikans i det.

Däremot kommer man säkerligen kunna hitta skillnader mellan olika boenden, oavsett organisationsform, men där får man förstås problemet att identifiera vad som är ren tur eller otur och vad som är skicklighet.

Vad underdödlighet utanför den analyserade perioden skulle ha med saken att göra förstår jag inte. Om man nu skulle tillmäta den betydelse kan man lika gärna misstänka att några överlevt lite längre och sedan råkat avlida medan spridningen av det nya viruset pågått, vilket i så fall skulle öka dödligheten under perioden. Nu är det ju dock oavsett så att detta varierar år från år, beroende på hur spridningen av sådant som normalt pågår i samhället ser ut. Vissa år blir den högre och andra blir den lägre och snittet hamnar då någonstans i mitten. Dock var det inte detta, överhuvudtaget, som var poängen med mitt inlägg som du svarade på.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det gäller väl, åtminstone delvis, även för äldrevården?
Det kommer inte ändra sig, finns inget tjänstemanneansvar i Sverige. Dom kan göra vad dom vill och riskerar inget. Gäller samma med hur era skattepengar spenderas. Högt ämbete på myndighet är tack för lång och trogen tjänst för något parti.
 

PMD

Aktiv medlem
Det kommer inte ändra sig, finns inget tjänstemanneansvar i Sverige. Dom kan göra vad dom vill och riskerar inget. Gäller samma med hur era skattepengar spenderas. Högt ämbete på myndighet är tack för lång och trogen tjänst för något parti.
Lite av ett goddag – yxskaft-svar. Vad har "inte ändra sig" med min fråga/påstående att göra?

Det är f.ö. politiker som tilldelar ramar som tjänstemän har att arbeta inom.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Lite av ett goddag – yxskaft-svar. Vad har "inte ändra sig" med min fråga/påstående att göra?

Det är f.ö. politiker som tilldelar ramar som tjänstemän har att arbeta inom.
Dessutom är det väl bara generaldirektör som tillsätts av regeringen. Resten är vanliga anställda.
 

Falumas

Aktiv medlem
Lite av ett goddag – yxskaft-svar. Vad har "inte ändra sig" med min fråga/påstående att göra?

Det är f.ö. politiker som tilldelar ramar som tjänstemän har att arbeta inom.
Men det är tjänstemännen som skall driva igenom det politikerna bestämmer och dom kan strunta i det.
 

PMD

Aktiv medlem
Men det är tjänstemännen som skall driva igenom det politikerna bestämmer och dom kan strunta i det.
Nej, det kan de inte. Budgeten begränsar rätt mycket vad som kan göras. En tjänsteman i det offentliga kan dessutom åtalas för tjänstefel om den gör något som innebär ett åsidosättande av uppgiften vid myndighetsutövande (20 kap. 1 § brottsbalken).
 
ANNONS