Annons

Hur ofta använder du ett analogt mörkrum?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur ofta använder du ett analogt mörkrum

  • Nej

    Röster: 47 16.2%
  • Ja

    Röster: 133 45.7%
  • Har inte testat än

    Röster: 111 38.1%

  • Totala väljare
    291

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
mipert skrev:
Jag är inte upprörd men jag är glad om andra blir det. En svaghet i min personlighet är att jag ständigt ifrågasätter vad folk säger och tycker.
Varför är det en svaghet? Närrå, skämt åsido, jag skall inte härma dina svagheter.

Jag trodde inte att du var upprörd, jag trodde att du menade att du ogillade ordet (med all respekt).
 

mipert

Aktiv medlem
Visst ogillar jag ordet slabba.

Av och till ses jag som mörkrumsexpert (pratar inte om fotosidan nu) och det förväntas ibland att jag skall nicka instämmande när jag befinner mig bland andra mörkrumsfanatiker som pratar om fixlukt och gulnande fingrar.

Men det som andra pratar om som tjusningen i mörkrumsarbetet är just det jag avskyr mest i labbet!

I morgon kommer jag känna mig dum över det jag skrivit, men efter en dag av att försöka installera CS-paketet och få besked om att serienumret är ogiltigt (trots att GoLive och Acrobat installeras utan problem) gör att jag är taggad som en full legionär på en bar i Calvi.

Dags att sticka till dagis, om någon i Malmö ser ett ekipage med två (glada) barn i cykelvagn framförd av en ilsket stirrande person med silverhjälm, så var inte rädda för att heja... ;-)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Man får givetvis använda vilket uttryck man vill om mörkrumsarbete. Men jag använder själv inte "slabba" eftersom jag ogillar det som en beskrivning av mörkrumsprocessen. Jag säger framkalla och kopiera. Man kan ju använda ordet av slentrian eller gammal vana (vilket jag också skrev) och det behöver ju inte ligga något negativt i det. Givetvis används ordet även av många som har erfarenhet av mörkrumsarbete men själv har jag nog aldrig tagit detta ord i min mun för att beskriva vad jag sysslar med i mörkrummet.

Att jag svarade på forumfrågan trots att jag inte använder "slabba" som beskrivning på vad jag gör i mörkrummet beror naturligtvis på att jag vet att vi använder olika benämningar. När sedan Mikael tog upp benämningen "slabba" hakade jag på eftersom vi verkar vara av samma uppfattning i frågan.

Om någon känner sig kränkt av att jag framfört denna min åsikt ber jag om ursäkt. Det visar, som sagts tidigare, att ett litet ord kan generera känslor och då både av positiv och negativ karaktär. Och att ord precis som bilder kan betyda så olika saker för olika personer, beroende på bakgrund och erfarenheter och vanor.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Då är vi överens och sen är det väl snarare jag som skall be om ursäkt för att du m.fl som kände er kränkta av ordet slabba, och det gör jag härmed.
 

Liza

Aktiv medlem
mipert skrev:
Skall ni skitsnackförklara Nils tycker jag ni skall ge er på mig också eftersom det var jag som först anmärkte på uttrycket..
Kom på det efteråt men då var lunchen slut. Uppmärksam och medmänniska som du är så gjorde du ju det rätta och tog åt dig ändå för att dela med Nils :))

En liten sak bara - det var inlägget som jag tyckte var lite väl bryskt skrivet - INTE Personen Nils som i alla andra fall framstått som en väldigt trevlig och vettig person - jag reagerade på.

Tihi, man kan bara förundras över hur en liten fjäder kan växa till en hönsgård på så kort tid!

Men,..varför måste man alltid be om ursäkt för att man har en egen och bestämd åsikt?
Ingen behöver be om ursäkt till mig för att jag blir lite stött i kanten en stund - det är väl mitt problem att lösa.

Så Nils, har du fler lika starka åsikter så säg det - när vår förtret lagt sig så har vi alla i bästa fall lärt oss något nytt om oss själva.

Trevlig helg
Eva
 

Liza

Aktiv medlem
Öhh förresten Mikael - jag förmodar att det är Photoshop CS och inte Counter Strike du håller på att installera. Har en son med expertstatus till utlån om det skulle vara det senare!
MVH Eva
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ja världen har ju betydligt större frågor att lösa än denna och kanske man skulle lägga tid på att ha åsikter om dom istället för petitesser som denna. Fast jag har nog lagt ned tid på det också när man tänker efter, både här på fotosidan och i andra sammanhang. Även om man inte alltid lyckas med att uttrycka sig helt perfekt så är ändå grundintentionen att andra människor ska känna sig respekterade och att det man säger/skriver ska gälla sak och inte person. Det tror jag att vi förstår när vi läser varandras inlägg i alla fall.
Ha en trevlig helg allihopa!
 
Röstade tvärt om!!

Tog för givet att frågan gällde digitalt "lab" och röstade efter det. Jag är så glad att jag kan jobba med bilderna vid datorn i stället för bland i mörkret bland vätskorna. Naturligtvis fanns - finns det fördelar med analoga lab men mig passar det digitala mycket bättre
CH
 

m_emilsson

Aktiv medlem
inte nu...men i höst!

jag har inte varit i mörkrum sen jag gick i mellanstadiet. en av lärarna byggde upp ett som jag hade tillfälle att få vara i några gånger. nu när hösten kommer och man ska läsa Fotografisk bild A på gymnasiet blir det förhoppningsvis en hel del tid i mörkrummet!


//micke
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag slabbar inte längre. Jag säger slabba, eftersom jag spenderade större delen av mina tonår i ett dagstidningslabb, där det skulle gå fort som attan och hålla hög kvalité på printarna. Även när jag petade med mellisneg i ett annat labb slabbade jag. Vet oerhört duktiga kopister som slabbar de med. Men innnan digitaltekniken labb-slabbade alla, medans det nu kanske blir, inte elitistiskt kanske, men ganska ovanligt och något en ganska lite hängiven skara sysslar med. Och då blir det kanske petigare med uttrycken?

Jag saknar det inte så mycket, men jag minns med värme när jag stod med en packe neg, rökte och drack kaffe, Billie Holliday i kassettradion och många, långa, sena timmar. Och flickvännen tyckte man luktade konstigt av fix och is-ättika.
 

Estethia

Aktiv medlem
ang. hur man säger så brukade jag säga "bo i mörkrummet" snarare än "slabba i mörkrumet".
för när jag gick in där tog det måååånga timmar innan jag gick ut igen, knappt ens för lunch.
om folk frågade var jag var och dom fick svaret "hemma" så gick dom till mörkrummet och kollade. ;o)

men nu är den tiden förbi.
jag saknar inte det analoga mörkrummet alls faktiskt, trots min förtjusning över kopieringsprocessen.
jag föredrar capture one och photoshop numera. ;o)
 

Mattsen

Aktiv medlem
För sällan!

Suck!

Vad man blir bekväm med digitalkamera. Den som någon gång har framkallt o kopierat själv vet att det är en "känsla" att se bilden växa fram i badet på "riktigt" fotopapper. Nu blev jag rejält sugen. Köper några rullar sv/v imorrn och ger mej ut i naturen tror jag!

(Mörkrummet finns kvar helt intakt)
 

JimSlim

Avslutat medlemskap
Varje vecka

Jag har tillgång till ett eget mörkrum i hemmet.
Så det kommer bli ett par dagar i veckan nu när jag snart går på semester.
Annars blir det Varje helg.

/ JIm
 

Annika B

Aktiv medlem
Har aldrig gjort det men skulle vilja lära mig. Förhoppningsvis blir det någon gång i framtiden.
 

strangeways

Ny medlem
Sällan, väldigt sällan

Vi har i dagarna påbörjat rivningen av labbet i studion http://www.h42.nu.

Avsikten är att skaffa en bra skanner och jobba i stort sett med neg och/eller helt digitalt.
 

Kijana

Aktiv medlem
Varje månad angav jag som svar, men det är nog i underkant. Jag ska inte säga att jag försöker vara i mörkrummet varje vecka, men jag försöker göra mig ett ärende dit så ofta jag kan. Är medlem i en fotoklubb, och det är bara jag som är aktiv fotograf med svartvit film.
Nästa vecka börjar min semester i fyra veckor, har räknat ut att jag kan vara i mörkrummet nästan varje dag. Ska gå igenom alla negativ jag tagit det senaste året.
För mig är mörkrummet guld värt.
 

oSN

Medlem
Slabberi?

Vanligen 2-3 omgångar om året fast då kan det bli några dagar åt gången. Detta trots att jag har ett eget "labb" i klädkammaren. Svart/vit framkallning är otroligt kul och man lär sig nytt varje gång.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Det var länge sedan. Jag införskaffade mig på ett labb och började använda det men insåg snart att det inte kunde vara förenligt med min miljösyn då jag inte hade möjlighet att hantera kemikalierna på det sätt man skall göra.

Därför blir det digitalt nu och de labb jag lämnar in till har troligen högre miljö kunnande och skydd än vad jag hade i min lilla garderob.
 

Yessis

Medlem
Jag vill...

Jag hade i högstadiet/del av gymnasiet tillträde till ett mörkerrum och det var bland det roligaste jag har gjort. Tyvärr skar det sej mellan den ansvarige och mej och sedan dess har jag inte varit i mörkerrum. Jag vill hemskt gärna göra det fler ggr. och drömmen är att kunna ha ett eget litet fotolabb där jag bor. Men först måste jag friska upp minnet och gå några kurser så att jag lär mej. :) /Jessica
 

Bild2

Medlem
En kväll i veckan, oftast färgkopiering men sv/v förkommer men mycket sparsamt. Hur det kommer sig? Ja man ska ju hålla på med något och då passar det bra att vika av en kväll i veckan.
 
ANNONS