** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur rengöra Epsonskivare - tacksam för tips

Produkter
(logga in för att koppla)

jondavid

Aktiv medlem
Hej alla ni som kan. Min skrivare Epson SC P600 har fungerat klanderfritt under ett par år men nu verkar den svata kanalen ha satt igen. Har bytt patron (photoblack) och gjort ca 8 rengöringscykler (clean print head) men det kommer inte en droppe svart bläck när jag gör en nozzle check.
Vad göra? Skulle bli mer än tacksam om någon har tips om hur jag ska lösa detta. Läste på en engelsk site om att spruta in nåt rengöringsmedel i patronhållaren, men tänkte att någon på Fotosidan kanske hade handfasta tips.
mvh/Per-Erik
 
Jag (som på bl a din rekommendation köpt samma skrivare...😉) har drabbats ett par gånger. Efter lite Googlerier har jag kommit fram till en procedur som faktiskt hjälpt mig (skrivaren) igång igen.

Behövs: Fönsterputsmedel (mitt heter ICA Basic, säkert går det fint med andra) och luddfritt hushållspapper.

Först lurar man bort skrivhuvudet från viloläget genom att öppna locket (så man ser huvudet), slå på skrivaren och så fort huvudet rört sig bort från ändläget rycka ur strömkabeln. Då ser man längst till höger en rektangulär skumplastyta, där huvudet vilat (och vilar under rengöringscyklerna). Den är riktigt ordentligt insmetad med bläck; börja med att baddtorka mycket försiktigt med en hopknölad bit hushållspapper (se upp med de använda papperen; bläcket fläckar ALLT, och är i princip omöjligt att få bort sen).

När man fått bort det allra värsta, droppa på av fönsterputset över ytan och låt det verka några sekunder. Baddtorka igen, och kolla mycket noga att inte minsta ludd blir kvar. Sätt sedan i sladden igen och ge skrivaren några minuter att "hitta" skrivhuvudet och återställa ordningen.

Kör nu munstyckskontrollen; troligen behövs en eller två rengöringscykler, men i mitt fall har man sedan varit igång igen. Observera att jag aldrig "vågat" göra något på själva skrivhuvudets undersida, den är säkert enormt lätt att skada.

Sen bör man nog vara så sparsam det går med fönsterputset, eftersom man inte själv kan byta uppsamlingstanken. Det är ju där det extra putset hamnar.
 
Senast ändrad:
Jag (som på bl a din rekommendation köpt samma skrivare...😉) har drabbats ett par gånger. Efter lite Googlerier har jag kommit fram till en procedur som faktiskt hjälpt mig (skrivaren) igång igen.

Behövs: Fönsterputsmedel (mitt heter ICA Basic, säkert går det fint med andra) och luddfritt hushållspapper.

Först lurar man bort skrivhuvudet från viloläget genom att öppna locket (så man ser huvudet), slå på skrivaren och så fort huvudet rört sig bort från ändläget rycka ur strömkabeln. Då ser man längst till höger en rektangulär skumplastyta, där huvudet vilat (och vilar under rengöringscyklerna). Den är riktigt ordentligt insmetad med bläck; börja med att baddtorka mycket försiktigt med en hopknölad bit hushållspapper (se upp med de använda papperen; bläcket fläckar ALLT, och är i princip omöjligt att få bort sen).

När man fått bort det allra värsta, droppa på av fönsterputset över ytan och låt det verka några sekunder. Baddtorka igen, och kolla mycket noga att inte minsta ludd blir kvar. Sätt sedan i sladden igen och ge skrivaren några minuter att "hitta" skrivhuvudet och återställa ordningen.

Kör nu munstyckskontrollen; troligen behövs en eller två rengöringscykler, men i mitt fall har man sedan varit igång igen. Observera att jag aldrig "vågat" göra något på själva skrivhuvudets undersida, den är säkert enormt lätt att skada.

Sen bör man nog vara så sparsam det går med fönsterputset, eftersom man inte själv kan byta uppsamlingstanken. Det är ju där det extra putset hamnar.
TUSEN TACK! Det blir till att kila till ICA ikväll.… hoppas det funkar. Och än en gång tack min vän förnutförlig arbetsbeskrivning. Allt gott/per-erik
 
Några år sedan jag hade dom problemen, men en bit disktrasa tillklippt så den passade under munstycket indränkt med fönsterputs.
Sen fick det vila en stund.
 
  • Gilla
Reaktioner: lru
När du trycker dit patronen så kommer bläcket att via ett munstycke som går in i patronen sugas till svarta kanalen. Tror det var 3 eller 4 små öppningar på munstycket som sätts igen. I det fallet hjälper inte tidigare råd utan du behöver försiktigt med en nål sticka hål på torkade bläckhinnan som täppt till hålen. Det är inte lätt att se och inte minst när bläcket är kolsvart men vänta någon minut efter att patronen tagits bort och lys med skarpaste lampan du har. Öppningarna sitter en bit ner på sidan av munstycket. Lycka till.
 
Hej alla ni som kan. Min skrivare Epson SC P600 har fungerat klanderfritt under ett par år men nu verkar den svata kanalen ha satt igen. Har bytt patron (photoblack) och gjort ca 8 rengöringscykler (clean print head) men det kommer inte en droppe svart bläck när jag gör en nozzle check.
Vad göra? Skulle bli mer än tacksam om någon har tips om hur jag ska lösa detta. Läste på en engelsk site om att spruta in nåt rengöringsmedel i patronhållaren, men tänkte att någon på Fotosidan kanske hade handfasta tips.
mvh/Per-Erik

Genom att det är samma fysiska kanal för två svarta bläck så uppstår ofta dessa problem när man växlar bläck och det sker automatiskt när du väljer papperstyp i drivrutinen. Inte minst om man tar i bruk en svart färg man kanske inte använt på länge.

Det är också så att det varit en bugg i drivrutinen som alltid "defaulatade" min skrivare till Epson Semigloss tror jag och när jag permanent mer eller mindre gick över till matt papper så tvingades jag ha råkoll på att den inte skulle byta till Semigloss automatiskt. Detta problem finns inte i min P900 som dels har separata kanaler nu för de båda svarta bläcken.

Är det så allvarligt som du beskrivit så kommer du inte lyckas med bara någar AJAX-indränkta servetter under skrivhuvudet eller upprepade clean-körningar. När det gått så långt är det bara att ta bort krisande patron och slänga den. Sedan måste man dränka in patronmunstycket i skrivaren med AJAX eller liknande och låta det dra ordentligt. Sedan är tricket att rensa alla fyra små hålen i munstycket som Jonas beskrivit med en vanlig knappnål. Den passar fullständigt perfekt, vilket gör det hela rätt effektivt.

OBS!!! Var bara försiktigt så att du inte kör nålen så djupt att det går hål på slangen till munstycket.

För din kunskap så har dessa P600 detta "designfel" och det får man leva med. De nyare skrivarna P700 0ch P900 har dock en mycket bättre och mer driftsäker design och även nyare mycket smartare skrivhuvuden som förmår att proaktivt rensa sig själva automatiskt. Så där har jag ännu inte sett några tecken på de problem även jag hade med min P600.

Lycka till - ge inte upp för detta fixar du lättare än du tror. Glöm inte att köpa nya patroner innan jobben. Annars funkar det inte. Glöm heller inte att göra ren bläck paddarna vid skrivhuvudets parkeringsläge ordentligt, när du ändå håller på.
 
"Sen bör man nog vara så sparsam det går med fönsterputset, eftersom man inte själv kan byta uppsamlingstanken. Det är ju där det extra putset hamnar."
[/QUOTE]
Du kan själv byta uppsamlingstanken! Har själv A2-varianten och det är säkert samma. Manualen beskriver vad man skall tänka på vid bytet. När tanken skall bytas får du meddelande på displayen som också guidar dig genom bytet steg för steg
 
"Sen bör man nog vara så sparsam det går med fönsterputset, eftersom man inte själv kan byta uppsamlingstanken. Det är ju där det extra putset hamnar."
Du kan själv byta uppsamlingstanken! Har själv A2-varianten och det är säkert samma. Manualen beskriver vad man skall tänka på vid bytet. När tanken skall bytas får du meddelande på displayen som också guidar dig genom bytet steg för steg
[/QUOTE]

Definitivt inte med min variant av Epson SC-P600. I manualen står bara "Please contact Epson support" som åtgärd när tanken är full (sidan 105).

Sökte på Northlights utmärkta webbplats om skrivare; där stod inget om just uppsamlingstanken, men jag hittade den här sidan om skrivarrengöring, som jag faktiskt missade när jag själv började rota med min egen skrivare. Den kanske kan vara av intresse här:

 
ANNONS