Annons

Hur se kameraknapparna i mörker?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag fotar ofta i mörka lokaler , konserter och krogmiljö.
Jag skulle vilja se knapparna och inställningarna på kameran och objektivet lättare i mörkret.
Är det bara ficklampa som gäller eller finns det något smartare, snyggare sätt att sätta ljus på reglage?
 
Lära sig var de sitter är väl det uppenbara svaret. Annars finns det vissa kamerahus som har ett hyfsat antal av knapparna belysta när man slår på belysningen i displayen på ovansidan, hos Nikon främst de ensiffriga F-fattningskamerorna, men även D500 och D850.

(Nya Z9 har också belysta knappar, men den motsvarar ju de ensiffriga kamerorna med F-fattning.)
 
Hur menar du att det svarar på frågan om det finns något smart att belysa dem?🤔
Inte alls, om målet är att njuta av utseendet på knapparna. Det normala brukar dock vara att man är ute efter att använda kameran, inte att titta på knapparna. Därmed behöver man inte se dem om man vet var de som är relevanta sitter, vilket gör det till en rätt uppenbar lösning som inte kräver några extra prylar.

Men om nu detta är viktigt och du är ute efter en småbildskamera som i den andra tråden kan du köpa en begagnad D850, men den är förstås dyrare än dito D610. Ett äldre ensiffrigt småbildshus fungerar också, men de är större, tyngre och har lägre upplösning. Det är nog D4 och framåt som har detta, men det är inte precis varenda knapp på kameran.

Jag har belysta knappar, men jag brukar inte tända dem eftersom jag helt enkelt vet var de sitter. Däremot stod jag som ett fån med min GR III för ett tag sedan, då knappar och funktioner flyttat runt sig något jämfört med min äldre GR, och jag inte riktigt lärt mig vilken som finns var. Men jag kunde förstås ha tagit upp telefonen och tänt skärmen på den, alternativt ficklampsfunktionen. Vill man behålla mörkerseende är det väl smartast att skaffa något med en röd inte alltför stark diod e dyl.
 
Jag skulle nog köpa en bra pannlampa med röd belysning som inte pajar mörkerseendet eller stör andra. Då kan man ha den hängandes runt halsen och bara lyfta ner kameran när man behöver se knapparna.
 
Lära sig var de sitter är väl det uppenbara svaret. Annars finns det vissa kamerahus som har ett hyfsat antal av knapparna belysta när man slår på belysningen i displayen på ovansidan, hos Nikon främst de ensiffriga F-fattningskamerorna, men även D500 och D850.

(Nya Z9 har också belysta knappar, men den motsvarar ju de ensiffriga kamerorna med F-fattning.)
Det har jag inte tänkt på att D500 har belysning, dock bara knappar på vänster sidan på min kamera, den knapp som man borde ha belysning på IS0 är mörk, men det kanske är ett fel på mitt ex.

jag använder en liten minilampa, köpte också en pannlampa men den lyste så kraftigt så den var nog inte tänkt för finpill på 20cm avstånd utan mer kanske om man sprang mörkerorientering i skogen
 
Det har jag inte tänkt på att D500 har belysning, dock bara knappar på vänster sidan på min kamera, den knapp som man borde ha belysning på IS0 är mörk, men det kanske är ett fel på mitt ex.

jag använder en liten minilampa, köpte också en pannlampa men den lyste så kraftigt så den var nog inte tänkt för finpill på 20cm avstånd utan mer kanske om man sprang mörkerorientering i skogen
Ja, det är knapparna på vänstersidan som lyser, inkl de på ovansidan på vänster och strecket vid matningsläge. Är det verkligen beckmörkt så kommer du att kunna se vad den ratten står på av det lilla ljuset. Hittar man inte ISO-knappen på högersidan (där den är på D500) när man lägger handen runt kameran så behöver man nog öva. Sedan ser du ju vilken du trycker ned om du tittar på displayen på ovansidan och ännu tydligare om du tänder infoskärmen på baksidan och likadant i Lv-läge. Inget händer ju normalt med dessa knappar förrän man snurrar på hjulen ihop med dem. Annars kan du ju lägga in menyalternativet för ISO i "My Menu" och sedan sätta den på Fn2* (där det inte går att ha så mycket), givet att jag antar att detta är någon tämligen långsam verksamhet i det här fallet. D500 har ju dessutom pekskärm som man kan använda, i vart fall så länge man inte har handskar (om de inte har "pekskärmstillägg").

*Lyser förvisso inte, men det är ju den enda knappen som inte gör det direkt under den nedersta som gör det.
 
Ja, det är knapparna på vänstersidan som lyser, inkl de på ovansidan på vänster och strecket vid matningsläge. Är det verkligen beckmörkt så kommer du att kunna se vad den ratten står på av det lilla ljuset. Hittar man inte ISO-knappen på högersidan (där den är på D500) när man lägger handen runt kameran så behöver man nog öva. Sedan ser du ju vilken du trycker ned om du tittar på displayen på ovansidan och ännu tydligare om du tänder infoskärmen på baksidan och likadant i Lv-läge. Inget händer ju normalt med dessa knappar förrän man snurrar på hjulen ihop med dem. Annars kan du ju lägga in menyalternativet för ISO i "My Menu" och sedan sätta den på Fn2* (där det inte går att ha så mycket), givet att jag antar att detta är någon tämligen långsam verksamhet i det här fallet. D500 har ju dessutom pekskärm som man kan använda, i vart fall så länge man inte har handskar (om de inte har "pekskärmstillägg").

*Lyser förvisso inte, men det är ju den enda knappen som inte gör det direkt under den nedersta som gör det.
Jo jag hittar ISO knappen ganska ofta :), det är värre när den sitter i vänsterraden, det förstörde en kvälls fotografering då jag istället för ISO tryckte in kvalité och skruvade på tumhjulet och lyckades få till låg kvalité jpg
 
Jo jag hittar ISO knappen ganska ofta :), det är värre när den sitter i vänsterraden, det förstörde en kvälls fotografering då jag istället för ISO tryckte in kvalité och skruvade på tumhjulet och lyckades få till låg kvalité jpg
Ibland gör man mindre lyckade saker. Jag lyckades på något obegripligt sätt ställa in en månad i framtiden på min GR III som datum. Men tiden på dygnet var i alla fall rätt... Detta blev synnerligen eneverande eftersom det fick Capture One att generera nya förhandsgranskningar varenda gång man gick in i den mappen, eftersom programmet blev överlyckligt över alla nya filer som ännu inte hade tagits enligt datorns klocka. Bilderna fanns ju, men... 🤡
 
ANNONS