Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skanna gamla negativ 28 x 28 mm (126-film)?

Produkter
(logga in för att koppla)

aaberg

Avslutat medlemskap
Jag tycker att jag har bra skannerutrustning, om än att den är lite gammal nu. Har en Minolta dimage scan 5400 som negativ/dia-skanner och flatbäddskanner vid namn Epson 4990 photo (denna klarar också negativ/dia.

Men nu har jag stött på ett frågetecken. Jag har hittat ett antal färgnegativ från 60-talet. Säkert fotograferade med en Kodak Instamatic, som jag minns att min mamma ofta använde. Problemet är att ingen av mina ramar till ovan nämnda skannrar är gjorda för 28 x 28 mm format.

Därför undrar jag om någon har tips hur det kan hanteras på bästa sätt. Jag har en 3D-skrivare och har funderat på att tillverka och skriva ut en lämplig ram men kanske det finns ett enklare sätt? Behöver ha någon form av hållare så att bilderna är rak och inte far runt som de gör ifall jag bara lagt dem på flatbädden.
 
Senast ändrad:

Canalog

Aktiv medlem
Fota av i raw-format med systemkamera med macro-objektiv, på t ex ljusllåda, eller mot fönster, välj bländare som ger visst skärpedjup.
/B
 

blj

Aktiv medlem
Min CanoScan 9000 F MarkII har hållare för 35 mm filmremsor brukar
skanna en del bilder som våra barn har tagit på 80 talet med instamatic
kameror det går bort bara nån mm.
Annars så är det effektivt att fota av som Börje skrev.IMG_20210417_085019.jpgIMG_20210417_085041.jpgIMG_20210417_085041.jpg
 
ANNONS